Why is Rupert Murdoch taking on Samir Jain?

23 February 2011

New Delhi’s media circles have agog all this week with news of a “sting” operation on The Times of India by The Sunday Times of London.

The question: why would Rupert Murdoch‘s paper take on Samir Jain‘s, especially when it is not revealing anything particularly new?

Is something afoot between the media giants?

Has a deal gone sour?

Have the first shots been fired in a war between News Corp and Bennett, Coleman & Co Ltd?

The Sunday Times article has, however, been unavailable to readers because of paper’s paywall and because newspapers which subscribe to The Sunday Times syndication service have refrained from running it.

Below is the full text of the article, carried without the permission of the publishers. And in the dock is not just ToI but Hindi heavyweights like Dainik Bhaskar, Dainik Jagran and Aaj, the first two of whom are listed on the stock exchanges.

***

India’s media demand cash to run favourable news

By Nicola Smith/ Delhi

The Indian government has condemned a rise in so-called “paid news”, in which newspapers and television channels accept money to run favourable articles about politicians, companies and celebrities.

The move by Ambika Soni, the broadcasting minister, follows a damaging report commissioned by the Press Council of India, which revealed that the practise of playing for positive coverage in the Indian media was widespread.

Soni, who proposed a new body to regulate broadcasting, said the phenomenon was undermining the credibility of new reports. “The paid news issue does not crop up during the elections but at other times as well,” she said.

The Press Council report criticised newspapers and broadcasters that demand money from politicians to run sympathetic stories about them. It said some papers misrepresent paid-for advertising as news and enter “private treaties” with companies that guarantee favourable coverage in exchange for free shares.

The report quoted a long list of politicians who disclosed that newspaper had asked them to pay large sums to write about their campaigns during state elections in 2009.

Harmohan Dhawan, a former aviation minister, was told that if he wanted coverage, he would have to pay two local newspapers, Dainik Jagran and Dainik Bhaskar, up to one million rupees (£13,600) each.

“Representatives of the print medium came to me and asked for money. They said their newspapers (would) give coverage if I paid them money. They offered a ‘package’ to me and in one such package I was told editorials would be written in my favour,” he said.

The story was echoed by Santosh Singh, a candidate for the ruling Congress party in Uttar Pradesh, who said he had been offered packages costing up to one million rupees by the Dainik Jagran and Aaj newspapers.

“The representatives of these newspapers who me said they were merely following orders given to them by their managements,” he said.

The Press Council report also highlighted the role of Medianet, a company created Bennett, Coleman & Co Ltd, which publishes The Times of India, The Economic Times and a range of other leading titles.

Medianet, for a price, openly offers to send journalists to cover launches or personality-related events, or arranges “news stories” based on a particular product to appear in the newspaper supplements.

A Sunday Times reporter telephoned Medianet last week posing as the public relations agent of a company wanting coverage for a party at Emporio, an exclusive shopping mall in Delhi.

Chandru Sambasivan, the head of Medianet’s Delhi office, said space could be bought in the Delhi Times supplement, the Times‘ society pages, for £27 a centimetre on the front page, of £16 inside.

He said it could “definitely” be dressed up as a genuine news story, as along it met a “celebrity quotient”. Celebrities were available to attend the event at an extra cost, he said.

“Once you are able to share it (the launch product) with us, we could always build a story around it and make an interesting article for the readers,” he said. “Basically, if you are looking at a launch, then it can go on ‘launch pad’, on page 3 of Delhi Times.”

Sambasivan confirmed that the latest launch pad feature, in which Katrina Kaif, the Bollywood star, promoted Uni-ball pens, had been paid for by a marketing company. The article, which has no writer’s name attached, does not make clear that it was sponsored.

In it, Kaif, 26, gushed: “I’m excited about being the face of a youthful, high-quality, international brand, which I have personally grown up with in the UK; and I particularly love Uni-Jetstream, which I think is the smoothest pen in the world.”

Ravi Dhariwal, the chief executive of The Times of India, said yesterday: “There is no paid in news in any of our main papers and titles. We do have advertising and promotional supplements which sometimes carry paid features.”

The practice of “paid news” has been widely criticised.

Paranjoy Guha Thakurta, one of the authors of Press Council report, said adverts posing as new were “cheating” readers.

Also read: Good morning! Your paper is free of paid news

Roy Greenslade: India’s dodgy ‘paid news’ phenomenon

About these ads

3 Responses to “Why is Rupert Murdoch taking on Samir Jain?”

  1. Mysore Peshva Says:

    Kudos to The Sunday Times of London.

    I am skeptical if the Times of India will stop this disgusting and demeaning practice. Bennett, Coleman & Co. is led by greedy, shameless rogues.

    Ravi Dhariwal, sahab, kuch toh sharam karo!

  2. alamelu Says:

    its hardly a Rupert Murdoch/News Corp “sting” against Sami Jain?BCL! Its a just a report about what happens with the reporter having verified the claims made in the Press Council report herself. Good journalism about bad journalism, thats what it is.

  3. Upma Says:

    Another instance of bad journalistic practice from TOI group:

    http://www.bangaloremirror.com/article/10/201103032011030303075264735ef6ef9/Artistes-oppose-readers-support-Narayana-Murthy.html

    This is on the debate about Narayana Murthy inaugurating the Kannada Sammelana, the merits of which I shall not go into.

    However, this “news” comes with the inbuilt claim that its readers are in support of NRN Murthy. The comments have not even streamed in !

    I am not saying that the “paid news” media is beyond doing so, but citing another instance for you to analyse.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,442 other followers

%d bloggers like this: