Archive for May 4th, 2011

Thrice bitten, will FT find love after 20 years?

4 May 2011

PRITAM SENGUPTA writes from New Delhi: For a newspaper that likes to think it is the handbook for global executives on how to run their businesses, Financial Times hasn’t quite had a textbook entry into India.

Twenty years ago, when the doors of the economy were opened ajar and the rumours of the iconic British business newspaper being published from India gained steam, The Times of India group tripped FT by launching a weekly supplement to The Economic Times, mischievously calling it Financial Times. A long courtroom battle over trademark violation ensued between the two groups.

Boxed into a corner, FT got into a tieup with what was then India’s no. 2 business newspaper, Business Standard, becoming the first foreign company to make a major investment in Indian media. FT‘s representatives sat in the BS news and board rooms, but that relationship went sour in 2008, with FT divesting its 13.85% stake in the paper.

Three years ago, rumours of Raghav Bahl‘s Network 18 launching the India edition of FT hit the roof, with rumours of then ToI executive editor Jaideep Bose being wooed to head the operation. ToI again hit back, retaining “Jojo”, as Bose is known, and elevating him to editorial director. The global downturn also helped put the project in cold freeze.

Today, the Indian Express group of Viveck Goenka, which owns the Financial Express, has announced a “content partnership” with the Financial Times, exactly two years to the day after it started printing a facsimile edition of FT‘s rival, The Wall Street Journal.

“In addition to daily news and features from the Financial Times, readers will benefit from access to reporting from FT bureaus around the world and columns by eminent writers such as Martin Wolf, Lucy Kellaway and Simon Schama,” reads a front-page announcement in the Express.

Express is already in a similar “content partnership” with The Economist, which is half-owned by Pearson, the publishers of FT, publishing a co-branded page a day.  The Rupert Murdoch-owned WSJ, besides printing its editions in Express presses, is in a “partnership” with Mint, the business daily owned by the Hindustan Times.

Thrice bitten, will Financial Times find lasting love in relationship no. 4 with the Express group? And will the consummation of the marriage see the birth of FT in the 20th year of reforms? More to the point, is there an unseen hand, with nascent interests in news television, behind the Express-Economist-FT partnership?

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,697 other followers

%d bloggers like this: