Archive for August, 2011

How The Times of India pumped up Team Anna

31 August 2011

PRITAM SENGUPTA writes from New Delhi: Six minutes and 20 seconds into his vote of thanks at the culmination of Anna Hazare‘s fast-unto-death last Sunday, the RTI activist Arvind Kejriwal heaped plaudits on the media for the support it had lent to the Jan Lok Pal bill agitation by “articulating the outrage of the nation”.

Pointing at the jungle of anchors, reporters, cameramen and crane operators in the media pen in front of the stage at the Ramlila maidan, Kejriwal said the “media weren’t just doing their job… they are now part of the movement”.

Verbatim quote:

Hum in saari media ke shukr guzaar hain. Yeh aap dekhiye, abhi bhi camera lekar, tadapti dhoop mein khade hain, yeh log. Yeh zaroori nahin, kewal inki naukri nahin thi.  Yeh log ab andolan ka hissa hain. Raat-raat bhar, chaubis-chaubis ghante, bina soye in logon ne hamari andolan mein hissa liya, hum media ke saathiyon ko naman karte hain.”

Kejriwal’s general gratitude was for television whose frenetic and fawning coverage instantly took the message to parts of the country print wouldn’t dream of reaching in the next half a century. (A TV critic wrote last week that a survey of TV coverage of Hazare’s Jantar Mantar fast in April found 5592 pro-Anna segments versus just 62 that were anti-Anna.)

But if Kejriwal had to choose one English language publication in particular for rounding up “Middle India” in round two of the fight for a strong anti-corruption ombudsman, the honour should surely go to The Times of India.

From the day after Anna Hazare was prematurely arrested on August 16 to August 29, the day he ended his fast, the New Delhi edition of The Times of India took ownership of the story and played a stellar role in mobilising public opinion and exerting pressure on the political class.

# Over 13 days, the main section of the Delhi edition of The Times of India, covered the Anna Hazare saga over 123 broadsheet pages branded “August Kranti” (August Revolution), with 401 news stories, 34 opinion pieces, 556 photographs, and 29 cartoons and strips.

# On seven of the 13 days of the fast, the front page of Delhi ToI had eight-column banner headlines. The coverage, which included vox-pops and special pages, even spilled over to the business and sports pages, with the Bofors scam-accused industrialist S.P. Hinduja offering his wisdom.

# In launching a toll-free number for readers to give a “missed call” if they wanted a strong Lokpal bill, ToI was almost indistinguishable from the India Against Corruption movement behind Hazare. ToI claims that over 46 lakh people have registered their vote.

In short, backed by an online campaign titled “ACT—Against Corruption Together” plus the Arnab Goswami  show on Times Now, the Times group provided substantial multi-media heft to the Jan Lok Pal campaign.

In its almost completely uncritical coverage of Round II, The Times of India provided a sharp contrast to the almost completely cynical coverage of Round I by The Indian Express four months ago, the former batting out of his crease for for the wider constituency of the reader, consumer, voter and citizen.

Remarkably, also, for a publication of its size and girth, ToI took an unhesitatingly anti-establishment stand in its headlines and choice of stories, showing where it stood on corruption—an issue agitating readers in its core demographic—in a manner in which most large newspapers are loathe to do.

There were only token negative pieces like the Shahi Imam of Delhi’s Jama Masjid calling the protest “anti-Islam”; Dalits wanting a Bahujan Lokpal bill; or Arundhati Roy calling Hazare’s stand “undemocratic”. On the whole, though, ToI coverage was gung-ho as gung-ho goes, especially judging from some of the mythological, militaristic headlines.

Just what was behind the ToI‘s proactive stand still remains to be deciphered.

Was it merely reflecting the angst and anger of its middle-class readership? Was it taking the scams, many of which it broke and which brought the Lok Pal issue to the head, to its logical conclusion? Or, does the involvement of its in-house godman in the proceedings, Sri Sri Ravi Shankar of the Art of Living, lend a clue?

Was it willy-nilly taking part in the dark rumours of “regime-change” swirling around Delhi? Or, was it just doing what a good newspaper is supposed to do: taking a stand, making sense of an increasingly complicated world to a time and attention strapped reader, and speaking truth to power?

Whatever be the truth, the fact that ToI took such a popular-with-readers, unpopular-with-government stand when it is involved in a no-holds-barred campaign to stall the implementation of the Majithia wage board recommendations for newspaper employees, speaks volumes of its conviction on the Lok Pal issue.

***

August 17: Coverage on 14 pages, 34 news stories, 2 opinion pieces, 41 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Govt can’t stop August Kranti—Morning arrest turns into nightmare for Centre as Anna refuses to leave Tihar unless allowed to protest

Other headlines: 1) A million mutinies erupt across India; 2) Congress’s big blunders; 3) Emergency is the word for Gen Y; 4) Anna held, people hurt; 5) Intellectuals draw parallels with Emergency, JP movement; 6) Sri Sri Ravi Shankar: Govt is being arrogant; 7) The Indian protester rediscovers Gandhigiri; 8) Emergency makes a comeback to political lexicon; 9) Annacalypse Now! Angry India on the streets; 10) Emergency redux, say legal experts

Editorial: Wrongful arrest—government action against Anna Hazare leaves it isolated and sans goodwill

Opinion: State vs Anna—Hazare’s arrest serious questions about India’s ‘democratic’ claims

Opinion poll: 92% say govt’s handling of Anna is undemocratic

***

August 18: Coverage on 10 pages, 36 news stories, 3 opinion pieces, 56 photographs, 4 cartoons

Lead headline: People march, govt crawls—sledgehammered by nationwide outrage, UPA withdraws almost all its earlier curbs on Anna protest

Other headlines: 1) Global bank VP on ‘fasting leave’ from Hong Kong; 2) India Inc backs Anna; 3) Dabbawallas, NGOs building ‘Anna Army’; 4) This way or no way, says Anna; 5) Govt fails to move Mount Anna; 6) In Hazare and Baba Ramdev, govt has two powerful adversaries; 7) ’9 months to arrest Suresh Kalmadi, 3 mins for Anna’; 8)

Editorial: Anna wins the day—With public anger swelling, government must take a stand on corruption

Opinion headlines: 1) Have a referendum on sticking points; 2) Let an independent arbiter decide; 3) Are you an Anna dater, a Jokepalwalla or, worst, a piggyback passionista? 4) Civil society frustrated at lack of government action

***

August 19: Coverage on 9 pages, 26 news stories, 4 opinion pieces, 27 photographs, 3 cartoons

Lead headline: Judiciary out of Lokpal? Team Anna softens stand

Other headlines: 1) Brand Anna is a rage: youth wear him on T-shirts; 2) Protesters rename Chhatrasal stadium after Anna; 3) Sensing hour of reckoning, Tihar protesters give war cry; 4) ‘Gandhi’ takes world media by storm; 5) Indian editorials slam govt handling; 6) Fight to go on for generations, says Aung San Syu Ki; 7) Expatriates in south east Asia rally round Anna;

Editorial: Seize the day—reform is a powerful anti-corruption tool

Opinion headlines: 1) It’s the middle class, stupid; 2) 10 measures to reduce corruption

***

August 20: Coverage on 8 pages, 30 news stories, 3 opinion pieces, 46 photographs, 2 cartoons

Lead headline: Anna rides wrath yatra, ups ante

Other headlines: 1) On fourth day of fast, 74-year-old outsprints cops; 2) He gives supporters a run for their money; 3) ‘I am Anna’s Krishna in the Mahabharata against graft’; 4) Cap fits: no weakening satyagraha—gives call for ‘second freedom movement’, will fight till last breath; 5) Amma Hazares join the cause; 6) Protest tourism: why Anna catches their (foreigners’) fancy; 7) ‘Parliament isn’t supreme, public is’

Editorial: When khaki met khadi—a confused cop learns about being civil, through agitation

Opinion headlines: 1) Which democracy do we want? 2) Reclaiming moral authority

***

August 21: Coverage on 8 pages, 25 news stories,  2 opinion pieces, 36 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Angry tide forces Manmohan’s hand

Other headlines: 1) 35% drop in crime during Hazare’s fast; 2) Parents bring kids to Anna ki pathshala; 3) Painter plans to capture ‘Anna legacy’ till passage of bill; 2) Parents want kids to see history being made; 5)  Over one million join ToI anti-graft drive;

Opinion headlines: 1) Arrest corruption, not those who protest against it; 2) Why I’d hate to be in Hazare’s chappals

***

August 22: Coverage on 7 pages, 23 news items, 1 opinion piece, 28 photographs, 3 cartoons

Lead headline: All roads lead to Annapolis

Other headlines: 1) Crowding glory—over one lakh throng Ramlila ground; 2) Protestors take metro, ridership at New Delhi jumps by 50%; 3) Religious lines blur for Anna’s cause; 4) Anna gives call for revolution to surging masses; 5) Lockedpal: earn our trust, team Anna tells govt; 6) Anna’s  army pickets netas’ homes

Opinion headline: Re-negotiating democracy

***

August 23: Coverage on 10 pages, 30 news stories, 2 opinion pieces, 46 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Govt may relent, put PM under Lokpal

Other headlines:  1) Gen Y  rocks to Anna’s beat; 2) At maidan, 80,000 celebrate carnival against corruption; 3) Behind the public face, a very private man; 4) Aam admi thinks bill is cure-all; 5)  Anna proves the power of the big idea: management gurus

Editorial: Start talking—dialogue and flexibility can break the Lokpal logjam

***

August 24: Coverage on 9 pages, 35 news items, 1 opinion piece, 38 photographs, 3 cartoons

Lead headline: Govt bends 70%, Anna seeks 90%

Other headlines: 1) 22 newborns in MP named after Anna; 2) ‘Don’t let them take me’; 3) Unsung soldiers: they sacrifice daily bread for Anna; 4) Maidan doesn’t sleep, volunteers up at dawn; 5) Anna critic Aruna Roy briefs Rahul on grievance bill, calls on Jairam Ramesh; 6) Anger against plutocracy legitimate, says Prakash Karat

Opinion headline: Beyond Anna’s India—is anger against corruption blinding us to other evils?

***

August 25: Coverage on 8 pages, 30 news items, 4 opinion pieces, 38 photographs, 2 cartoons

Lead headline: From breakthrough to breakdown

Other headlines: 1) Braveheart Hazare baffles doctors; 2) Judge follows his conscience, speaks out for Jan Lokpal bill; 3) Destination Ramlila maidan: get a free auto ride; 4) Critic Aruna Roy comes calling; 5) Aamir Khan is brain behind picketing MPs; 6) ’542 VIPs are making a fool of 120 crore people’

Editorial: The Lokpal moment—it’s a good time for Anna to end his fast and join the discussions

Opinion headlines: 1) Fasting as democracy decays; 2) Celebrities endorse Anna movement in large numbers—they are citizens too

Online toll: 22.7 lakh join ToI online campaign against graft

***

August 26: Coverage on 8 pages, 32 news items, 3 opinion pieces, 38 photographs, 3 cartoons

Lead headline: PM walks extra mile, Anna unmoved

Other headlines: 1) 5,000 cops to fortify PM, but Anna army sneaks past posts; 2) Witnessing power of people, says Army chief; 3) Hardliners holding up Lokpal resolution; 4) Angry Anna: UPA ministers take the hit in virtual world; 5) ‘Sonia Gandhi would have handled situation better’

Editorial: Seize this opportunity—Anna Hazare shows flexibility, the govt must do so too

Opinion headline: Finding the middle ground

Online toll: 25,30,251 votes

***

August 27: Coverage on 11 pages, 34 news items, 3 opinion pieces, 50 photographs, 3 cartoons

Lead headline: House hopes to send Anna home

Other headlines: 1) Downcast but steadfast; 2) Fast hits country’s financial health—reforms put off because of Anna stir, may take a toll on growth; 3) Sports icons one with Team Anna

Editorial headline: A carnival called India—from Gandhigiri to Annagiri, it’s dhak-dhak go

Opinion headline: Saintliness in politics cuts both ways

Online toll: 32,09,129 votes

***

August 28: Coverage on 9 pages, 35 news items, 2 opinion pieces, 64 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Anna wins it for the people—To break fast at 10 am today as Parliament bows to Hazare’s khwahish and PM sends letter

Other headlines: 1) Anna’s next: India tour for clean leaders; 2) Anna superfast arrives; 3) Anna sets House in order

Opinion headlines: 1) Don’t mess with the middle-class; 2) How to reverse the trust deficit

Online toll: 39,74, 515 votes

***

August 29: Coverage on 12 pages, 31 news items, 4 opinion pieces, 48 photographs, 2 cartoons

Lead headline: Only deferred fast, fight goes on: Anna

Other headlines: 1) Can’t trust govt, have to keep watch: Prashant Bhushan; 2) ‘Battle is won, war has just begun’; 3) ‘This victory is our second freedom’; 4) Anna among top brands online

Editorial: Dance of democracy

Opinion headlines: 1) Has Anna really won? 2) Ways to fit the bill—accommodating Anna’s three key demands will require imaginative lawmaking

***

Also read: Is the Indian Express now a pro-establishment paper?

Is the media manufacturing middle-class dissent?

Should media corruption come under Lok Pal?

Should ‘media corruption’ come under Lokpal?

25 August 2011

The more-than-just-a-neutral-observer position taken by sections of the media on the Anna Hazare agitation has clearly begun to rile politicians, and at least two of them cutting across party lines have argued in the last couple of days that the media too must be brought under the purview of the proposed anti-corruption legislation.

Exhibit A: Union minister for law and social justice, Salman Khurshid.

According to a report in The Hindu, Khurshid asked Headlines Today executive editor Rahul Kanwal as to why media corruption should not be investigated under the Team Anna version of the Lokpal bill.

“Do I need to go back to the Niira Radia tapes? Now you are asking why the government has not investigated. If we go ahead with the investigation, we would be accused of being insensitive. If we do, there would be a mass moment for the media.”

Exhibit B: Samajwadi Party president Mulayam Singh Yadav.

Again, according to a report in The Hindu, Mulayam’s demand that the media also be brought under the Lokpal was met with thumping of desks by his colleagues.

“We [Samajwadi Party] suffered in the hands of media [during the polls],” he said during a debate on corruption. Even as a section of the treasury and opposition benche demanding that “media corruption” be also inquired into by Lokpal, Mulayam went on to state that it had become a practice for electronic channels to collect money during polls and air views in support of one party.

Also read: POLL: How has the media covered Anna movement?

Photograph: Television reporters deliver their piece to camera at the Ramlila grounds in New Delhi, against the backdrop of the stage on which Anna Hazare is fasting for the Lokpal bill

Coming soon: ‘Deccan Herald’ from New Delhi

24 August 2011

Bangalore’s oldest English newspaper, Deccan Herald, is launching an edition in New Delhi, making it the first South Indian publication to reach out to readers and advertisers in the North with a decidedly South Indian title.

There has been no formal announcement from the family-owned group yet, but the buzz is that the edition may take off as early as this December, to coincide with the 100th anniversary of New Delhi as the capital of India.

An advertisement in the Delhi edition of The Hindu makes DH‘s plans clear. The ad seeks a news editor, sub-editors, city and sports reporters, artists and photojournalists “for its edition in the national capital.”

The Madras-based Hindu has long printed an edition from Delhi, but “Hindu” is a generic name with wider appeal. And the Hyderabad-based Deccan Chronicle comes out in Delhi and other cities as The Asian Age.

The “Deccan” in DH‘s title presents an altogether different challenge in terms of acceptance, especially among non-Karnataka readers unaware of the brand, its values or its core strengths.

The 63-year-old Deccan Herald pondered the possibilities of editions in the southern States in the mid 1990s, but was pegged back by a fractious family fight among the three brothers who own the paper (K.N. Hari Kumar, K.N. Tilak Kumar and K.N. Shanth Kumar) and the concomitant success of the revamped Bangalore edition of The Times of India.

DH‘s northern foray in 2011 comes after a division of responsibilities in the family helped stave off the challenge thrown by new entrants Deccan Chronicle and DNA on its home turf, and retrieve some lost ground, although ToI is the leader in Bangalore by a long way.

Also read: How Deccan Herald welcomed the Republic of India

Finally, a redesign not done by Mario Garcia

A package deal that’s well worth a second look

Is the media manufacturing middle-class dissent?

21 August 2011

PRITAM SENGUPTA writes from Delhi: The media coverage of the Anna Hazare-led anti-corruption movement, like the movement itself, is a story in two parts—and both show the perils of the watchdog becoming the lapdog in diametrically opposite ways.

In Act I, Scene I enacted at Jantar Mantar in April, sections of the Delhi media unabashedly played along with the establishment in a “crude and disgusting character assassination”, discrediting civil society members in an attempt to strangulate the joint Lokpal drafting panel, without  showing any remorse.

In Act II, three scenes of which have been enacted in the past week at Tihar Jail, Chhatrasaal Stadium and now the Ramlila Grounds, there has been no need to invoke Armani and Jimmy Choo, after the government’s spectacular cock-ups at the hands of high-IQ, Harvard-educated lawyers who recite nursery-school rhymes to wah-wahs from unquestioning interviews.

On the contrary, it can be argued that the pendulum has swung to the other end this time round.

The Times of India and Times Now, both market leaders in number termshave made no attempt to hide where their sympathies lie in this “Arnab Spring”, when the urban, articulate, newspaper-reading, TV-watching, high-earning, high-spending, apolitical, ahistorical, post-liberalised, pissed-off-like-mad middle-class gets worked up.

When the market leaders go down that road, the others are left with no option but to follow suit.

Obviously neither extreme can be the media’s default position. However, unlike last time when there was little if not no criticism of the “orchestrated campaign of calumny, slander and insinuation“, at least two well known media figures  have found the courage to question this kind of wide-eyed, gee-whiz reporting.

Sashi Kumar, the founder of India’s first regional satellite channel Asianet and the brain behind the Asian College of Journalism (ACJ), in Outlook*:

“In the race for eyeballs, a section of the media—some TV channels in particular—give the impression of sprinting ahead of the story and dragging it along behind them. What defies imagination, even as it stretches journalistic credibility, is that the messengers become the lead players, directing the route the story will take, conjuring up twists and turns where there are none, and keeping the illusion of news-in-the-making breathlessly alive….

“The relationship between such media and their essentially middle class consumers is becoming uncomfortably incestuous. When respondents cluster around a camera for a vox pop, they are not so much required to offer their independent view on an issue as add to the chorus of opinion orchestrated by the channel. A photo op masquerades as a movement. Dissident voices get short shrift. It is more like a recruitment drive than a professional journalistic exercise to seek and purvey news.

“Increasingly, the channel’s role seems to be to trigger and promote a form of direct democracy by the middle class. Politics and politicians are routinely debunked; even representative democracy doesn’t seem to make the grade.”

NDTV group editor and star anchor Barkha Dutt too strikes a similar note in the Hindustan Times:

“Critics of the Hazare campaign have questioned the media narrative as well, accusing wall-to-wall TV coverage of holding up a permanent oxygen mask to the protests. It’s even been pointed out that Noam Chomsky’s scathing commentary on the mass media -‘Manufacturing Consent’ would be re-written in TV studios today as Manufacturing Dissent.

“But again, if the TV coverage of the protests is overdone, it only proves that the UPA’s perennial disdain for the media — and the diffidence of its top leaders — has given its opponents the upper hand in the information battle. There is something so telling about the fact that 74-year-old Anna Hazare made effective use of the social media by releasing a YouTube message from inside jail and the PM of India’s oldest political party is still to give his first interview to an Indian journalist.”

*Disclosures apply

Photograph: Besides temporary studios set up by almost all the news channels, nearly a dozen Jimmy Jib cameras (swinging cameras on cranes) hover over the heads of those assembled at Anna Hazare‘s fast at the Ramlila grounds in New Delhi on Friday.

Also read: The ex-Zee News journo on Anna Hazare team

Ex-Star News, ToI journos on Anna Hazare team

Rajiv Gandhi birthday: 108 ads across 48 pages

20 August 2011

PRITAM SENGUPTA writes from New Delhi: There is yet another advertising blitzkrieg by Union ministries and Congress-led State governments and departments in today’s newspapers on the former prime minister Rajiv Gandhi‘s birthday.

And it beats the number of ads on Rajiv’s death anniversary hollow.

While there were 69 ads amounting to 41 published pages in 12 newspapers on May 21, there are 108 ads amounting to 48¼ published pages in the same 12 newspapers today.

Hindustan Times: 24-page issue; 14 RG ads amounting to 7 broadsheet pages

The Times of India: 32-page issue; 21 ads amounting to 9 broadsheet pages

Indian Express: 28-page issue; 15 ads amounting to 6½ broadsheet pages

Mail Today (compact): 36-page issue; 11 ads amounting to 6½ compact pages

The Hindu: 24-page issue; 13 ads amounting to 5 broadsheet pages

The Pioneer: 16-page issue; 11 ads amounting to 3¾ broadsheet pages

The Statesman: 16-page isuse; 7 ads amounting to 3 broadsheet pages

The Telegraph: 26-page issue; 9 ads amounting to 3¾ broadsheet pages

***

The Economic Times: 16-page issue; 2 ads amounting to ¾ of a page

Business Standard: 18-page issue; 2 ads amouning to ¾ of a page

Financial Express: 22-page issue; 3 ads amounting to 1¼ pages

Mint (Berliner): 16-page issue; 0 ads

This computation is only for 12 English newspapers; many other English papers have been left, as indeed has the entire language media which are more numerous than the English ones, several times over.

Last year, on the 19th death anniversary of Rajiv Gandhi, the historian Ramachandra Guha wrote in an edit-page article in The Telegraph, Calcutta:

“A back-of-the-envelope calculation suggests that on May 21, 2010, perhaps Rs 60 or 70 crore were spent by the taxpayer — without his and her consent — on praising Rajiv Gandhi. Since the practice has been in place since 2005, the aggregate expenditure to date on this account is probably in excess of Rs 300 crore.”

Among the 21 advertisers wishing the dear departed leader happy birthday this year are the ministries of information and broadcasting, micro small and medium enterprises, power, health and family welfare, tourism, housing and urban poverty alleviation, new and renewable energy, women and child development, commerce and industry, steel, and social justice and empowerment.

The state governments advertising their love are those of Rajasthan, Haryana, Kerala and Andhra Pradesh, all Congress-ruled States. And the departments putting their money where their mouth is are the Rajiv Gandhi centre for biotechnology, Navodaya vidyalaya samiti, national small industries corporation, national commission for women, and the coir board.

And, of course, the Indian National Congress.

Also read: Rajiv Gandhi: 69 ads over 41 pages in 12 newspapers

Jawaharlal Nehru: 24 ads over 11 pages in 12 newspapers

B’lore journos, papers in mining scam report

19 August 2011

As the epicentre of illegal mining that has already claimed a chief minister’s scalp, it was just a matter of time before the media in Karnataka too got embroiled in the dirt and grime of slush money.

And sure enough, Bangalore’s oldest English daily newspaper, Deccan Herald, carries a report today which swings the spotlight on journalists and others associated with journalism.

The news report, authored by Asha Krishnaswamy, shows payments made by a mining company to various individuals and institutions.

Among the identifiable names are those of two English newspapers (Deccan Chronicle and Bangalore Mirror). The initials which bear a likeness to two wellknown Kannada journalists, and an aviation company promoted by a media baron with print and TV interests in two States, are also on the list. Besides a “press club function” also finds mention.

The purpose for which the payments were made is not clear.

The documents showing the payments were allegedly seized by income-tax authorities from the managing director of one of the firms involved in “illegal mining activities”. They form part of the U.V. Singh report that was part of Lok Ayukta Santosh Hegde‘s report that felled B.S. Yediyurappa.

Although no denomination is mentioned alongside the figures, a la the Jain hawala diaries, the Deccan Herald report says that it is “obvious” that is in rupees/ lakhs. All the 55 accused whose initials figured in the Jain dairies were acquitted.

Screenshot: courtesy Deccan Herald

Read the full stories: Illegal mining fed the tribe of bribe

Also read: ‘Editors are lobbying on behalf of corporations’

Bangalore journos named in site allotment scam

Only in India: 90% off for journalists!

Cash transfer scheme is already here for journalists

Media houses are sitting on plots leased at one rupee!

Anti-corruption campaigner’s “error of judgement”

The WikiLeak cable on the journalist who…

‘Editors, senior journalists must declare assets’

Ex-Star News, ToI journos behind ‘Arnab Spring’

19 August 2011

In today’s Mail Today, Headlines Today executive editor Rahul Kanwal adds another name to the roster of journalists working with the Anna Hazare campaign against corruption: former Star News anchor Shazia Ilmi.

He also throws light on the media strategy adopted by the team to craft India’s “Arnab Spring”:

# Never start a press meet at 7.30pm. That’s when TV news channels run sports shows; they will not cut out cricket to show you.

# Avoid live briefings at 2.30pm, that’s when Hindi news channels run Saas- Bahu shows, which fetch very good ratings.

# Keep the message fresh: Supply ‘breaking news’, like letters to the prime minister or Sonia Gandhi, at regular intervals.

# Use symbols to get the message across, like Ana Hazare making a detour to Raj Ghat when few expected him to.

On last night’s NDTV,  Shivendra Singh Chauhan (a former journalist from the Hindi daily Navbharat Times of The Times of India group) and identified as currently being part of Times Internet Limited (again of ToI), popped up as the man behind the social media use of the Hazare campaign.

Image: courtesy Mail Today

Also read: The ex-Zee News journo on Anna Hazare team

The ex-Zee journalist in the Anna Hazare show

18 August 2011

The TV and newspaper coverage of the growing anti-corruption movement has been singularly personality-driven.

In fact, it is almost as if there is just one man behind it all—the 74-year-old Anna Hazare—and the four five other civil society members giving him company on the Lokpal joint drafting committee: the lawyers Prashant and Shanti Bhushan, the former top cop Kiran Bedi and the former Supreme Court judge, Santosh Hegde, and the former IRS officer Arvind Kejriwal.

The Indian Express reveals some of the other faces and brains behind the campaign, including that of a former journalist of the Subhash Chandra-owned Zee News—Manish Sisodia–who was arrested alongside Hazare and was the first to come out of Tihar Jail on Tuesday night.

The website of public cause research foundation (of which Kejriwal and Sisodia are founder-members) also lists former TV news reporter Abhinandan Sekhri, who now writes political satire for NDTV shows such as Gustakhi Maaf and The Great Indian Political Tamasha, and Aswathi Muralidharan, a mass communications post-graduate who worked in a business magazine, as being part of the team.

Read the full story: The many faces of team Anna

Also read: ‘Zee News is the only news channel making money’

CAG names HT, CNN-IBN, NDTV in CWG report

11 August 2011

The Times of India made news last year when it was revealed that there was more than journalistic spunk behind its aggressive Commonwealth Games (CWG) coverage.

Now, the Delhi tabloid Mail Today reveals the opposite: that the soft treatment of the CWG scam by many of ToI’s competitors may have had something to do with CWG contracts in their pockets.

ToI‘s main competitor in Delhi, Hindustan Times, and its partner Hungama had been contracted to create a website to put out realtime information on events at the games.

The comptroller and auditor-general (CAG) has now found that the HT-Hungama combine was awarded the contract although its documentation was deficient.

It also found the website set up by them deficient; it lacked speed and was not up to date with information.

Likewise, the CAG has found fault with the manner in which the contract for the production and broadcasting of commercials was given to CNN-IBN and NDTV.

The monies are minute: Rs 6.73 crore in all, but the CAG report swings the spotlight on cross-media ownership amounting to conflict of interest.

Image: courtesy Mail Today

Also read: The Times of India and the Commonwealth Games

107 headlines from ToI on the Commonwealth Games

N. Murali: ‘Hindu’ is run like a ‘banana republic’

10 August 2011

N. Murali, the managing director of The Hindu, has retired after a 40-year career in the Madras-based, family owned newspaper.

Below is the full text of his farewell letter to employees of the paper, in which he minces no words in describing the current phase of the paper, under the current editor-in-chief N. Ram, as a blot, second only to that during the Emergency under Ram’s mentor and uncle, G. Kasturi.

***

10 August 2011

Dear Colleagues

Sub: Farewell communication

As the curtain comes down on my forty-year-old career at this institution, it is time to thank you from the bottom of my heart for all the affection, support and goodwill extended to me.

Our committed and loyal employees are our 132-year newspaper’s most valuable assets.  They have stood by the institution through all the ups and downs, taking immense pride in a newspaper that over a century has become a way of life with successive generations of loyal readers.

The Hindu has acquired the status of a public trust in which tens of thousands of its  readers have placed their utmost faith, looking up to it as a moral force against wrong doing and an authentic voice of reason,  objectivity, truth and fairness.

These are the core values on which The Hindu was founded and which constitute the kernel of its soul and philosophy.

Looking back over the last 40 years that I have been fortunate and privileged to have served this great institution, it is indeed heartening to see our iconic newspaper and the organization grow from strength to strength, while maintaining the unwavering trust and loyalty of its employees and its readers.

My long career has been one of satisfaction and fulfillment but has also seen extremely challenging times with some ups and downs.

I have always stayed focused and brought a lot of intensity and passion to my job.

I have pursued unwaveringly what I strongly believed in and stayed true to my core values and beliefs and core competency.

I always strove to pursue ethical business practices.

I consider myself extremely fortunate to have been an integral part of the impressive growth and development story of The Hindu during these decades along with its dedicated employees.

***

In accordance with my intention to retire from any active role that I communicated to all the directors on September 25, 2009, I have now formally communicated to the directors of honouring that word when I complete 65 years of age on August 11, 2011.

While it sums up my feelings of the horrible happenings in our institution for the past eighteen months, I owe it to all of you to take you into confidence and elaborate on them in this farewell communication.

I strongly believe that as a matter of good corporate governance there should be institutional mechanisms and norms like entry norms, qualifications, career progression and retirement norms, applicable to all shareholding family members in this organization just as all other employees are subjected to these rules and norms.

When I had proposed 65 as the age of retirement for a Director from any active role, it was with a view to ensuring a smooth succession at the top leadership of the company and of the newspaper while giving professionally qualified younger family members an opportunity to move to the top most echeleons.

That suggestion was accepted by all concerned including the Editor-in-Chief who convened an informal meeting of all the five editorial directors on the same day i.e., 25 September 2009.  An editorial succession plan was also agreed upon as follows: N. Ram to step down from any active role on May 4, 2010 and N. Ravi who had been the Editor between 1991-2003 would take over as Editor-in-Chief; Malini Parthasarathy would become Editor of The Hindu, Nirmala Lakshman would become Editor of the Sunday Magazine, features and Frontline, and K.Venugopal, the Editor of Businessline.

Ram confirmed his commitment to retire and also this succession plan to me not once but twice shortly after.  When everyone took his word at face value and in good faith, in the month of February 2010, he reneged on his commitment to retire to my utter shock and dismay.

That act of breach of faith triggered a whole series of unsavoury events which have taken an ugly turn and which are all now in the public domain.

In these 18 months matters have reached a very low point indeed—with a brazen and crude display of factionalism, opportunistic and vote-bank politics, quid-pro-quo deals, bad faith, vindictive acts, selective targeting of individuals and pursuing personal agendas by some board members all combining  into a messy ‘slugfest’ among the Board members.

There is no question that these anti-institution actions by a coterie of the Board have seriously eroded the quality, reputation and credibility of The Hindu and have also severely impaired the competitive ability and profitability of the whole enterprise.

***

It is indeed unfortunate that editorial primacy has been sacrificed at the altar of excessive commercialism and vested interests to pander to the wishes of some of the directors who have a crass disregard of the values The Hindu has always stood for.

The overcentralised and autocratic management of the editorial side sharply contrasts with the chaotic fragmentation of the non-editorial side.

While conditions have been created by this faction of the Board to ease out professionally qualified and senior editorial directors, all the directors on the non-editorial side, an overwhelming majority of whom, are not adequately qualified and also lack the necessary experience, continue to hang on to their positions that were earlier dished out as part of exchange of favours.

Shockingly, N. Ram, the Editor-in-Chief continues in his all powerful post for an indefinite period.  There is again no word yet on K. Venugopal’s stepping back.

The Editorial side is run like a ‘banana republic’ with cronyism and vested interests ruling the roost and finding space in the editorial columns.

Murdochism’ with some of its most undesirable and sinister features has taken firm hold of the newspaper.

***

Quite apart from the blatantly pro-CPI(M) and pro-China tilt in coverage, Ram’s abuse of his position in The Hindu and influence peddling has been unrestrained by any ideology.

Two recent events have brought this to the fore.

The first is the coverage or non coverage of the 2G scam and turning The Hindu into a mouthpiece of accused A.Raja, going out of the way to organize an interview with him and  publishing it on the day of his resignation.

The second and most recent incident has been brought out by the Gujarat police officer Sanjeev Bhatt in his affidavit filed in the Supreme Court which shows Ram as being the recipient of an e-mail on a matter as sensitive and serious as the investigation and related matters of post Godhra 2002 riots in Gujarat.

Sanjeev Bhatt has annexed an email to his affidavit which is very revealing.  In that email that S. Gurumurthy sent to Ram on February 17, 2010, he had annexed a note on the investigations into the Gujarat riots case. “Here is the note, I would like you to go through it that you understand the issues before you talk to the person concerned,” goes the email.  We all know who the “person concerned” that Ram was supposed to talk to is.

The periodic and extensive friendly interviews of Sri Lankan President Mahinda Rajapaksha done by N. Ram and carried in full op-ed pages served only as a smokescreen to hide the alleged war crimes that the UN committee indicted the Srilankan government on.

In my book, the two major blots on the journalistic record of The Hindu over the last forty years relate to its stand on the Emergency that was in force between June 1975 and March 1977 and on the largest scam in the history of independent India, the 2G scam.

Under its then Editor, G.Kasturi, The Hindu disgracefully extended tacit support to and even collaborated with the Emergency regime.  On the 2G scam, under the Editor-in-Chief N. Ram, The Hindu shamefully acted as an apologist and mouthpiece of the prime accused A.Raja.  It had only muted coverage of the 2G scam.

While The Hindu editorially asked for the resignations of Ashok Chavan, Suresh Kalmadi and B.S.Yeddyyurappa, there was not even a whisper about A.Raja’s resignation.

On the other hand, two obliging interviews of A.Raja were specially arranged to be done, not by the correspondent covering telecom, but shockingly by R.K.Radhakrishnan who used to cover matters relating to DMK.  After A.Raja’s resignation and arrest, a change in stance reflecting a shameless and seamless U-turn is all too obvious even for a school kid to miss.

***

When media is used as a means to achieve private ends it undoubtedly becomes a calamity.

Primacy of editorial on which The Hindu has always prided itself has been sacrificed at the altar of vested interests and crass commercialism pushed by some directors who have scant regard for the legacy and larger calling and ideals of The Hindu.

Any claim of professionalisation in the appointment of Siddharth Varadarajan as Editor of The Hindu is a sham as professionally qualified and experienced family members on the editorial side — N.Ravi, Editor, Malini Parthasarathy, Executive Editor and Nirmala Lakshman, Joint Editor — have been selectively targeted for removal.

Double standards of the worst kind are at play.

The unfairness of it all is evident from the fact that some next generation family members, with little or no experience have been fast tracked into plum senior foreign postings with huge financial outgo, that normally only very senior journalists aspire to.

The so-called theory of separation of ownership from management was suddenly sprung only to vindictively and selectively target a few individuals. As stated earlier, N. Ram and K.Venugopal continue in their positions even as the so-called principle is not applicable to a few next generation family members and even as the business side directors continue in their positions for an indefinite period.

***

I am happy to recall that I stood vindicated by the Company Law Board order of December 22, 2010, which indicted the board faction that removed my responsibilities, as lacking in probity and good faith.  I am thus stepping down with my head held high and with my self-respect and dignity intact.

I am also extremely happy and proud that I have been able to keep my word of honour, which unfortunately has not been the case with N. Ram who ought to have stepped down on May 4, 2010.

I am deeply pained that The Hindu that I grew up with and which I was proud to be an inseparable part of during the last four decades is not The Hindu that we see today.  The Board faction that has perpetrated the gross injustice and vindictive acts must bear the cross for the current sorry state of affairs.

It has only succeeded in pushing The Hindu deep into an abyss.  It requires the combined efforts of those sections of family members who are still yearning for its return to former glory and all its dedicated employees to pull the newspaper out of this abyss.

It is now time to bid adieu to all by wishing you the very best in your life and saying how fondly I cherish my long association with you.  My thoughts will always be with everyone of you and your well being and with the great institution I am proud to have been an active part of.

Yours sincerely

N. MURALI

***

Also read: Why N. Ravi quit The Hindu after 20 years as editor

Nirmala Lakshman: I didn’t step down; I resigned

Malini Parthasarathy quits as Hindu‘s executive editor

The four great wars of N. Ram on The Hindu soil

The Hindu, Hindustan Times were worst offenders in ’75

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,222 other followers

%d bloggers like this: