Archive for April 4th, 2012

‘The Indian Express’ stands by its ‘C’ report

4 April 2012

Everybody from the prime minister to the defence minister have dismissed the Indian Express front-page story on the coup that wasn’t in Delhi on the night of January 16-17. Now, the paper has published a formal statement standing by the story on its website.

Below is the full text:

***

“The Indian Express report “The January night Raisina Hill was spooked: Two key Army units moved towards Delhi without notifying Govt” has, as expected, prompted widespread reaction.

“The report is a meticulous reconstruction and a very sober interpretation of the movement of two key Army units towards New Delhi on the night of January 16-17.

“Investigated over six weeks and written by editor-in-chief Shekhar Gupta; chief of investigative bureau Ritu Sarin and deputy editor and chief of the national bureau Pranab Dhal Samanta (with help from assistant editor in the investigative bureau Ajmer Singh), the report draws on highly credible sources.

“They have chosen to be anonymous and the newspaper is committed to protecting their identity.

“The Indian Express sent a detailed questionnaire to the army and the ministry of defence and accurately reported their responses in the report. These responses were reiterated by them on Wednesday.

“Neither side explained why the Ministry of Defence wasn’t notified, why the troops were suddenly asked to go back and what explanation was offered, if any, by the army to the Government.

“There are some in the government and outside who have questioned the report, even calling it “disturbing” and “baseless”. All this, even those comments that attribute false motives, are, we believe, part of a necessary debate.

“The Indian Express stands by the report.

“And in the tradition of its commitment to journalism of courage and the readers’ right to know, it will continue its investigation into the events of January 16-17 and the questions these raise.”

Indian Express ‘C’ report: Scoop, rehash, spin?

4 April 2012

PRITAM SENGUPTA writes from New Delhi: The front-page, full-page report in the northern editions of The Indian Express this morning, that two units of the Indian Army moved towards Delhi on January 16, 2012—the day the Army chief V.K. Singh‘s petition before the Supreme Court on his date of birth was coming up—has sent New Delhi into a tizzy.

The report, anchored by the paper’s redoubtable editor-in-chief Shekhar Gupta, with reporting from Ritu Sarin, Pranab Dhal Samanta and Ajmer Singh—that barely disguises its attempts to hint at a “coup” that wasn’t—has been stoutly denied by the ministry of defence and an official statement from the defence minister A.K. Antony is due.

As the old saying goes, never believe a story until it is officially denied.

Still, is the Express story a “scoop” throwing light on something that was hidden or unknown; a rehash of previously published stuff; or just plain Delhi-style “spin”, against the backdrop of leaks and plants that have been coming in a torrent in the crossfire between the outgoing Army chief and the “establishment”?

To give Express its due, the three-deck, four-byline, eight-column banner headline suggests plenty of leg work. It givesĀ  the context, the background, the colour and indeed the intrigue around the Army movement.

Still…

What blunts the edge somewhat on the Express story is that the Army manoeuvre was reported by Rediff.com’s R.S. Chauhan 22 days earlier—on March 13, 2012. What also muddies the waters is that the Army itself held an official briefing on the subject two days after that—on March 15, 2012—in Agra.

So, regardless of the official denials, is the Express story a scoop, a rehash or spin?

(An earlier version of this post mentioned March 10, 2012 as the date of the Army briefing)

Read the Express report here: The “C” report

Read the Rediff.com report here: Paratroopers meet their match

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,526 other followers

%d bloggers like this: