Archive for the 'Television' Category

RIL, Network18 & the loss of media heterogeneity

12 June 2014

mukesh

Even as the takeover of Network18 by India’s biggest corporate house, Reliance Industries Limited, receives scant scrutiny in the mainstream media on what it portends in the long term, the journalist and educator Paranjoy Guha Thakurta weighs in, in the Economic & Political Weekly:

“The consequence of RIL strengthening its association with Network18 is a clear loss of heterogeneity in the dissemination of information and opinions. Media plurality in a multicultural country like India will diminish.

“In particular, the space for providing factual information as well as expressing views that are not in favour of (or even against the interests of) India’s biggest corporate conglomerate will shrink, not just in the traditional mainstream media (print, television and radio) but in the new media (internet and mobile telephony).

“There is growing concentration of ownership in the country’s already-oligopolistic media markets. In the absence of restrictions on cross-media ownership, these trends will inexorably lead to the continuing privatisation and “commodification” of information instead of making it more of a “public good” that could benefit larger sections of society, in particular the underprivileged.”

For the record, RIL sent Thakurta a legal notice for his book Gas Wars: crony Capitalism and the Ambanis.

Read the full article: What future for the media in India?

File photograph: RIL chairman Mukesh Ambani holds a jar containing the first crude oil produced from the KG-D6 block in 2009 (Punit Paranjpe/Reuters)

***

Also read: Has media blacked out RIL takeover of Network 18?

‘Media freedom bleaker with Ambani domination’

Will RIL-TV18-ETV deal win CCI approval?

The sudden rise of Mukesh Ambani, media mogul

Why the Indian media doesn’t take on the Ambanis

Rajya Sabha TV tears into Reliance-TV18 deal

EPW on the Reliance-ETV-RIL deal within a deal

WaPo, Amazon, HT and the Reliance-TV18 deal

Can ‘Modi Sarkar’ create an Indian CNN or BBC?

10 June 2014

The point has been made before but bears repetition. If Britain can have a BBC, if America can have CNN, if Qatar can have Al Jazeera, if China can have CCTV, if Russia can have Russia Today, why cannot India?

Why do Indian broadcasters, public, private or autonomous, not have the vision or the resources or both to establish a global news brand?

The veteran journalist Saeed Naqvi addresses the issue, in Deccan Herald:

“The media’s critical faculty has been so numbed over a century of colonial experience that it cannot, on occasion, separate news from propaganda….

“Not having our own means of covering world affairs, our media ends up using stuff which is part of someone else’s agenda.  It is sometimes inimical to our interests.

“Public opinion in India gets manipulated whenever the US throws a tantrum with, say Bashar al Assad. On Egyptian or Syrian elections we have only western versions.

“We do not have a single news bureau in SAARC countries, China, Japan, anywhere. For the world’s largest democracy, this is something of a shame.

“If we had a news bureau in Kabul, we would have been much better informed about the attack on the Indian consulate in Herat or the circumstances in which Alexis Prem Kumar was kidnapped. Must we depend on western journalists to inform us about Kabul, Jaffna or Kathmandu?

“Must the world’s largest democracy be a passive recipient of images beamed from news centres controlled by CNN, BBC, Reuters and Associated Press?

“This is a disgraceful state of affairs….

“New Delhi gives away billions in assistance to SAARC neighbours. It must take a leap of faith and concurrently invest a billion dollars in its own media which must also cover world affairs as comprehensively as CNN, BBC and Al Jazeera.

“The returns in power, prestige, influence and business will be astronomical.”

Read the full article: Colonial mindset

Also read: Why hasn’t India thrown up a global media mogul?

‘Has media blacked out RIL takeover of TV18?’

6 June 2014

As India’s biggest business house Reliance Industries Limited (RIL) goes through the motions of formally taking complete control of one of India’s biggest TV networks, Network 18, the veteran journalist and commentator Kuldip Nayar writes in Deccan Herald:

“I was not surprised when television channels did not cover the taking over of a large TV news network by Mukesh Ambani’s Reliance Industries Limited.

“Most channels — roughly around 300 — are owned by property dealers who can afford to spend Rs 1 crore, an average monthly expenditure, through money laundering. Every one of them wants to be the Reliance one day.

“What has taken me aback is that the press has reported the deal but has preferred to keep quiet.

“Even though journalism has ceased to be a profession and has become an industry, I was expecting some reactions, at least from the Editors’ Guild of India. But then it is understandable when it has rejected my proposal that editors should also declare their assets public, the demand which they voice for politicians.

“Double standards make a mockery of the high pedestal on which the media sit.”

Read the full column: Where’s free media?

***

Also read: Will RIL-TV18-ETV deal win CCI approval?

Reliance has no ‘direct’ stake in media companies

The sudden rise of Mukesh Ambani, media mogul

Why the Indian media doesn’t take on the Ambanis

‘Media freedom bleaker with Ambani domination’

5 June 2014

The takeover of Network 18 group with its myriad news, business and entertainment channels has received scant review in the Indian media, but the author Pankaj Mishra bells the cat in Bloomberg View:

“There is no denying that the future of media freedom in India looks even bleaker than ever after Mukesh Ambani’s Silvio Berlusconi-style domination of both news and entertainment content and delivery mechanisms.

“At the very least, such violation of the rules of the free market should be exposed to intense public scrutiny, even criticism, of the kind the deal between Comcast and Time Warner has provoked in the U.S.

“But a near-total silence from politicians and the mainstream media greeted the extraordinary doubling of gas prices in India.

“When Reliance attempted to throttle the book [by Paranjoy Guha Thakurta] about it, those columnists who had denounced Penguin for agreeing to withdraw Wendy Doniger’s “The Hindus: An Alternative History” went oddly quiet.

“And given the “toadification” of large parts of the Indian media, to paraphrase Salman Rushdie, it may even croak out some malicious joy as more independent-minded journalists depart what does look increasingly like a toad-breeding swamp.”

Infographic: courtesy Outlook*

Read the full article: India’s newest media baron embraces censorship

* Disclosures apply

***

Also read: Will RIL-TV18-ETV deal win CCI approval?

Rajya Sabha TV tears into Reliance-TV18 deal

EPW on the Reliance-ETV-RIL deal within a deal

Anant Goenka: WaPo, Amazon, HT and the Reliance-TV18 deal

Why Shobhana Bhartia was late for PM’s breakfast

12 April 2014

glitterati_manmoahn_shobhana_bhartiya_20051128

As is only to be expected, a number of journalists figure in former Economic Times, Times of India and Financial Express journalist Sanjaya Baru‘s book ‘The Accidental Prime Minister‘ (Penguin), on his days as the PM’s media advisor.

But a few publishers and head honchos do too, including Prannoy Roy of NDTV, Samir Jain of The Times of India and his mother Indu Jain, and Shobhana Bhartia of Hindustan Times.

***

In May 2005, as the UPA approached its first anniversary, reports began to appear that the PM was reviewing the performance of his ministers.

On 9 May, when he was in Moscow, NDTV ran a story that external affairs minister Natwar Singh had secured a ‘low’ score on the PM’s ‘report card’ and was likely to be dropped from the Cabinet.

Natwar was most unhappy and took the day off on ‘health grounds’.

This news reached the PM in Moscow when he was in the midst of a briefing at his hotel. He asked me to find out what exactly NDTV had reported.

When I brief him he burst out angrily, ‘Tell Prannoy to stop reporting these lies.’

I called Prannoy Roy and had just begun speaking to him when the PM asked for my mobile phone and spoke to Prannoy himself, scolding him like he was chiding a student who had erred, saying, ‘This is not correct. You cannot report like this.’

Indeed, the relationship between him and Pranny was not that of a PM and senior media editor but more like that of a former boss and a one-time junior,. This was because Prannoy had worked as an economic adviser in the miistry of finance under Dr Singh.

After a few minutes, Prannoy called me back.

‘Are you still with him?’ he asked

I stepped out of the room and told him that I was now alone.

‘Boy, I have not been scolded like that since school! He sounded like a headmaster, not a prime minister,’ complained Prannoy.

***

Rupert Muroch (of Star TV and News Corp) tried a trick to secure an appointment (with the PM).

Having failed on one occasion to meet Dr Singh, he made a second attempt by letting it be known that he was not interested in talking about his media business. Rather, he wanted to talk about China.

The PM was amused and granted him an appointment. Murdoch did duscuss China and explained where he saw China going. But, as he got up to leave, he expressed the hope that the Indian government would be more receptive to his media plan than China had been.

***

Within the PMO, (former national security advisor) Mani Dixit’s imperious style inevitably came into conflict with my own more freewheeling and irreverent style of functioning.

Our first disagreement was on who could travel with the PM on his official plane.

Seeing the name of Times of India journalist Siddharth Varadarajan, who later served as editor of The Hindu, on the media list, Mani sent me a note informing me that Siddharth was not an Indian national but an American citizen and, as a foreign national, was not entitled to travel on the PM’s plane.

I was aware of Siddharth’s citizenship, since this matter had come up when I had hired him as an assistant editor of the Times of India.

I chose not to make an issue of it then and Samir Jain, vice chairman of Bennett, Coleman & Co Ltd, the publishers of The Times of India, who took particular interest in the hiring of editorial writers, did not object either. Now the matter had surfaced again.

***

I arranged a series of breakfast meetings with important editors, publishers and TV anchors. As an early riser Dr Singh would schedule his breakfast meetings for half past eight being late to bed and late to rise, editors and TV anchors would protest but turn up on time.

When I invited a group of publishers, the only ones to arrive late were Shobhana Bhartia of Hindustan Times because, as she tole me, she took a long time to dry her hair and Indu Jain, chairperson of the Times of India, because she had to finish her morning puja.

Also read: Kuldip Nayar on Shekhar Gupta, N. Ram & Co

B.G. Verghese: a deep mind with a straight spine who stands tall

Vinod Mehta on Arun Shourie, Dileep Padgaonkar, et al

Jug Suraiya on MJ, SJ, Giri, Monu and Mama T

When Samir Jain served a thali, Vineet served a scoop

When NaMo joins hands with a journo, it’s news

8 April 2014

Photo Caption

The BJP’s “prime ministerial candidate” Narendra Modi has, at best, enjoyed a tenuous relationship with the media and media professionals.

Although media houses which he spurned are now eating out of his hands, the Gujarat chief minister continues to be generally more comfortable with owners, whom he gives helicopter rides or calls on personally while visiting their cities.

But in Mysore, on Tuesday,  Modi made space for journalist Pratap Simha, the 36-year-old columnist of Kannada Prabha, who is the official BJP candidate from Mysore.

Simha, who created a stir with his blazing Saturday columns at the Rajeev Chandrasekhar-owned Kannada Prabha and previously at the Times of India-owned Vijaya Karnataka, was the alleged target of a “terror” plot in 2012, in which a journalist was named. The police claim, however, fell flat.

Let the record show that a journalist who had never seen the sun rise, now begins his day at 6 am.

Let the record also show that at extreme left is the former Karnataka minister S.A. Ramadas, whose threat to commit suicide was caught on live television.

Photograph: Karnataka Photo News

Also read: Bangalore journo in plot to kill editor, columnist?

Anti-minority bias in plot to kill editor, columnist?

Can the Indian media ask Modi tough questions?

3 April 2014

Interviews of Narendra Modi are like city buses. There is not one for ages, and then two come along at the same time.

The first with the journalist-academic and undisguised Modi shill, Madhu Kishwar, for India News and NewsX; and the other for the Mukesh Ambani-owned ETV Rajasthan.

In the Indian Express, Shailaja Bajpai compares the Modi powwows with Rahul Gandhi‘s faceoff with Arnab Goswami for Times Now:

“The media is either unwilling or unable to ask Modi penetrative questions. In these two interviews, he swatted away softball questions with a hard bat. Perhaps he only agreed to be interviewed on condition that he not be asked uncomfortable questions.

“If you compare this interview with Rahul’s on Times Now, the contrast is stark: Rahul was asked at least some hard-hitting questions, cornered on issues like the 1984 Sikh riots, although he was allowed to have his say on his pet themes.

“In Modi’s case, he simply had his way throughout. Not once was anything he said challenged. It made for poor TV. If he continues to give soft interviews, they will be viewed as plugs for him — another strategy in the marketing of Modi.”

Read the full review: How Modi faced the nation

***

Also read: Is Modi media biased against Rahul Gandhi?

 How Narendra Modi buys media through PR

Has a ‘desperate party’ paid huge sums to TV?

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feat, a promo’

On TV, Congress loses to BJP, Left to AAP

Is “Modi Media” paving the way for soft Fascism?

Signature campaign against CSDS election tracker

Signature campaign against CSDS poll tracker

1 April 2014

As the Chinese might say, the Indian media is living in strange times even before the advent of Narendra Modi.

The Aam Aadmi Party accuses TV stations of being bought over by Modi. Sting operations reveal that opinion pollsters are willing to up their estimates of Modi for a price.

News channels show unedited feeds from Modi’s own cameras as if they were their own. Editorial changes are being made in newspapers and magazines with a change in government in prospect.

Etcetera.

Now, even the Centre for Study of Developing Societies (CSDS) with its formidable reputation as a credible pollster for CNN-IBN, is facing the music.

Yogendra Yadav, for long CSDS’s face on TV during election time, is now a member of AAP, standing from Gurgaon; Madhu Kishwar is a prominent BJP votary, whose interviews with Modi are now being aired on India News and NewsX.

As CNN-IBN (now owned by Mukesh Ambani of Reliance Industries) airs its “Election Tracker“*, a signature campaign has been launched which scurrilously alleges that the CSDS survey is “a campaign for BJP, not research work”.

Launched by “Manjeet Singh” who claims to be from Patna, the petition on change.org headlined “CSDS poll survey for CNN-IBN will take BJP close to 272 in next 3 days. Is this Research?”, reads (uncorrected):

“It’s not news anymore that the Sanjay Kumar‘s contractors who has funding coming in to their media houses from the big corporates are forcing  Sanjay Kumar reach a figure of close to 272 in the survey.

“CSDS’s credibility is being used for this agenda. Seems that the sting operation on the survey agencies was done to enhance the credibility of CSDS’s survey just before Sanjay Kumar’s closer to 272 projections for the BJP was to appear on Television.”

For the record, CSDS’s surveys for CNN-IBN have seen the BJP numbers go up from 156-164 in July 2013 to 171-179 in November, and 192-210 in January 2014.

* The CNN-IBN election tracker is in association with Week magazine. Disclosures apply.
Also read: Is Modi media biased against Rahul Gandhi?

 How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feat, a promo’

On TV, Congress loses to BJP, Left to AAP

Is “Modi Media” paving the way for soft Fascism?

Is ‘Modi media’ paving way for ‘soft-Fascism’?

29 March 2014

In an opinion piece in The Times of India, the academic and international affairs analyst Kanti Bajpai says an India under Narendra Modi will be marked by “soft-fascism—a society marked by slightly less extreme levels fo authoritarinism, intimidation, chauvinism, submission and social Darwinism as classical fascism—and he includes the media as being among the four factors responsible for it.

“Big business and middle classes are helping line up media behind soft fascism. Media is influenced by big business, which funds it through its advertising, and by the middle classes, who work in it.

“Today, both stand behind Modi and together they have helped rally millions of Indians behind Modi-ology.

“It is another matter that media may well come to regret its role. Those who were in the media when BJP was last in power seem to have forgotten that this is a party that is not particularly interested in, or indulgent of, journalistic independence.”

Read the full article: Journey towards soft fascism

Photograph: courtesy Wall Street Journal
***
Also read: Is Modi media biased against Rahul Gandhi?

 How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feat, a promo’

On TV, Congress loses to BJP, Left to AAP

 

Question: India’s best political reporting is in…?

20 March 2014

etplug

Although India’s best and biggest corporate scams—from Satyam to Sahara and everything else in between—routinely escape the business papers and business magazines and business channels, for quite a while, the best political reporting has come from The Economic Times.  And The Times group is losing no opportunity to drum home the message, even as it expands coverage.

Also read: ‘Business journalists are PR mouthpieces': Aniruddha Bahal

Aakar Patel: ‘Indian journalism is regularly second-rate’

SEBI chief: Business journalism or business of journalism?

New York Times: Why Indian media doesn’t take on Ambanis

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,444 other followers

%d bloggers like this: