Posts Tagged ‘Arvind Kejriwal’

On TV, Congress loses to BJP, Left loses to AAP

25 February 2014
yechury

Sitaram Yechury addressing the Left rally in Hissar, but without the “Jimmy Jib” cameras

The point has been made before, that the current political coverage, especially on television, is more than somewhat skewed, tilting unabashedly towards Narendra Damodardas Modi of the BJP vis-a-vis Rahul Gandhi of the Congress.

Now, the CPI(M) leader Sitaram Yechuri explicates it a bit more in the Hindustan Times, comparing the TV coverage of Arvind Kejriwal‘s Aam Aadmi Party vis-a-vis the Left parties and unions.

“Two days ago, the Left held a Haryana-level people’s rally for a political alternative at Hissar. On the same day, AAP held a rally called much after the Left rally announcement at nearby Rohtak. The latter was widely covered by the corporate media while the former was hardly mentioned notwithstanding larger participation.

“This is not surprising. Earlier, when Anna Hazare’s anti-corruption movement was on in the Capital, over two lakh workers organised by the central trade unions had converged at Parliament against corruption and price rise. While the former hogged 24/7 media coverage, the latter hardly found any mention.

“Clearly, for the corporate media, a so-called ‘morally’ upright alternative that does not adversely affect profit maximisation is always better than an alternative that aims at improving people’s livelihood while not excessively promoting profit maximisation!”

For the record, though, Kejriwal launched into the media at the Rohtak rally, inviting a statement from the editors guild of India.
Photograph: courtesy Ganashakti
Read the full article: Sitaram Yechuri in HT
Also read: Is Modi media biased against Rahul Gandhi?

 How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feat, a promo’

Is ‘corrupt, corporate media’ scared of AAP?

25 January 2014

After hailing the Aam Aadmi Party’s breathtaking rise to power, in fact after paving the way for it with its somewhat uncritical coverage in its Team Anna avatar, much of the mainstream turned against Delhi chief minister Arvind Kejriwal after he sat on a protest at a public square this week.

In fact, The Times of India, which led the wide-eyed gee-whiz coverage initially, felt duty-bound to run a comically self-important front-page clarification, explaining the sudden change in the tone, tenor and texture of its coverage.

Why, asks Vikram Muthanna, managing editor of the evening newspaper Star of Mysore. Is it because the media has too many skeletons to hide?

“The details of the Delhi incident of course were made murkier and louder by now what seems like an anti-AAP media.

“The same media which went hyper and showed us doctored tapes of AAP reportedly accepting cash, which some say cost Shazia Ilmi of AAP her seat, who lost by just 326 votes. But then once it was proved the tapes were doctored the raw footage was never shown.

“The man who made it, earlier was given ample screen, but was never brought back to be grilled. In the Delhi incident a media that gets a sound byte from all and sundry did not get too many residents’ opinions. There was also no clarity and consistency in reports, why?

“So while the media says the AAP Minister Somnath Bharti has brought bad name to India internationally, maybe selective journalism did too?

“The same media just before the elections said AAP will not get more than 6 to 10 seats, in a way encouraging voters not to waste their vote and stick with the winning horse, the BJP, only to be proved wrong.

“Is the Corporate owned media with other varied interests suddenly scared that too much anti-corruption may come knocking on their own doors or are they trying to play ball with BJP who is sure to win many more seats than any other party right now?”

Read the full piece: If AAP is anarchist, how about BJP?

Also read: How The Times of India pumped up Team Anna

Mukesh Ambani ‘sues’ TV channels on Kejriwal

Arvind Kejriwal taunts Mukesh Ambani on sue threat

Should the media too come under Lok Pal?

Is The Indian Express now a pro-establishment newspaper?

Narendra Modi, Mukesh Ambani & Network 18

9 November 2013

In the latest issue of Open magazine, former NDTV and Headlines Today journalist-turned-academic Sandeep Bhushan, throws light on how the television media is covering the BJP’s “prime ministerial candidate” Narendra Modi:

“Several past and serving employees of the media behemoth Network 18 have told me that a heavy-duty ‘go-soft-on-Modi’ campaign is underway within the group.

“The editorial line is allegedly emanating from the ‘top’.

“A former anchor with IBN7 traces the changes in the network’s ‘line’ to a specific event. They came about only after Mukesh Ambani picked up a stake in the media group. “Arvind Kejriwal was virtually blacked out after he hurled charges at Mukesh. On the news floor, in both CNN-IBN and IBN7, every journalist knows that there are orders to rein in anti-Modi stories,” he adds.

“There are standing instructions to cut live to any Modi rally or speech”, says another journalist.

“However, Rajdeep Sardesai, editor-in-chief of CNN-IBN, trashes all this. “This is all cock and bull,” he says, “There has been no change in line at any time. Both Rahul [Gandhi] and Modi are top contenders for the PM’s post. We neither deify nor demonise either of them, but analyse their pluses and minuses in great detail.”

“But if Sardesai is right, then how does one explain the cloyingly pro-Modi chant on the group’s news portal, Firstpost.com? Here is a gem masquerading as reportage: ‘Delhi on Sunday witnessed a public the likes of which it had not seen in decades’, thanks to Modi’s ‘rock-star’ image that created a ‘maddening frenzy’.

“Another story headline screams; ‘JD(U) MP makes Nitish [Kumar] squirm: Are you jealous of Modi?’ This article, on Shivanand Tewari’s recent speech in Rajgir praising Modi’s ascent, has little explanation of the ‘jealously’ angle. Yet another so-called report on the website gushes. ‘Patna blasts showed Modi’s leadership, Nitish’s ineptness.’

R. Jagannathan, editor-in-chief of First Post, defends the group website by saying. “We are essentially an opinion portal. We also carry news. We have different editors who are free to air their own views. As the editor-in-chief, I don’t interfere.” On the Ambani factor, Jagannathan says, “I report to Raghav Bahl and there are no specific editorial instructions from him.”

The Open article also punches holes in the coverage of Narendra Modi by Times Now.

Photograph: courtesy Reuters via First Post

Also read: ‘Media’s Modi-fixation needs medical attention’

How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feast, a promo’

For cash-struck TV, Modi is effective TRP

Not just a newspaper, a no-paid-news newspaper!

Has a ‘desperate party’ bought TV channels?

Arvind Kejriwal taunts Ambani on TV ‘sue’ threat

23 January 2013

ambani_keriwal_0111

SHARANYA KANVILKAR writes from Bombay: Last month, India’s richest man, Mukesh Ambani, and its most powerful business house, Reliance Industries, shot off a seven-page legal notice to several TV news channels for airing anti-corruption activist Arvind Kejriwal‘s allegations against them in October and November last year.

Surprisingly, or perhaps not, neither Kejriwal nor his advocate-partner, Prashant Bhushan, heard from RIL’s lawyers, A.S. Dayal & Associates, on their charges of Ambani’s Swiss bank accounts and hanky-panky in the Krishna-Godavari basin by RIL, which were covered “live” by the TV channels.

Not surprisingly, or perhaps not, Kejriwal is now believed to have written to Mukesh Ambani, who is now also a media player, urging him inter alia to stop “threatening the media”. Excerpts:

***

Shri Mukesh Ambaniji

Recently you have sent a legal notice to all TV channels in the county. Their fault is that they “live” telecast the press conference addressed by Prashant Bhushan and me on 31 October 2012 and 9 November 2012.

We, in our press conferences, informed the citizens of India on how you illegally pressured the government for a hike in fuel prices. Our expose was covered “live” by many TV channels.

You have sent them a legal notice for defamation suit.

I am not able to understand this.

If you have been defamed by Prashant Bhushan and me, then we are at fault. Why has the notice been sent to TV channels and not us? This clearly reveals that your motive was to exert pressure on the TV channels….

According to your company, the “live” telecast by TV channels is a case of defamation.

Just think through: is it really me or Prashant Bhushan or the TV channels who have defamed you, or have you yourself defamed your image by your acts?

I request you do not try to threaten the media of this country.

There could be a few people in the media who are biased; they can follow you.

Still, there are many journalists who work for this country. They will not be influenced by you. History is witness that such journalists come forward to save democracy.

There could be some media houses where you could have directly or indirectly invested money; they could come under your control. But the journalists working for them will not.

Yours, etc

Arvind Kejriwal

***

Photograph: courtesy IBN Live

***

Also read: ‘RIL has no direct stake in media companies’

Mint says SEBI looking into RIL-Network18/TV18-ETV deal

Rajya Sabha TV tears into RIL-Network18-ETV deal

Will RIL-TV18-ETV deal win SEBI, CCI approval?

The sudden rise of Mukesh Ambani, media mogul

The Indian Express, Reliance & Shekhar Gupta

Niira Radia, Mukesh Ambani, Prannoy Roy & NDTV

Why the Indian media doesn’t take on the Ambanis

Mukesh Ambani ‘sues’ TV channels on Kejriwal

10 January 2013

ambani_keriwal_0111

SHARANYA KANVILKAR writes from Bombay: India’s richest man, Mukesh Ambani, and India’s most powerful business house, Reliance Industries, are believed to have served a legal notice on several TV news channels for airing anti-corruption activist Arvind Kejriwal‘s allegations against them in October and November last year.

However, it is not known if Kejriwal, a former IRS officer, and his advocate-partner, Prashant Bhushan, have heard from RIL’s lawyers on the charges made by them at the  press conferences which were covered “live” by the TV channels with accompanying commentary.

It is also unclear if  newspapers which reported Kejriwal’s allegations of Ambani’s Swiss bank accounts and hanky-panky in the Krishna-Godavari basin by RIL have attracted similar legal attention from the less-litigious of the two Ambani brothers.

In the seven-page legal notice shot off in the middle of December 2012, Mukesh Ambani and RIL have demanded “a retraction and an unconditional apology in the form approved and acceptable to our clients” within three days from the receipt of the notice.

The notices have been served by the Bombay legal firm, A.S. Dayal & Associates.

***

Besides accusing the channels of “deliberately and recklessly” airing “false and defamatory statements” with an intent to “defame our clients and bring them into disrepute”, the legal notice makes the following points:

# “Your TV Channel provided a platform and instrumentality for wide dissemination of the false and defamatory statements and allegations made at the said press conference.”

# “Live telecast of these press conferences amounts to permanent publication of defamatory material relating to our client by you.”

# “Each of the two press conferences were telecast live without making any attempt to verify the truth or veracity of the statements and allegations being made during the press conference.”

# “Apart from having telecast the press conferences live, Your TV Channel  in the course of several television programmes and televised debates that followed after the said press conferences, continued to telecast, transmit and retransmit the defamatory footage of the press conferences.”

***

More ominously, the Ambani-RIL notice reminds the channels:

# “Our clients have instructed us to state that Your TV Channel is bound by the Guidelines for Uplinking and Downlinking from India dated 5th December 2011, issued by the ministry of information & broadcasting, government of India.

# “Our clients have instructed us to state that since Your TV Channel is a news and current affairs TV Channel, the provisions of the Uplinking and Downlinking Guidelines apply to Your TV Channel, which inter alia provide that a Company, like Your TV Channel, which runs a news and current affairs TV channel, is obliged to comply with the Programme Code as laid down in the Cable Television Network (Regulations) Act, 1995, and the Rules framed thereunder.

# “Our clients have instructed us to state that in telecasting the aforesaid press conferences and repeating the false and defamatory material relating to our clients in the manner aforesaid Your TV Channel is in complete violation of the said Uplinking Guidelines, and the said Downlinking Guidelines as also in complete and material breach of the Programme Code prescribed under the Cable Television Network Rules.”

***

The RIL legal notice brings to question the wisdom of broadcasting “live” Kejriwal’s near-weekly press conferences towards the end of last year, sans any filters or fetters.

On the other hand, the authoritarian tone of the legal notice—reminding the recipients of uplinking and downlinking norms—throws light on the egg-shells on which private TV stations are walking in the “free” Republic.

The legal notice also swings the spotlight on big business ownership of and shadow over the media, especially when it is alleged to have both the main political parties, the Congress and BJP, in its pocket.

For the record, RIL is in the media business too. Both CNN-IBN and IBN7 are part of the Reliance stable following a controversial and circuitous takeover at the turn of 2012 that now has earned the OK of the competition commission of India (CCI).

***

Photograph: courtesy IBN Live

***

Also read: ‘RIL has no direct stake in media companies’

Mint says SEBI looking into RIL-Network18/TV18-ETV deal

Rajya Sabha TV tears into RIL-Network18-ETV deal

Will RIL-TV18-ETV deal win SEBI, CCI approval?

The sudden rise of Mukesh Ambani, media mogul

The Indian Express, Reliance & Shekhar Gupta

Niira Radia, Mukesh Ambani, Prannoy Roy & NDTV

Why the Indian media doesn’t take on the Ambanis

How The Times of India pumped up Team Anna

31 August 2011

PRITAM SENGUPTA writes from New Delhi: Six minutes and 20 seconds into his vote of thanks at the culmination of Anna Hazare‘s fast-unto-death last Sunday, the RTI activist Arvind Kejriwal heaped plaudits on the media for the support it had lent to the Jan Lok Pal bill agitation by “articulating the outrage of the nation”.

Pointing at the jungle of anchors, reporters, cameramen and crane operators in the media pen in front of the stage at the Ramlila maidan, Kejriwal said the “media weren’t just doing their job… they are now part of the movement”.

Verbatim quote:

Hum in saari media ke shukr guzaar hain. Yeh aap dekhiye, abhi bhi camera lekar, tadapti dhoop mein khade hain, yeh log. Yeh zaroori nahin, kewal inki naukri nahin thi.  Yeh log ab andolan ka hissa hain. Raat-raat bhar, chaubis-chaubis ghante, bina soye in logon ne hamari andolan mein hissa liya, hum media ke saathiyon ko naman karte hain.”

Kejriwal’s general gratitude was for television whose frenetic and fawning coverage instantly took the message to parts of the country print wouldn’t dream of reaching in the next half a century. (A TV critic wrote last week that a survey of TV coverage of Hazare’s Jantar Mantar fast in April found 5592 pro-Anna segments versus just 62 that were anti-Anna.)

But if Kejriwal had to choose one English language publication in particular for rounding up “Middle India” in round two of the fight for a strong anti-corruption ombudsman, the honour should surely go to The Times of India.

From the day after Anna Hazare was prematurely arrested on August 16 to August 29, the day he ended his fast, the New Delhi edition of The Times of India took ownership of the story and played a stellar role in mobilising public opinion and exerting pressure on the political class.

# Over 13 days, the main section of the Delhi edition of The Times of India, covered the Anna Hazare saga over 123 broadsheet pages branded “August Kranti” (August Revolution), with 401 news stories, 34 opinion pieces, 556 photographs, and 29 cartoons and strips.

# On seven of the 13 days of the fast, the front page of Delhi ToI had eight-column banner headlines. The coverage, which included vox-pops and special pages, even spilled over to the business and sports pages, with the Bofors scam-accused industrialist S.P. Hinduja offering his wisdom.

# In launching a toll-free number for readers to give a “missed call” if they wanted a strong Lokpal bill, ToI was almost indistinguishable from the India Against Corruption movement behind Hazare. ToI claims that over 46 lakh people have registered their vote.

In short, backed by an online campaign titled “ACT—Against Corruption Together” plus the Arnab Goswami  show on Times Now, the Times group provided substantial multi-media heft to the Jan Lok Pal campaign.

In its almost completely uncritical coverage of Round II, The Times of India provided a sharp contrast to the almost completely cynical coverage of Round I by The Indian Express four months ago, the former batting out of his crease for for the wider constituency of the reader, consumer, voter and citizen.

Remarkably, also, for a publication of its size and girth, ToI took an unhesitatingly anti-establishment stand in its headlines and choice of stories, showing where it stood on corruption—an issue agitating readers in its core demographic—in a manner in which most large newspapers are loathe to do.

There were only token negative pieces like the Shahi Imam of Delhi’s Jama Masjid calling the protest “anti-Islam”; Dalits wanting a Bahujan Lokpal bill; or Arundhati Roy calling Hazare’s stand “undemocratic”. On the whole, though, ToI coverage was gung-ho as gung-ho goes, especially judging from some of the mythological, militaristic headlines.

Just what was behind the ToI‘s proactive stand still remains to be deciphered.

Was it merely reflecting the angst and anger of its middle-class readership? Was it taking the scams, many of which it broke and which brought the Lok Pal issue to the head, to its logical conclusion? Or, does the involvement of its in-house godman in the proceedings, Sri Sri Ravi Shankar of the Art of Living, lend a clue?

Was it willy-nilly taking part in the dark rumours of “regime-change” swirling around Delhi? Or, was it just doing what a good newspaper is supposed to do: taking a stand, making sense of an increasingly complicated world to a time and attention strapped reader, and speaking truth to power?

Whatever be the truth, the fact that ToI took such a popular-with-readers, unpopular-with-government stand when it is involved in a no-holds-barred campaign to stall the implementation of the Majithia wage board recommendations for newspaper employees, speaks volumes of its conviction on the Lok Pal issue.

***

August 17: Coverage on 14 pages, 34 news stories, 2 opinion pieces, 41 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Govt can’t stop August Kranti—Morning arrest turns into nightmare for Centre as Anna refuses to leave Tihar unless allowed to protest

Other headlines: 1) A million mutinies erupt across India; 2) Congress’s big blunders; 3) Emergency is the word for Gen Y; 4) Anna held, people hurt; 5) Intellectuals draw parallels with Emergency, JP movement; 6) Sri Sri Ravi Shankar: Govt is being arrogant; 7) The Indian protester rediscovers Gandhigiri; 8) Emergency makes a comeback to political lexicon; 9) Annacalypse Now! Angry India on the streets; 10) Emergency redux, say legal experts

Editorial: Wrongful arrest—government action against Anna Hazare leaves it isolated and sans goodwill

Opinion: State vs Anna—Hazare’s arrest serious questions about India’s ‘democratic’ claims

Opinion poll: 92% say govt’s handling of Anna is undemocratic

***

August 18: Coverage on 10 pages, 36 news stories, 3 opinion pieces, 56 photographs, 4 cartoons

Lead headline: People march, govt crawls—sledgehammered by nationwide outrage, UPA withdraws almost all its earlier curbs on Anna protest

Other headlines: 1) Global bank VP on ‘fasting leave’ from Hong Kong; 2) India Inc backs Anna; 3) Dabbawallas, NGOs building ‘Anna Army’; 4) This way or no way, says Anna; 5) Govt fails to move Mount Anna; 6) In Hazare and Baba Ramdev, govt has two powerful adversaries; 7) ’9 months to arrest Suresh Kalmadi, 3 mins for Anna’; 8)

Editorial: Anna wins the day—With public anger swelling, government must take a stand on corruption

Opinion headlines: 1) Have a referendum on sticking points; 2) Let an independent arbiter decide; 3) Are you an Anna dater, a Jokepalwalla or, worst, a piggyback passionista? 4) Civil society frustrated at lack of government action

***

August 19: Coverage on 9 pages, 26 news stories, 4 opinion pieces, 27 photographs, 3 cartoons

Lead headline: Judiciary out of Lokpal? Team Anna softens stand

Other headlines: 1) Brand Anna is a rage: youth wear him on T-shirts; 2) Protesters rename Chhatrasal stadium after Anna; 3) Sensing hour of reckoning, Tihar protesters give war cry; 4) ‘Gandhi’ takes world media by storm; 5) Indian editorials slam govt handling; 6) Fight to go on for generations, says Aung San Syu Ki; 7) Expatriates in south east Asia rally round Anna;

Editorial: Seize the day—reform is a powerful anti-corruption tool

Opinion headlines: 1) It’s the middle class, stupid; 2) 10 measures to reduce corruption

***

August 20: Coverage on 8 pages, 30 news stories, 3 opinion pieces, 46 photographs, 2 cartoons

Lead headline: Anna rides wrath yatra, ups ante

Other headlines: 1) On fourth day of fast, 74-year-old outsprints cops; 2) He gives supporters a run for their money; 3) ‘I am Anna’s Krishna in the Mahabharata against graft’; 4) Cap fits: no weakening satyagraha—gives call for ‘second freedom movement’, will fight till last breath; 5) Amma Hazares join the cause; 6) Protest tourism: why Anna catches their (foreigners’) fancy; 7) ‘Parliament isn’t supreme, public is’

Editorial: When khaki met khadi—a confused cop learns about being civil, through agitation

Opinion headlines: 1) Which democracy do we want? 2) Reclaiming moral authority

***

August 21: Coverage on 8 pages, 25 news stories,  2 opinion pieces, 36 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Angry tide forces Manmohan’s hand

Other headlines: 1) 35% drop in crime during Hazare’s fast; 2) Parents bring kids to Anna ki pathshala; 3) Painter plans to capture ‘Anna legacy’ till passage of bill; 2) Parents want kids to see history being made; 5)  Over one million join ToI anti-graft drive;

Opinion headlines: 1) Arrest corruption, not those who protest against it; 2) Why I’d hate to be in Hazare’s chappals

***

August 22: Coverage on 7 pages, 23 news items, 1 opinion piece, 28 photographs, 3 cartoons

Lead headline: All roads lead to Annapolis

Other headlines: 1) Crowding glory—over one lakh throng Ramlila ground; 2) Protestors take metro, ridership at New Delhi jumps by 50%; 3) Religious lines blur for Anna’s cause; 4) Anna gives call for revolution to surging masses; 5) Lockedpal: earn our trust, team Anna tells govt; 6) Anna’s  army pickets netas’ homes

Opinion headline: Re-negotiating democracy

***

August 23: Coverage on 10 pages, 30 news stories, 2 opinion pieces, 46 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Govt may relent, put PM under Lokpal

Other headlines:  1) Gen Y  rocks to Anna’s beat; 2) At maidan, 80,000 celebrate carnival against corruption; 3) Behind the public face, a very private man; 4) Aam admi thinks bill is cure-all; 5)  Anna proves the power of the big idea: management gurus

Editorial: Start talking—dialogue and flexibility can break the Lokpal logjam

***

August 24: Coverage on 9 pages, 35 news items, 1 opinion piece, 38 photographs, 3 cartoons

Lead headline: Govt bends 70%, Anna seeks 90%

Other headlines: 1) 22 newborns in MP named after Anna; 2) ‘Don’t let them take me’; 3) Unsung soldiers: they sacrifice daily bread for Anna; 4) Maidan doesn’t sleep, volunteers up at dawn; 5) Anna critic Aruna Roy briefs Rahul on grievance bill, calls on Jairam Ramesh; 6) Anger against plutocracy legitimate, says Prakash Karat

Opinion headline: Beyond Anna’s India—is anger against corruption blinding us to other evils?

***

August 25: Coverage on 8 pages, 30 news items, 4 opinion pieces, 38 photographs, 2 cartoons

Lead headline: From breakthrough to breakdown

Other headlines: 1) Braveheart Hazare baffles doctors; 2) Judge follows his conscience, speaks out for Jan Lokpal bill; 3) Destination Ramlila maidan: get a free auto ride; 4) Critic Aruna Roy comes calling; 5) Aamir Khan is brain behind picketing MPs; 6) ’542 VIPs are making a fool of 120 crore people’

Editorial: The Lokpal moment—it’s a good time for Anna to end his fast and join the discussions

Opinion headlines: 1) Fasting as democracy decays; 2) Celebrities endorse Anna movement in large numbers—they are citizens too

Online toll: 22.7 lakh join ToI online campaign against graft

***

August 26: Coverage on 8 pages, 32 news items, 3 opinion pieces, 38 photographs, 3 cartoons

Lead headline: PM walks extra mile, Anna unmoved

Other headlines: 1) 5,000 cops to fortify PM, but Anna army sneaks past posts; 2) Witnessing power of people, says Army chief; 3) Hardliners holding up Lokpal resolution; 4) Angry Anna: UPA ministers take the hit in virtual world; 5) ‘Sonia Gandhi would have handled situation better’

Editorial: Seize this opportunity—Anna Hazare shows flexibility, the govt must do so too

Opinion headline: Finding the middle ground

Online toll: 25,30,251 votes

***

August 27: Coverage on 11 pages, 34 news items, 3 opinion pieces, 50 photographs, 3 cartoons

Lead headline: House hopes to send Anna home

Other headlines: 1) Downcast but steadfast; 2) Fast hits country’s financial health—reforms put off because of Anna stir, may take a toll on growth; 3) Sports icons one with Team Anna

Editorial headline: A carnival called India—from Gandhigiri to Annagiri, it’s dhak-dhak go

Opinion headline: Saintliness in politics cuts both ways

Online toll: 32,09,129 votes

***

August 28: Coverage on 9 pages, 35 news items, 2 opinion pieces, 64 photographs, 1 cartoon

Lead headline: Anna wins it for the people—To break fast at 10 am today as Parliament bows to Hazare’s khwahish and PM sends letter

Other headlines: 1) Anna’s next: India tour for clean leaders; 2) Anna superfast arrives; 3) Anna sets House in order

Opinion headlines: 1) Don’t mess with the middle-class; 2) How to reverse the trust deficit

Online toll: 39,74, 515 votes

***

August 29: Coverage on 12 pages, 31 news items, 4 opinion pieces, 48 photographs, 2 cartoons

Lead headline: Only deferred fast, fight goes on: Anna

Other headlines: 1) Can’t trust govt, have to keep watch: Prashant Bhushan; 2) ‘Battle is won, war has just begun’; 3) ‘This victory is our second freedom’; 4) Anna among top brands online

Editorial: Dance of democracy

Opinion headlines: 1) Has Anna really won? 2) Ways to fit the bill—accommodating Anna’s three key demands will require imaginative lawmaking

***

Also read: Is the Indian Express now a pro-establishment paper?

Is the media manufacturing middle-class dissent?

Should media corruption come under Lok Pal?

‘Outlook’ journo bags prize for using RTI for story

21 December 2010

Saikat Datta, an assistant editor at the newsweekly magazine Outlook*, has bagged the National RTI Award 2010 for his expose of the Rs 2,500 crore rice scam using the Right to Information (RTI).

Four others were also named for the award by a jury which included the former chief justice of India J.S. Verma, former chief election commissioner J.M. Lyngdoh, and Infosys chief mentor N.R. Narayana Murthy.

According to the New Indian Express:

“Journalist Saikat Datta was praised for taking on influential people in exposing the rice export scam.  The jury felt that he took a great risk in pursuing the story as the people involved were capable of harming him.”

The award, instituted by the Public Cause Research Foundation, was set up by Magsaysay Award winning activist Arvind Kejriwal, and carries a citation, a plaque and Rs 2 lakh.

The award-winning story revealed how vested interests in business and government colluded to circumvent a ban on export of rice. The expose resulted in future deals being cancelled. Last week, the case was referred to CBI for further investigation.

Datta had previously bagged the IPI India award for 2007.

* Disclosures apply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,219 other followers

%d bloggers like this: