Posts Tagged ‘Ashok Jain’

Kuldip Nayar on Shekhar Gupta, N. Ram & Co

5 July 2012

Kuldip Nayar, 89, the grand old lion of Indian journalism—former editor of the Statesman in Delhi, former managing editor of the United News of India news agency, former correspondent of the London Times, former media advisor to the late prime minister Lal Bahadur Shastri, former high commissioner of India to the United Kingdom, and above all a secular, liberal peace monger—has just published his memoirs.

Titled Beyond the Lines (Roli Books, Rs 495), the book brings home a man who can legitimately claim to have seen Mahatma Gandhi at prayer, quizzed Jawaharlal Nehru, watched Mohammed Ali Jinnah closely, worked with Shastri and Govind Ballabh Pant, all figures who are part of history books to whole generations.

The book also throws light on Nayar, the lionhearted journalist who opposed the Emergency and rubbed shoulders with generations of journalists and proprietors:

***

SHANTI PRASAD JAIN, The Times of India: T.T. Krishmachari was still in the cabinet when Shastri assigned to me the task of findings out from Shanti Prasad Jain whether he would be willing to sell Bennett Coleman, which published the Times of India, Nav Bharat Times and other publications. They were being run by a board that the government had appointed when TTK told Nehru that the owners had been found indulging in malpractices.

Shanti Prasad and his talented wife, Rama Jain, were known to me as we played bridge together. Shanti Prasad had told me to start a Hindi UNI service which he promised to subsidize. I was embarrassed to have to carry Shastri’s message to him. He was upset. He told me that even if he had to sell all his business, including the house in which he was living, he would never sell the Times of India. Shastri returned Bennett Coleman to him.

***

C.R. IRANI, The Statesman: I was unhappy in the Statesman. Irani had reduced me to the position of consulting editor from resident editor. He then wanted me to vacate my room as well, and asked me to sit somewhere else. Subsequently, he withdrew my peon and telephone too.

What hurt me most was that a colleague and a friend S. Nihal Singh, tried to effect the changes. It was in fact he who conveyed Irani’s decision to me. Nihal’s attitude exuded authority which was humiliating. I could understand Irani’s action but not those of Nihal who himself subsequently suffered at Irani’s hands and had to leave the Statesman.

The only person who stood by me during those days was my secretary, G. Barret. She refused to work with Nihal and preferred to stay on with me. I was reduced to writing only my weekly column, ‘Between the Lines’. Irani tried to stop that too but did not succeed because the editor N.J. Nanporia refused to permit that.

***

SHEKHAR GUPTA, The Indian Express: I hired many journalists but two of the recruits, Shekhar Gupta and Madhu Kishwar, became celebrities. Shekhar Gupta called me his ‘guru’ but showed no respect when he stopped my fortnightly column. By then he had become all in all in the Express, circumstances having helped him to occupy the position of editor-in-chief. He also became abnormally affluent as well as arrogant.

I liked him when he was a simple straightforward journalist at Chandigarh. Now, Shekhar Gupta was infatuated with himself. His personal views and other considerations shaped the Indian Express which was once India’s most anti-establishment newspaper.

(Update: On its website, Roli Books has issued this clarification: “The new edition of Kuldip Nayar’s widely popular autobiography, Beyond the Lines, now comes with several changes including his remarks relating to Shekhar Gupta, Editor, the Express Group, and his reference to a former president of Sikh Student’s Union, both of which he retracted and regretted for at the launch. All subsequent editions of the book come with these changes.”)

***

RAMNATH GOENKA, The Indian Express: What shocked me was that RNG removed V.K. Narasimhan, who as editor-in-chief had kept the defiant stance of the Indian Express intact, a couple of days after Indira Gandhi lost power. His name was removed from the print line and substituted by S. Mulgaonkar’s, without Narasimhan’s knowledge.

He resigned to register his protest. The entire senior editorial staff signed a petition against Goenka’s action. I was approached to sign it. I told them that I would not do so but after speaking to Goenka who was in the guest-house. I asked if the news about Narasimhan’s removal was correct.

He said he had to restore Mulgaonkar to his position to correct the wrong done to him. ‘Was it necessary to do so in the manner you have,’ I asked. He said that he should have reverted Narasimha to his original position at the Financial Express and seemed regretful.

When I told him about the revolt in the office he said they should not forget what he has gone through during the Emergency. I could see repentance on his face. He wanted me to go to Narasimhan’s house and bring him back. I went there and found him sitting in the floor having a cup of coffee his wife had prepared. I requested him to rejoin as editor of the Financial Express and assured him that RNG was apologetic.

For Narasimhan, the question of joining the Express group again did not arise. He asked me how long had I known RNG. Before I could reply, he said: ‘Kuldeep, I have known him for 30 years. Goenka has not changed. He is as selfish as ever.’

How courageous and noble a man was Narasimhan, I thought. He had no job to go to and yet took a stand whenever there was attack on his dignity. I had close relations with the Deccan Herald family and got him posted as editor-in-chief of the newspaper.

***

AVEEK SARKAR, Ananda Bazaar Patrika: I resumed my syndicated weekly column, ‘Between the Lines’ after my return from the UK. Even within the brief period of a year when I was in London, Indian journalism had changed dramatically and become owner-driven.

For instance, Anand Bazar Patrika reflected Aveek Sarkar’s views. His father, Asok Sarkar, was a friend of mine so I treated Aveek like a member of the family. He once told me that he was the second most important person in West Bengal after Jyoti Basu, who was then alive.

Much earlier the Rajasthan Patrika had stopped publishing my column. The owner, R.C. Kulish, was a personal friend but could not tolerate my criticism of the BJP position. ‘I am not against Muslims and I have one servant from the community but they have to be kept in their place,’ he told me once. Never did I suspect that he would go so far as to stop the publication of the column. I vainly tried to meet him in Jaipur. Once when in the city, I learnt he was critically ill, so I went to his house and waited to see him but he refused to meet me.

In the case of Dainik Bhaskar, I stopped my columns because it refused to publish my piece on ‘paid news’. Although I did not name anyone the newspaper still refused to publish the column. I wrote a letter of protest to the owner and received no response.

***

N. RAM, The Hindu: My experience with N. Ram, the editor of the Hindu was disappointing. I used to write an opinion piece for the newspaper twice a week and a human rights column once a month. He stopped them because I was a friend of Malini Parthasarthy who, along with N. Ravi, was pushed out of editorial control when they were reduced to a minority in the public limited company that the Hindu is.

Ram joined G. Kasturi and a few others to constitute a majority. Ravi, modest and unassuming, and Malini, a talented journalist, suffered the most but stoically bore the humiliation. When newspapers turn themselves into companies and the majority begins to prevail, the newspaper becomes a purely commercial proposition like any corporate house.

***

SAMIR JAIN, The Times of India: Sham Lal once told me that he as the editor of the Times of India, was never rung up by Shanti Prasad Jain, the then owner of the newspaper, and that the latter did not even remotely suggest to him which line he should adopt on any particular subject. Throughout Shamlal’s long tenure, Shanti Prasad never expressed his disapproval of anything the editor wrote.

By contrast, the attitude of his son, Ashok Jain, who inherited Bennett Coleman & Co, was quite different. He was committed to commercial success and would ensure that the newspaper did not come into conflict with his business interests or those he promoted.

Girilal Jain, the then editor of the Times of India, rang me up one day to ask whether I could speak to Ashokj Jain, whom I knew well, to get Samir Jain, his son, off his back. Giri said that Ashok Jain, whatever his preferences, treated him well but Samir’s attitude was humiliating.

Inder Malhotra once recounted to me how senior journalists were made by Samir to sit on the floor in his room to write out the names of invitees on cards sent by the organization.

I flew to Bombay and spoke to Ashok who frankly said he would have no hesitation in supporting his son because the latter had increased the revenue tenfold, from Rs 8 lakhs to 80 lakhs. ‘I can hire many Giri Lal Jains if I pay more but not a Samir,’ said Ashok. I conveyed this to Giri who did not last long with the newspaper.

Photograph: courtesy Jitender Gupta/ Outlook

Sucheta Dalal in public row on private treaties

29 June 2008

The true depth of an employer-employee relationship is never quite revealed during the course of the latter’s employment, generally speaking. It is only after the two have parted ways, when the two parties take their gloves off and shadow-box each other, does it become clear whether it was good cohabitation or a charade.

India’s bestknown business investigative journalist, Sucheta Dalal, left India’s largest English daily, The Times of India, several years ago, after a nine-year stint during which she also played a stellar role in unravelling the securities scam involving the now deceased Harshad Mehta.

Since her departure from the paper, Dalal has moved to other things, writing columns and books, setting up a magazine. In recent times, she has played an important role in exposing the “private treaties” of her former employer that has eaten into the vitals of media ethics in boom-time.

Now, ToI has hit back, below the belt.

In an interview with Nikhil Pahwa‘s newly launched medianama, S. Sivakumar, the CEO-designate of ToI’s private treaties division, is asked about a November 2007 letter from Economic Times editor Rahul Joshi that Dalal quoted in an article, that firmly established how the private treaties were casting a dark shadow over the group’s editorial sanctity.

Sivakumar’s response:

“Because you have an agenda. You know Sucheta was working with us… I don’t know whether you know it or not, but she was working with us and I didn’t want to talk abot the Harshad Mehta scam, since you are recording, I didn’t want to go on aboUt that. There’s a lot of background, and under what circumstances she left the organisation.” (emphasis added)

The defamatory insinuation has justly got Dalal (who was given the Femina Woman of Substance award for the expose) fuming.

In response, she writes back:

“I have a letter from the company to say “we treasure” your association with us when I left the Times of India. Do they hand out such letters to all and sundry? It may also interest people to know that Ashok Jain, the late Chairman of the Times Group, had asked me to draft a Code of Ethics for journalists—maybe that too was part of their poor judgement.”

Warned of “recourse”, Sivakumar has sent a clarification:

“As a policy we never comment on any of our employees either currently  working with us or had worked with us in the past…. We as an organisation respect all journalists.”

Sivakumar’s offensive comments have been struck through, and comments disallowed for the piece.

Read the full exchange: ‘There are two currencies for advertising: cash and treaties’

Also read: Forget the news, you can’t trust the ads either

‘The first casualty of a cosy deal is credibility’

‘Indian media in deeply murky ethical territory’

Why JoJo might want to leave The Times of India

19 April 2008

SHARANYA KANVILKAR writes from Bombay: Well-placed sources in command central of The Times of India group confirm that the paper’s executive editor, Jaideep Bose aka JoJo, has indeed put in his papers as has been rumoured for the last couple of days, but not even editors who have his ear are in a position to say if this means the end of his long association with the Old Lady of Bori Bunder.

The buzz over JoJo’s exit turned into a blaze this morning when Mint, the business daily owned by Hindustan Times, put out a story that he was on his way out, possibly to head the Indian edition of Financial Times that is slated to come out of the stable of Network 18, which owns CNBC-TV18 and has major plans in the print space including a Hindi business daily and a slew of magazines starting with Forbes.

For the record, Bose delivered a “no-comment” to Mint:

“I have just come back from Chennai after successfully launching the paper (The Times of India). I am very much with the Times. I have no comments (on the buzz on my departure)”.

To give the JoJo-is-not-leaving version its due, there has been no outward sign of his wanting to quit The Times group, where he served as editor of The Economic Times before being summoned by Samir Jain nearly four years years ago to take over as executive editor of The Times of India.

JoJo was present at the inauguration of the Times School of Journalism on April 7 where he said “We are all set to launch four new editions in the coming months and our appetite for journalists is insatiable”. He was there at the launch of the Madras edition on April 14 and stationed himself there all through the launch week. And he has disregarded a small mountain of resignation letters that had accumulated on his table when he returned to Bombay on April 18.

“If he wanted to leave, he would have let his trusted aides go, too, to flex his editorial muscle in a manner of speaking,” says one Times editor.

However, PR companies have been circulating a long list of Times staffers who are leaving for various editorially greener pastures (including Charles Assisi national business editor who is leaving to join Forbes). National features editor Manu Joseph, too, is watching the exit sign over the newsroom floor afer putting in his papers, possibly to join a new magazine coming out of the RPG group.

One blogger, who recently called JoJo the best editor of his generation, is emphatic that Samir Jain is in no danger of losing his top editorial staff since there is some “unfinished business” at The Times.

However, to give the JoJo-is-leaving version its due, there are many in The Times who say that JoJo, who is seen to have earned the trust of Samir Jain with his low profile and strong work ethic, would not have let word about his possible exit to leak out, if there was no truth to it or if he didn’t want to send some signals. In other words, there is a spark behind the smoke.

So if it is not posturing, what could be the reasons for JoJo to leave?

1) More money: The word in the Times‘ building is that Network 18 has offered him a Rs 3 crore per annum package, with generous stock options, which could add another Rs 25-30 crore to his bank balance over five years.

2) More control: Times insiders say JoJo has been angling for greater editorial control over group’s publications and products, including Economic Times and the Times Now channel, but there has been some resistance within the group, especially from the marketing men who run the paper, who believe journalists shouldn’t get too big for their boots.

3) General fatigue: JoJo has been there, done that, and bought the lousy tee-shirt too many times. Having helped take The Times of India national, there might not be too much fun in cracking the egg again and again for him. In other words, it’s time to do something new, even if it is small, over which he can claim proprietorship.

4) Content is king: Regardless of Times‘ perceived editorial successes, the marketing men walk away with all the glory. For instance, despite JoJo’s presence, brand director Rahul Kansal did all the talking on the Madras edition. So the desire “to do something on my own” “where the editor is respected” could be a motivating factor.

However, there could be two other small but key reasons for word leaking out that JoJo is on his way out.

The first might be to tell the Jains that he cannot be taken for granted. When Hindustan Times and DNA were being launched in Bombay three years ago, The Times‘ marketing mavens gave sufficient legroom for editorial under JoJo to retain domination of the Times‘ place of birth. It was seen by many to have made The Times a much, improved paper that no longer thought its readers to be frivolous fools.

But with the threat posed by HT petering out and with DNA settling down comfortably enough not to rattle the motherhen, there is a feeling among the Times‘ journalists that the marketing men are running haywire once again, leaving editorial credibility in tatters.

The “private equity treaties“, by which the group invests in companies in return for guaranteed advertising, is seen by many journalists in The Times as a killer blow in a group where the distinction between news and advertisement has almost completely been obliterated. In Delhi, many journalists say that the marketing intrusions have gotten even more brazen in recent times.

An equally key reason could be a signficant realignment of stars within the Times‘ planet.

For long, after bossman Ashok Jain’s death, his widow Indu Jain was chairman of the company, with sons Samir and Vineet Jain being vice-chairmen and managing directors. But there are indications that the reclusive older brother Samir may have made way for his younger sibling, to avoid the kind of intra-family squabbles that have consumed family-owned papers like The Hindu and Deccan Herald.

Businessweek suggests that Vineet may now be completely in charge of Bennett, Coleman & Co as chairman and managing director. In fact, it no longer lists Samir Jain among the key executives of the organisation or on the board of directors. If that report is accurate, it means JoJo, who was seen to be close to Samir, may not share the same vibes with Vineet, who himself might want somebody else for the job.

Rumour and speculation, yes, but the only other option is reading tea leaves.

Besides the Financial Times venture with Network 18, the buzz on the Times‘ newsroom floor in Bombay is that JoJo might be looking at a possible entry of Rupert Murdoch‘s Star group in the print media space, in collaboration with the Ananda Bazar Patrika group, where JoJo served earlier in The Telegraph.

But with Network 18 and Star all cut from the same Bennett, Coleman loincloth that has run Indian media credibility into the ground in boom time, will the softspoken but quietly assertive JoJo, who edited a large newspaper without once sounding like Dileep Padgaonkar (who called it “the second most important job in the country“) want to jump from the third floor into the fire?

Watch the cubicle next to R.K. Laxman‘s.

This is the second time in four years that JoJo’s exit has been the subject of media speculation. In May 2005, when the launch of DNA was in the air, it was rumoured that JoJo would be joining the small mob of his colleagues that had joined the paper. JoJo admitted as much to close friends. But he was wooed back by the Jains. Will they do so again? Or is it one time too many?

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,525 other followers

%d bloggers like this: