Posts Tagged ‘DD News’

Now, NewsX says it is the ‘No.1 English channel’

20 May 2013

If our TV stations cannot even put out numbers of their viewership which have a faint whiff of credibility, can they real put out news and views that news consumers can trust and believe?

NewsX, the news channel which has already seen three sets of owners since its launch, is running crawlers on its screens and advertisements on websites, claiming that it was the “most watched English channel” on May 8, when the Karnataka election results came out.

By splicing and dicing TAM data, NewsX manages to show that Times Now was the least watched of the five major English news channel.

On the other hand, Times Now too is running print advertisements of its viewership on results day. Not surprisingly, this shows that Times Now was the most watched, with NewsX not even in the frame.

timesnow

Also read: The most-watched TV news show at 9 pm is…

Lots of people watch Lok Sabha TV. Surprised?

Headlines Today claims it has overtaken Times Now

Headlines Today claims it’s overtaken Times Now

7 May 2013

In a non-stop season of scams, you would expect television watchers to switch on private TV stations to get the plain, unvarnished truth?

Well, think again.

Hindustan Times once again reports that the most-watched news shows between 8 pm and 10 pm are those on the state-owned Doordarshan News.

The paper reports that the 8 pm Hindi show on the free-to-air channel had a gross rating point of 1.22 for the week ending April 27—and the 9 pm English show Newsnight had a GRP of 1.14, ahead of Times Now, CNN-IBN, NDTV 24×7 and Headlines Today.

The HT report also quotes the information and broadcasting minister Manish Tiwari, who says:

“What these ratings indicate is the rapidly changing perception of viewers about the kind of television they like to watch and is perhaps an occasion to introspect for those who have made sensationalism their staple.”

Interesting if true.

And, if true, the numbers below, which also use TAM ratings, become interesting.

Images: courtesy Hindustan Times, Mail Today

***

Also read: The most-watched TV news show at 9 pm is…

Lots of people watch Lok Sabha TV. Surprised?

Sharp, sensitive, substantive (conditions apply)

The poll straws. They are a-blowing at DD News

India’s most-watched TV news show at 9 pm is…

16 April 2013

India’s most-watched TV news show at 9 pm is, pinch yourself, DD News!

Hindustan Times reports in its gossip columns that News Night:

“the primetime news show [on DD News] between 9 pm and 10 pm topped the TAM ratings last week with 66% market share, four times the channel which comes next.”

Interesting, if true.

And if true, the numbers below, which also use TAM ratings, become interesting.

tn

Also read: Lots of people watch Lok Sabha TV. Surprised?

Sharp, sensitive, substantive (conditions apply)

The poll straws. They are a-blowing at DD News

The poll straws, they are a-blowin’ in DD News

26 February 2013

To predict the meteorological weather, you have Mausam Bhavan. To predict the political weather, you have Doordarshan.

Before every general election, the government happily dips into the pockets of taxpayers and pumps in crores of rupees to revamp the supposedly “autonomous” broadcast behemoth.

And so it is in the year of the lord, 2013.

Under the new information and broadcasting minister Manish Tiwari, new appointments have been made to DD News, just as Ravi Shankar Prasad had in the NDA regime before the the 2004 elections. There are expensive advertisements in the newspapers announcing its shows; there is even a Twitter account.

The Paid News of India: a DD News docu film

22 November 2009

MEDIA RELEASE: “Advertorial: Selling News or Products?“, a documentary film on the blurring of the line between editorial and advertising in Indian news media, will be telecast on Wednesday, November 25, at 10.30 pm on Doordarshan News.

The film, directed by journalist and academic Paranjoy Guha Thakurta (in picture), has been produced by the Public Service Broadcasting Trust (PSBT).

Also read: Pyramid Saimira, Tatva & Times Private Treaties

Times Private Treaties gets a very public airing

SUCHETA DALAL: Forget the news, you can’t believe the ads either

Does he who pays the piper call the tune?

SALIL TRIPATHI: The first casualty of a cosy deal is credibility

Selling the soul? Or sustaining the business?

PAUL BECKETT: Indian media holding Indian democracy ransom

Does he who pays the piper call the tune?

PRATAP BHANU MEHTA: ‘Indian media in deeply murky ethical territory’

The scoreline: Different strokes for different folks

A package deal that’s well worth a second look

ADITYA NIGAM: ‘Editors, senior journalists must declare assets’

The brave last words of Prabhash Joshi

How come media did not spot Satyam fraud?

8 January 2009

A requiem for Indian business journalism, in the delightfully breathless style of Juan Antonio Giner, founder-director, Innovation International Media:

‘Satyam’, meaning truth.

India’s fourth largest software services provider. The darling of Hyderabad.

An outsourcing company with 53,000 employees that serviced 185 of the Fortune 500 companies in 66 countries.

A company which now says 50.4 billion rupees of the 53.6 billion rupees in cash and bank loans that it listed in assets for its second quarter, which ended in September, were nonexistent.

India’s biggest corporate fraud ever.

Hell, India’s biggest fraud ever: customers, clients, shareholders, employees, families down in the dumps.

India’s Enron.

We have heard all the big questions being asked. So far.

How come the analysts did not know?

How come the auditors did not know?

How come the regulators did not know?

How come the directors did not know?

How come the bankers did not know?

Yes. But where is the other question?

How come the media did not know?

Yes.

How come the English newspapers did not know?

# Not Deccan Chronicle, not The Hindu, not The New Indian Express, not The Times of India.

# Not The Economic Times, not Business Line, not Financial Chronicle, not Business Standard, not Financial Express.

How come the foreign newspapers did not know?

# Not New York Times, not Wall Street Journal, not Financial Times.

How come the Telugu dailies did not know?

# Not Eenadu, not Andhra Jyoti, not Andhra Prabha, not Saakshi.

How come the general interest magazines did not know?

# Not India Today, not Outlook, not The Week.

How come the business magazines did not know?

# Not Business Today, not Business World, not Outlook Business.

How come the English news channels did not know?

# Not NDTV, not CNN-IBN, not Times Now, not Doordarshan News.

How come the business channels did not know?

# Not CNBC, not NDTV Profit, not UTVi.

How come the Telugu channels did not know?

# Not ETV, not Maa TV, not TV9, not TV5, not Doordarshan

So many media vehicles, but so little light on the infotech highway yet so much noise.

But who is asking the questions?

Is journalism that doesn’t shed light journalism?

Or puff?

Or PR?

Or Advertising?

Also read: Is this what they really teach at Harvard Business School?

Is Satyam alone in creative accounting scam?

New Year card Ramalinga Raju did not respond to

Who decides what we should/shouldn’t watch?

24 June 2008

News has not been in short supply in the global village in the satellite age.

There are the “Indian” English news channels: NDTV 24×7, CNN-IBN, Times Now, Headlines Today. And the Hindi news channels: Aaj Tak, Star News, NDTV India, IBN 7, DD News, India TV. And the language news channels: Udaya, Sun, Suvarna, TV9, Teja, IBN Lokmat. And the business news channels: CNBC-TV18, NDTV Profit, UTVi. And the “foreign” English news channels: CNN, BBC, Fox.

Why, in this veritable welter of vaartha, do we not receive Al Jazeera?

The ground-breaking Qatar-based Arabic channel launched an English version more than a year-and-a-half ago. Staffed with big names, not short of resources, and not short of good ideas, “Al-Jazeera English” provides a much-needed respite from the stuffiness of its western competitors and from the itsy-bitsyness of their Indian counterparts. Yet, few Indian homes receive the Arab view of the world.

And so, it transpires, don’t homes in the land of the free and the independent.

America’s ultra-patriotic cable networks have steadfastly refused to carry “Al Jazeera English”. Result: the channel is only available to those who choose to sample its fare online on YouTube, or buy a dish antenna.

The channel has been accused of “hate-mongering” towards Americans; of inciting “violence, hatred and murder” against Israelis and Jews; of waging a “soft, subtle, cultural jihad”; of being a propaganda tool—charges that could be flung on those making them with equal efficacy. Nonetheless, the manner in which Al Jazeera English has been blacked out in the United States raises the simple question: who decides what we should watch, and what we shouldn’t?

The tiny town of Burlington (population 39,000) in “liberal” Vermont is an exception (along with Toledo, Ohio). There, the City owns the cable network, and has been offering subscribers “Al Jazeera English”. After complaints from pro-Israeli groups, public hearings have been held, where those in favour of the channel outnumbered those against 6-1 and a decision will soon be made.

“Al Jazeera is an opportunity for us to learn more. If anyone doesn’t want to learn more, there is a simple solution: they can switch to a different channel.”

“There is a cable news network that I personally think if full of hatred, full of propaganda, full of half-truths, and that is Fox News.”

Cross-posted on churumuri

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,524 other followers

%d bloggers like this: