Posts Tagged ‘Financial Times’

12 gems from a response to a TOI legal notice

24 May 2013

Picture

There’s something decidedly execrable when a media company thinks it is well within its rights to use its might to silence another media company or media professional with a fire-and-brimstone legal threat.

Even more so, when a 175-year-old media giant like The Times of India group picks on a 22-year-old girl.

In April, lawyers representing Times Publishing House, a Times subsidiary, tried to scare Aparajita Lath (in picture), a student of the national institute of juridical sciences (NUJS), with civil and criminal action for writing a 669-word blog post in February 2013 capturing the Times group’s long-drawn trademark tussle with the Financial Times of London.

The Times lawyers probably expected a cowering apology.

What they got instead was a rocket from Shamnad Basheer, the founder of SpicyIP.com and a chaired professor of IP law at the NUJS, who also recommended an IQ test for the Times lawyer.

Usually, lawyers go all weak in the knees when taken on by a Goliath. But Basheer’s 5-page response to the Times‘ 7-page notice “most unapologetically” speaks truth to power with candour. It’s an object lesson to media companies which try to silence critics, and an even bigger lesson to law firms.

Here are 12 standout sentences from Basheer’s response:

1) “We strongly object to the vile language and the highly aggressive tone used in the notice. We can respond in kind, but we choose to be a bit more civil with you.”

2) “You choose to issue this highly malevolent letter, hoping to intimidate us into a meek apology. Unfortunately, while the meek may inherit the earth, they are bound to be shown no favour by corporate powerhouses such as your client.”

3) “So, let’s cut to the chase and explore your alleged grievances articulated rather flatulently in over seven pages of a highly intemperate legal notice.

4) “We could send you stacks of material originating from your client that cause the same [shock] effect on us, particularly the numerous page 3 images that continue to assault us on an almost daily basis.

5) “As any law student in a decent law school will inform you, in order to constitute the legal wrong of defamation, you need to prove that the statements made by us necessarily lowered the reputation of your client in the eyes of a “reasonable” public.

6) “We assumed that as a qualified lawyer, you are well aware of the distinction between an opinion and a fact…. If the law has changed in this regard, please to intimate us, so that we may notify our readers of this sea change, which has gone unnoticed, without so much as a whisper.

7) “… we are prepared to issue a clarification. However, we will do so only upon your sending us a more polite letter seeking this clarification. ‘Please” and “thank you” are words that have unfortunately become relics in this fast pace world of ours, and even more so with fast paced lawyers such as yourselves.

8) “We fail to understand how any reasonable reader would have arrived at such a fanciful conclusion. And those that do are in dire need of a serious IQ check. We believe there are several robust online tests floating around these days, should you wish to take one of them.

9) “Apparently you’ve not sent Mint a legal notice as yet. We can only guess that you’re averse to picking people your own size…. We’re guessing that you’ve shied away from sending a legal notice to Harish Salve, widely acknowledged as a leading legal luminary and heavyweight [quoted in the Mint article and the blogger's story].

10)  “We are particularly amused at your allegation that a 22-year-old law student caused “irreparable injury” and “loss of reputation” to a powerful media house by highlighting a highly technical trademark dispute of public importance and reflecting on the protracted nature of the litigation. Continue to amuse us, and we may begin to reciprocate.

11) “It is surprising how you’ve twisted simple sentences . We belong to the land of yoga, no doubt, but this is simply too much of a stretch. Clearly, neither your client nor Financial Times Limited are ‘hapless’ when both have been spending crores of rupees in fighting this protracted legal battle for more than 20-odd years!

12) “If you continue with this character assassination and threaten us any further, we will be constrained to initiate legal proceedings against you. This will needlessly fill the coffer of two sets of lawyers but perhaps that’s what you really want. In the sincere hope that your client is smarter than you, we remain, most unapologetically yours.”

For the record, advocate Ashish Verma signed the Times legal notice for the Delhi-based K. Datta & Associates.

Also for the record, a similar notice was served on Paranjoy Guha Thakurta for writing the Mint article, although Mint, which is owned by Hindustan Times, has been spared the agony.

Photograph: courtesy Spicy IP

Also readThrice-bitten, will FT find real love again?

Financial Times takes on The Times of India

Now The Times of India takes on Financial Times

***

The Hindu threatens to sue The Indian Express

Bloomberg threatens to sue CNBC-TV18

Shekhar Gupta threatens to sue Vinod Mehta, et al

Editors’ Guild backs Times Now in libel case

***

External reading: Was Times right to take on blogger?

Now, The Times of India takes on Financial Times

4 August 2012

First, Financial Times took out an advertisement, in the name of its CEO John Ridding, in response to an ad appearing in The Times of India  promoting the desi “Financial Times” published by Times Publishing House.

Now, the Times group has returned the favour with an an ad, not in the name of its CEO but of its company secretary Amita Gola, in response to Ridding’s missive.

Also read: Financial Times takes on The Times of India

Thrice bitten, will FT find real love after 20 years?

Financial Times takes on The Times of India

19 July 2012

The Times of India group’s two-decade long fight with the Financial Times over the use of the FT trademark in India has taken a fresh twist with the Times group announcing the launch of a new edition of a “supplement” titled Financial Times in the Delhi national capital region (NCR).

Launched in the early 1990s in Bangalore, essentially to protect the Economic Times from a foreign player of the size and standing of FT by stymieing its entry, the Times group’s move landed in the courts, where some kind of closure was reached in May this year.

With ToI taking out ads last week for its Financial Times (“Business news now customised for Delhi NCR”), the real Financial Times has hit back with an ad in ToI‘s rival Hindustan Times, that carries a message from its chief executive officer, John Ridding:

“The Financial Times would like to make it clear that the internationally renowned ‘Financial Times‘ newspaper is not in any way associated with the Indian title of the same name, published by Times Publishing House (TPH), part of Bennett, Coleman & Co.”

Curiously, the FT advertisement does not appear in the Indian Express, with which it has entered into a tieup after a breakup with Business Standard.

External reading: An epic battle concludes?

John Elliott: How FT was blocked by India’s media industry

Also read: Thrice bitten, will FT find real love after 20 years?

The curious case of David Davidar & Vikram Seth

10 July 2012

David Davidar, the Gentleman magazine journalist who became the face of Indian book publishing, is back in the news with a writer, Sivasundari Bose, alleging that Davidar plagiarised from her work, The Golden Stag, for his debut novel, The House of Blue Mangoes.

Bose claims similarities between the locale (south eastern tip of India), the time (the turn of 20th century), the sentences etc to make her claim.

Nilajana S. Roy, the Business Standard‘s literary critic, draws from her own example in journalism to show why Bose’s charges ring hollow.

“Some years ago, I took Vikram Seth out to lunch. We went to Dakshin, the signature South Indian restaurant at the Marriott; I switched my tape recorder on and ate very fancy appam-stew. The interview ran in Business Standard.

“A few days after it came out, I received an angry email from a man who accused me of plagiarism. Rahul Jacob at the Financial Times had also taken Vikram Seth out to lunch the month before. My accuser claimed that I had never actually had lunch with Seth; I had stolen Jacob’s experience for the column.

“The problem was that Vikram Seth behaves the same way when he’s taken out to lunch. He will duck under highly polished tables to see if they’re polished on the underside. And his opinions on writing and books in my interview and Jacob’s interview were presumably similar, though there were no direct quotes in common.

“I knew my accuser was misguided, and yet, the accusations were surprisingly hurtful. I hadn’t read Jacob’s Lunch with the FT before writing my own column. But still, I wondered whether I had managed to rip off his style in an act of psychic theft.

“When I did read both “Lunches” side by side, I finally understood my accuser. Jacob and I had taken the same man out to lunch and had come up with different experiences — but we talked about the dishes Mr Seth ordered, his enjoyment of the meal. Plagiarism was built into the grid.”

Photograph: courtesy The Globe & Mail, Toronto

Read the full column: When it’s not stealing

***

Also read: Bombay Times, Hindustan Times and plagiarism

How should publications deal with plagiarists?

‘Plagiarists speed up spread of knowledge’

If imitation is the best form of flattery…

The award for the best opening paragraph goes to…

Since flattery is best expressed through imitation—II

Everybody’s is changing the game these days

‘Editors are lobbying on behalf of corporations’

19 July 2011

Corruption in the media is as old as, well, Malabar Hill, except that stories of individual transgressions—journalists and editors seeking cars, houses, laptops etc—have now been supplanted by stories of institutional transgressions.

Writing in the Financial Times, London, the historian Ramachandra Guha puts his finger on a newer and more insidious form of media corruption:

“The Republic of India today faces challenges that are as much moral as social or political…. These (corruption scandals) have revealed that manner in which our politicians have abused the State’s power of eminent domain, its control of infrastructural contracts, and its monopoly of natural resources, to enrich themselves…. This activity cuts across political parties—small and large, regional and national.

It has tainted the media too, with influential editors now commonly lobbying pliant politicians to bend the law to favour particular corporations….

“[The] current wave of corruption scandals will put at least a temporary halt to premature talk of India’s rise to superstardom. Such fancies are characteristic of editors in New Delhi and businessmen in Mumbai, who dream often of catching up with and even surpassing China.”

Also read: Bangalore journos named in site allotment scam

Only in India: 90% off for journalists!

Cash transfer scheme is already here for journalists

Media houses are sitting on plots leased at one rupee!

Anti-corruption campaigner’s “error of judgement”

The WikiLeak cable on the journalist who…

‘Editors, senior journalists must declare assets’

The Indian Express, Reliance and Shekhar Gupta

7 June 2011

The shadow of Mukesh Ambani‘s Reliance Industries (RIL) has hung heavily over the northern editions of the Indian Express for the last seven years, in a marked departure from the late 1980s when Ramnath Goenka‘s paper was seen as Dhirubhai Ambani‘s chief  bully and bugbear.

Tongues have wagged incessantly about how well paid Express staffers are given its insignificant circulation and non-existent advertising; about the kind of foreign tieups it stitches up (The Economist one day, Financial Times the other); about the about-turn the paper’s former editor Arun Shourie made as NDA minister; about how comfortable the paper’s current editor Shekhar Gupta looks wth the Reliance gang, and so on.

The bazaar gossip—does Mukesh Ambani have a stake in the Express?—barely evokes any surprise.

In an interview with Shuchi Bansal of Mint, Shekhar Gupta catches the bull by the horns:

“What is there to explain? The shareholding statement is published every year in the paper. Express Holdings and Enterprises Ltd, the holding company, is 100% owned by Viveck Goenka. Then there is Viveck Goenka himself and a small bit of shareholding is with me. The shareholding of every company is listed by every company with the ministry of corporate affairs.

“I am surprised this question gets asked.

“I have handled the management for this company for a long time. This company has gone through due diligence by the finest team of experts in the business. There is no question ever, ever of any corporate whether its name begins with R or T or B or XYZ owning a single share.

“Funding cannot happen under the table. The issue is that the fight between Reliance and Express was vicious that films are being made on it now.

“What is our challenge as editors? We cover Reliance as any other corporate. Sometimes difficult calls have been taken because Express has a campaigning mindset. The solution is to do straightforward classical journalism.

“We are instruments for nobody.”

Read the interview: No question ever of any company owning even a single share in IE

***

Also read: Is the Indian Express now a pro-establishment paper?

Have the Tatas blacklisted the Times of India again?

Why the Indian media doesn’t take on the Ambanis

2 new biz publications in 4 days of Cong win

22 May 2009

forbes india

New business publications are raining in India after the unexpected scale of triumph of the Congress-led United Progressive Alliance in the general elections on May 16.

On Monday, May 18, the Indian facsimile edition of The Wall Street Journal was launched in association with the Indian Express group with long-time WSJ man Suman Dubey at the helm. And on Thursday, May 21, the Indian edition of Forbes published by Network 18 and edited by Indrajit Gupta hit the stands.

“Why invest in a magazine when readership is dwindling all over the globe?” Raghav Bahl, the founder and editor of Network 18 writes in the premiere issue of Forbes:

“Because India is in a transformational phase unmatched in human history. Demographic mobility is creating a huge generation of first-time readers, who will simultaneously watch TV and begin to surf the Net. This demographic push is wo wide and deep that many will not skip the “touch and feel paper-reading phase” of their advancement into newly literate adults. But the magazines for this “digital and paper” generation will have to morph and evolve. They will have to go beyond the first information reports screaming on television and web sites. Magazine editorial will have to become like second-skin analysis, get closer to the bone, display more shades, investigate deeper, be more sensitive, deal with ambiguities, explain the greys and tell it with new-age chutzpah and design.”

An India edition of Financial Times is also on the cards, and ET Now, the business channel of The Times of India group is due to go on the air any time now.

Also read: Is this man the new media mogul of India?

An Indian address for ‘The Capitalist Tool’

The 11 habits of India’s most powerful media pros

Which paper or TV station will do this story first?

24 March 2009

After the hype of the launch of the Tata Nano yesterday, the reality check today.

***

SHOBHA SARADA VISWANATHAN, in New Delhi, forwards a copy of an advertisement (above) taken out by Greenpeace in the Financial Times, London, and the International Herald Tribune, Paris, to draw the attention of the chairman of Ratan Tata, to the damage being caused to endangered Olive Ridley turtles by the Tatas’ construction of a port in Dhamra in Orissa’s Bhadrak district, in a joint venture with Larsen & Toubro.

Do Indian newspapers, which have all run full-page ads of the launch of the Nano today, have it in them to carry the Greenpeace advertisement? Will Indian TV channels run the YouTube film (below) that Greenpeace has put out? Will there be followups in newspapers, magazines and TV stations?

Or, in the wake of the Nano, is it a no-no because, well, the Tatas might sue or pull out the ads?

***

Below is the full text of the FT-IHT advertisement:

Dear Mr Ratan Tata

The Nano is the realisation of a dream you have dreamed along with millions of other Indians. While the Nano is certainly something you’d like to be remembered for, your port in Dhamra could undo all that the Tatas have stood for and built their reputation on.

For two years in a row, ever since dredging began in Dhamra, there has been no mass-nesting of endangered Olive Ridley turtles in the area. If they disappear, it will be forever. And that’s why Greenpeace believes that the port must stop now.

98% of your own customers polled recently also think the port should stop now. Over 100,000 customers have already emailed, called and faxed you, asking that the port should stop now. And over 200 respected scientists—25 of them from IUCN’s Marine Turtle Specialist Group—say the port must stop now. But construction continues day and night, threatening to bring an already endangered species closer to extinction.

Mr Tata, we call upon you to uphold the legacy that your company has built painstakingly over 100 years. Place the planet at par with profits, because there are some things that money just can’t buy back.

Greenpeace

www.greenpeace.org/turtles

***

Also read: Tatas refuse to stop dredging

Join the Facebook group: Greenpeace India

How come media did not spot Satyam fraud?

8 January 2009

A requiem for Indian business journalism, in the delightfully breathless style of Juan Antonio Giner, founder-director, Innovation International Media:

‘Satyam’, meaning truth.

India’s fourth largest software services provider. The darling of Hyderabad.

An outsourcing company with 53,000 employees that serviced 185 of the Fortune 500 companies in 66 countries.

A company which now says 50.4 billion rupees of the 53.6 billion rupees in cash and bank loans that it listed in assets for its second quarter, which ended in September, were nonexistent.

India’s biggest corporate fraud ever.

Hell, India’s biggest fraud ever: customers, clients, shareholders, employees, families down in the dumps.

India’s Enron.

We have heard all the big questions being asked. So far.

How come the analysts did not know?

How come the auditors did not know?

How come the regulators did not know?

How come the directors did not know?

How come the bankers did not know?

Yes. But where is the other question?

How come the media did not know?

Yes.

How come the English newspapers did not know?

# Not Deccan Chronicle, not The Hindu, not The New Indian Express, not The Times of India.

# Not The Economic Times, not Business Line, not Financial Chronicle, not Business Standard, not Financial Express.

How come the foreign newspapers did not know?

# Not New York Times, not Wall Street Journal, not Financial Times.

How come the Telugu dailies did not know?

# Not Eenadu, not Andhra Jyoti, not Andhra Prabha, not Saakshi.

How come the general interest magazines did not know?

# Not India Today, not Outlook, not The Week.

How come the business magazines did not know?

# Not Business Today, not Business World, not Outlook Business.

How come the English news channels did not know?

# Not NDTV, not CNN-IBN, not Times Now, not Doordarshan News.

How come the business channels did not know?

# Not CNBC, not NDTV Profit, not UTVi.

How come the Telugu channels did not know?

# Not ETV, not Maa TV, not TV9, not TV5, not Doordarshan

So many media vehicles, but so little light on the infotech highway yet so much noise.

But who is asking the questions?

Is journalism that doesn’t shed light journalism?

Or puff?

Or PR?

Or Advertising?

Also read: Is this what they really teach at Harvard Business School?

Is Satyam alone in creative accounting scam?

New Year card Ramalinga Raju did not respond to

How the Sakaal Times dream became a nightmare

7 December 2008

PRITAM SENGUPTA writes from New Delhi: Nothing is bringing home the seriousness of the global economic downturn to Indian media practitioners better than the breakneck speed with which media plans are being revised or revoked.

Just a few months ago, it all seemed hunky-dory—a 20 per cent growth for the media and entertainment industry in 2006, followed by an 18 per cent growth last year.

International behemoths were rushing to launch Indian editions or getting into tieups with local players when not outsourcing work here. Indian groups were launching more editions (and a TV station with some spare cash). Regional players were planning excursions into newer and hitherto unexplored avenues.

The share prices of listed media houses were defying gravity on Dalal Street—and the salaries (and ESOPs) of journalists was achieving near-escape velocity on India’s Fleet Street, Bahadur Shah Zafar Marg.

The profits of at least two entities (HT Media and Jagran Prakashan) doubled year-on-year; another listed company Deccan Chronicle upped advertising rates by 30 per cent even as it launched cut-price editions in Madras and Bangalore to crown itself the “The Face of the South”.

With media employment growing by 27 per cent in 2007, the Union labour ministry hinted deliciously that by 2013, the media would create more, yes more, jobs than the information technology and IT-enabled services and automotive industries!

Forbes was quoting a Pricewaterhouse Coopers forecast that the Indian media would outpace the economy till 2011:

“Rising incomes and consumer spending fueled by the country’s robust economic growth will combine with expanded information delivery options over mobile phones and the Internet to drive a boom that will benefit all segments of the industry, from home video to radio to newspapers.”

But, suddenly, it doesn’t look so rosy.

The India launch of Financial Times is nearly off; no one is talking of the Hindi business paper that Dainik Jagran wanted to bring;  the Donnelly press that Network 18 had bought with great flourish is reportedly up for sale.

The fate of the launch of at least two magazines is in the balance. One prominent newspaper group is reworking employee contracts for the coming year; on the anvil is an across-the-board 30 per cent cut in cost to company.

On the television front, Debashis Basu writes in MoneyLife that with the collapse of the stocks of the major TV networks NDTV, TV18, UTV, the question is not why but what had kept the share prices spiralling up all this while?

“Continuous expansion into new businesses, set up through associates and subsidiaries which mesmerised the so-called strategic investors who pumped money into these entities. This created embedded valuation for the listed entity that everybody hoped would be unlocked to another set of suckers in the stock market.”

However, few of these developments can match the manner in which the Sakal dream has come crashing down.

The Marathi language newspaper group owned by Abhijit Pawar, the nephew of India’s powerful agriculture minister Sharad Pawar (whose daughter, the parliamentarian Supriya Sule is on the board), decided to grab a slice of the promised pie earlier this year.

The group’s English daily Maharashtra Herald was relaunched as Sakaal Times in Poona in May, in collaboration with a company set up by former Times of India editor Dileep Padgaonkar. Plans for a pan-India “rollout”, including an edition in New Delhi, were feverishly announced. A foreign affairs magazine materialised out of thin air.

So far, so good.

On the last day of November, staffers working at the Delhi office of Sakaal Times turned up for work only to be greeted with a notice that announced that their services were no longer required.

Below is the full text of an anonymous chainmail that chronicles how little stamina bottomline-obsessed publishers and managers have to stay the course; how The Great Indian Media Dream turned into a nighmare overnight for a regional group aspiring (and perspiring) to make it big on the national scene; and how journalists got trapped in the very bubble they had helped create.

***

Hi Friends.

Do you remember the BiTV (Business India Television) lockout?

Something worse than that happened on the 30th of November, 2008.

Sakaal Times, the English daily brought out in May (renaming the existing Maharashtra Herald) by the Sakal group of Poona (of the Marathi daily Sakal fame) and helmed by wannabe media baron Abhijit Pawar (nephew of Nationalist Congress Party leader, Union minister and former BCCI president Sharad Pawar), suddenly decided to close down its Delhi operations without any prior intimation to any of its employees, leaving nearly 80 people jobless at one go.

Those impacted are not worthless people—all of them, including me, had left secure jobs in respected media houses to join what sounded like an ambitious media venture from one of the most-respected media houses of Maharashtra.

The plans were big—following the Poona edition, there would be editions from places like (New) Bombay, Chandigarh, Jaipur, Ahmedabad, and even a small edition from Delhi.

The paper looked impressive, with well thought-out stories and a nice design.

“Welcome to the Sakal family. Here all employees are treated like family members. Please visit our Pune headquarters sometime to know how we work like a family,” were the golden words from Arun Barera, the CEO of the Sakal Media Group during his interaction with a bunch of us around July-August, when the paper’s Delhi office was still in APCA House in Noida (on the outskirts of Delhi).

APCA, helmed by Dileep Padgaonkar and Anikendra Nath (Badshah) Sen, had taken charge of recruiting people and launching the venture as a BOT (build-operate-transfer) project. They did the job nicely and handed over the project to the Sakal group on November 1, 2008. Everything seemed good for all of us.

Then, since about a month ago, things began to go wrong.

About 8-10 people were asked to leave, but resident editor Dhananjay Sardeshpande called in groups to assure that nobody from the news bureau and features would be touched.

“Our plans have got delayed because of the market condition, but we will launch our Delhi edition by the end of this fiscal and our other plans are still there. We need all you people to be part of our vision,” he told us.

Just about two days ago, one colleague, who called him up, was told by Anand Agashe, director-editor of the newspaper, that whatever rumours were floating around were baseless. He, of course, said there will be a reduction of the number of pages, and a decision would be taken around December 2-3.

Suddenly, on the morning of November 30, a “Notice”, actually a print out on a blank sheet of paper (not the company letterhead), signed by an “authorized signatory” whose name or designation was not mentioned, was found pasted on the locked gates of the premises at the 1st floor of Pratap Bhawan on Bahadurshah Zafar Marg, saying the Delhi operations are being wound up.

The letter was dated November 30, while the termination notice, with a cheque for part of our salaries for this month and one more month (minus the allowances which are paid against bills submitted) were sent through SpeedPost™ to all of us individually at our residence addresses from Poona on November 29 (some of us got the mails on December 1 while others are yet to get their individual copies).

The so-called ‘Notice’ said:

(For the information of the employees working for Sakaal Times)

Subject: Operations of Sakaal Times at Delhi

The new daily is incurring heavy expenses on Delhi operations resulting into substantial losses to the company. You are aware that this is further compounded by the present serious downtrend in the economy. Due to the same the circulation and the revenue generation of the newspaper has been seriously affected. Due to this it has become inevitable for the company to restructure its operations. On account of the said restructuring the Editorial work so far carried out at Delhi is no longer required to be continued. As a result, the operations are stopped forthwith and the persons working for Sakaal Times operations are being relieved. The necessary communication has already been sent to the individual employees on their postal address registered with the company. The relevant employees need not attend the office from today onwards.

The work of Magazines and TV will continue after some modifications of the premises for which the same will be closed for few days.

For Sakal Papers limited

Authorized Signatory

There was a rubber stamp of Sakal Papers Limited, New Delhi, affixed next to the illegible signature, which looked like an “A”.

Agitated employees gathered during the day itself on Sunday, November 30, to discuss the matter.

Quite astonishingly, colleagues who were working till late night on November 29 had no inkling of what was going to happen in the morning. In fact, one colleague was in Rajasthan covering the elections there when the lock out was announced!

The employees, finding that the premises have been locked out with some of their valuable belongings inside (eg, bank pass books, cheque books, etc) decided to register a complaint with the IP Estate Police Station regarding this. Photo Editor K.K. Laskar, as the convenor of the Committee of Sakaal Times Employees formed to fight the sudden lockout, registered the complaint.

Till then, nobody who has a say in Sakaal TimesAbhijit Pawar, Anand Agashe, Arun Barera, Dhananjay Sardeshpande, HR director Pradeepkumar Khire—picked up numerous phone calls made by senior journalists who wanted to find out the exact situation.

But within one hour of filing the police complaint, Pawar called up Laskar, claiming there had been a “communication gap” and things should not have been done as they have been. He “requested” Laskar to ask all employees to come to office on Monday, December 2, to discuss the matter with a team from Poona.

Almost at the same time, Pawar, Khire, Agashe gave contradictory and false statements to media persons who contacted them on the developments: “Abhijit Pawar, managing director of the 76-year-old Sakaal Media Group, said staffers had been informed earlier.

It has just been brought to my attention that the communication hadn’t reached everyone, and I’m sorry if that is the case. I have been told that a communication had been made informally to senior members of the staff in Delhi and it was supposed to have reached everyone. Everyone is being adequately compensated,” Pawar added.

Just look at the casual stance he has taken. Saying just a mere “sorry” for snatching the livelihoods of around 80 people.

Just look at the way he claims “I have been told.”

Do you “informally” communicate to senior staff or any staff members about a lock out (which anyway is a blatant lie as there was no such communication to anyone)? “It was supposed to reach.” The sheer insensitiveness of this man seeps through every word of his quote.

Sakal Papers’ Director, Human Resources and Operations, Pradip Khire denied the charge of the staff that they had not been informed about the impending closure. ‘It was communicated to them that their services are no more required and their dues are being settled,’ Khire told Indo-Asian News Service in Poona.).

Another blatant lie.

Can he provide any proof that staff had been informed about the closure?

Even the “termination of contract” letter received by some people on December 1 (posted on November 29, but received only by some on Dec 1) does not mention anything about the closure. It only talks about the company’s “right” to “terminate your services without assigning any reason by giving one month’s notice or a notice pay in lieu of notice—the company has decided to exercise this right and is terminating your contractual employment w.e.f 30-11-2008 after working hours”.

Where is the mention of the lockout? Can you find another such example of fork-tongued speak? (sic)

As we all know, there is a standard procedure for lock outs. Businesses may and do go bad, but the way Sakaal Times has done it, is pure evil. If it reminds everyone of how some chit fund operators vanish after pocketing money of investors, well, you are not at fault.

Any ethical company would have taken its employees into confidence, told them that they would have to shut down, and would have given them at least a month’s time so that they can look out for alternative jobs. But this is what a 75-year-old media group does.

This is what an aghast observer wrote to various e-groups:

“…The lock-out is illegal as they have not followed labour laws. The journalists have formed an action committee that plans to move court. The nearly 50 journalists are angry and aghast at such despicable treatment. This is an insult to journalists all over India who should rise to the occasion and send their condemnation to Sakal Papers Ltd. This is a paper with deep pockets thanks to its Marathi print monopoly….”

This is just for information of all media people, because if in future this group tries to hire you, beware and don’t fall for its so-called reputation. It’s a den of cheats and liars.

And please forward this mail to all mediapersons you know.

Also read: Old habits die hard for a ‘new’ newspaper

THE HOOT: Pink slip time

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,527 other followers

%d bloggers like this: