Posts Tagged ‘H.K. Dua’

18 factoids in ‘Caravan’ profile of Shekhar Gupta

1 December 2014

shekhar The December “media issue” of Caravan magazine has a 20-page profile of former Indian Express editor-in-chief and shortlived India Today editor-in-chief Shekhar Gupta.

Authored by Krishn Kaushik, the profile is titled “Capital Reporter”, with the strapline “How profit and principle shaped the journalism of Shekhar Gupta”.

***

# The son of a minor bureaucrat from Haryana, Shekhar Gupta‘s annual salary at The Indian Express sometimes exceeded Rs 10 crore ($1.6 million) per year. Current chief editor Raj Kamal Jha got Rs 1.25 crore, Jaideep “Jojo” Bose of The Times of India was paid under Rs 2 crore.

# Shekhar Gupta made Rs 36.67 crore in “capital gains” in 2009-10, through the demerger of the Indian Express‘s real estate wing and the newspapers, which resulted in the sale of the iconic Express Towers at Nariman Point in Bombay.

# Gupta is not too bothered with his exit from The Indian Express or his even hurried exit from India Today: “Look, I am a bit of a big fish right now for these factors to bother me now.”

# A senior television journalist is quoted as saying: “He is a social terrorist. He will look at you for five seconds, then look at the next person coming in.” Congressman Mani Shankar Aiyar says Gupta once “cut me dead and walked away” at a party.

# Paranjoy Guha Thakurta: “He looks down upon you [if you are unable to make use of the opportunities the free market throws up, work hard and make it to the top].”

# After interviewing over 50 people, the reporter Krishn Kaushik writes that “detractors of the ‘Shekhar Gupta phenomenon’ contended that Gupta’s wealth compromised the “Journalism of Courage” he promoted at the Indian Express.

# Gupta categorically says: “Nobody can ever find a paisa which will be a surprise to my taxman or to any of my employers.”

# Fallen Tehelka editor Tarun J. Tejpal who is quoted several times in the story, says: “If in reviving the Express he made money, not just the lala, I don’t know what the problem is.”

# When an Indian Express report on the alleged violations in the acqusition of land for Reliance Industries chief Mukesh Ambani‘s Antilla tower was to appear in the Bombay edition, he called resident editor Samar Halarnkar “from a train in Italy” although in fairness, he did not block the story.

# Krishn Kaushik writes that at least half-a-dozen current and former members of the Express news team gave the reporter “specific instances” of stories being killed, allegedly without discussion with those reporting them—stories that went against a top industrialist, a cabinet minister, a real-estate group.

# One journalist described how Gupta once had him debrief a foreign government agency, which seemed irrelevant to any of the stories he was working on.

# Former Union home and finance minister P. Chidambaram was the ‘holy cow’ in the Express newsroom. “You could not criticise him.” The Express staff “sort of had the feeling that the Ambanis were untouchable.”

# Around the time Shekhar Gupta became CEO of Express, a gentleman called B.S. Raman would come to Express Towers in Bombay for a few hours every day from the nearby Reliance Industries’ office at Maker Chambers. Raman tells the reporter he was asked by his office to help Viveck Goenka‘s company.

# A Express staffer told the reporter that the C-story  “The January night Raisina Hill was spooked” had been pushed by P. Chidambaram, who was then the home minister, and Nehchal Sandhu, then the director of the intelligence bureau.

# Kaushik writes that Chidambaram pushed for Shekhar Gupta to be nominated to the Rajya Sabha in 2009, which was eventually given to former Tribune, Express, TOI and Hindustan Tims editor, H.K. Dua. However, both Gupta and Chidambaram deny the claim.

# “Ashutosh Rais” was the pen name of former Business Standard editor T.N. Ninan, for pieces which he wrote for Democratic World, where Shekhar Gupta held his first formal journalism job as an assistant editor.

# Shekhar Gupta had been in touch with Aroon Purie of India Today from around the time he relinquished the CEO role at The Indian Express in August 2013.

# Gupta’s mentor Arun Shourie said the jump to India Today as vice-chairman and editor-in-chief was a mismatch: “Yeh shaadi galat ho gayi hai.”

Anant Goenka, the son of Viveck Goenka who heads Express‘ online push and whose arrival in 2010 is widely seen as propelling Shekhar Gupta’s exit, did not speak to the Caravan reporter, saying he did not want to discuss an “ex-employee.”

Also read: Shekhar Gupta gives up his managerial role

To all Express employees. From: Shekhar Gupta

From Viveck Goenka. To: Indian Express employees

The Indian Express, Shekhar Gupta, Gen V.K. Singh

The Indian Express, Reliance and Shekhar Gupta

A pre-Google ‘Bomb Mama’ of nuclear prolificity

3 February 2011

The passing away of K. Subrahmanyam, the bureaucrat turned strategic affairs expert and journalist, at the age of 82 after a valiant battle with cancer, has provoked a flurry of warm tributes in newspapers.

The former Economic Times editor Swaminathan S. Anklesaria Aiyar, who brought “Subbu” into ET, recalls Subrahmanyam’s prolificity:

“Many journalists have trouble coming out with even two column ideas in a week, but Subrahmanyam wanted to write almost every day, so wide was his repertoire and so deep his enthusiasm.

“I once asked how he came up with so many ideas. He replied, ‘It’s easy. I just have to watch CNN or BBC and I get so angry that I have several things to say!'”

In The Times of India, which “Mr Subs” joined as a consulting editor after his retirement from the IAS in 1987, Jug Suraiya writes of the seniormost member of the edit page who earned the nickname “Bomb Mama”—an affectionate portmanteau encapsulating the Tamil Brahmin‘s hawkish advocacy of a nuclear India.

“Nuclear weapons are anti-life, and I believe in the sanctity of human life, I told Mr Subs once.

“‘Why do you restrict yourself to human life? Why not the sanctity of all life?” replied Mr Subs, who is a strict vegetarian, while I’m a peacenik carnivore with a queasy conscience.

“”Touche,” I said, ceding the intellectual and moral high ground to him.

Subrahmanyam, however, wrote in 2008 of the irony of The Times of India not taking up his offer to write the editorial the day India went nuclear in 1998:

“My colleagues, including the editor in charge of the editorial page, declined my offer. They told me that they were anti-nuclear and, therefore, the editorial would disapprove of the test. They knew I was in favour of India acquiring nuclear weapons and, therefore, I could not write the edit.

“I was amused at the irony of the situation. The same paper had provided me a powerful platform in the eighties to campaign for the nuclear option and in the nineties against India acceding to the Comprehensive Test Ban Treaty. Now when India conducted the tests and finally brought about the fulfilment of my three-decade-old campaign, I could not write the edit about the subject.

“Fortunately, at that stage I had a call from H. K. Dua, who was functioning as the editor of the paper. He not only asked me to write an article but also offered to feature it on the front page of the paper.”

In the Indian Express, the veteran political commentator and the former editor of The Times of India in Delhi, Inder Malhotra, writes of Subrahmanyam’s encyclopaedic knowledge:

“He was blessed with a phenomenal memory and an equally prodigious capacity for work. Whenever in doubt about any fact, I rang him up and, as a kind and gracious friend, he gave me the information I needed in a jiffy.”

The ToI tribute in the print edition quotes colleagues who worked with him as saying that, before Google, the one-stop information kiosk was Subbu:

“We joked about sending him to Kaun Banega Crorepati (KBC) and sharing his spoils. He would say, ‘But I will get stuck on film questions.’ You can always use phone-a-friend to call us, he was told.”

In The Hindu, Siddharth Varadarajan writes on the essence of Subrahmanyam, fast vanishing in modern-day journalism:

“For one who worked in government for many years, Subrahmanyam prized his independence which he saw as the key to his integrity. I have had three careers, he once said when asked why he had turned down the offer of a Padma Vibhushan — as a civil servant, a strategic analyst and a journalist.

“’The awards should be given by the concerned groups, not the Government. If there is an award for sports, it should be given by sportspersons, and if it’s for an artists, by artists.’ The state, he believed, was not qualified to judge different aspects of human endeavour.”

For one who was at the centre of many of India’s biggest events, “Bomb Mama” found himself become a bargaining chip for hijackers in 1984, an incident the Hindustan Times recalls:

“His reputation was such that in the 1984 hijacking of an Indian Airlines flight to Lahore, the hijackers tried to argue during their trial that Subrahmanyam’s presence on the aircraft proved New Delhi had engineered the whole thing so he could “examine Pakistan’s nuclear installations.”

External reading: B.G. Verghese on K. Subrahmanyam

‘The Tribune broke Liberhan story 5 months ago’

30 November 2009

The “national” media in India—a loose moniker that alludes to Delhi-based newspapers, magazines and TV stations—are routinely accused of picking up stories from the regional language press and passing them off as “exclusives” when no one is watching.

Fingers are now being pointed at the northern editions of The Indian Express which on November 23 “broke” the contents of the Liberhan Commission report on the demolition of the Babri masjid.

The “leak” resulted in the report, 17 years in the making, being hurriedly tabled in Parliament, and the paper published a mandatory ad on its pages the following day crowing its scoop.

But a group of anonymous journalists say in an email say that the Liberhan report contents were actually revealed by The Tribune, Chandigarh, almost five months earlier in two page-one stories (here and here) on consecutive days by Naveen S. Garewal.

This is the text of a chainmail doing the rounds:

The Indian Express is now claiming (see advertisement above) that the story on Liberhan commission indicting Advani others has been first reported by the Express.

This is nothing but lies.

The Tribune, a 127-year-old newspaper published from Chandigarh, broke the story on July 1, 2009. The Express only copied (a major portion of that the story) and passed it off as its own.

NDTV please note.

Should so-called ethical journalists not give credit to Tribune, which broke the story?

Be true to your profession.

Newspaper facsimiles: courtesy The Tribune, The Indian Express

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,907 other followers

%d bloggers like this: