Posts Tagged ‘H.R. Ranganath’

Mid-cap stock picks for journalists and editors

11 June 2014

swamy

Although integrity is not exactly rocketing skywards in the Indian media, declaration of assets is anathema to most journalists. The Editors Guild of India (EGI) has periodically tried to bring up the issue but in vain. So, honesty and accountability is a largely voluntary affair.

How heartwarming, therefore, that the maverick business journalist Swaminathan S. Anklesaria Aiyar should open his family books to make the point that it is not just Gujarat-based Adani alone that has benefitted most from Narendra Modi‘s rise but midcap stocks like those held by his family members, too (see graphic).

Let the record show that Aiyar’s grandfather and the grandfather of veteran Bihar Congressman Rameshwar Thakur ran a chartered accountancy firm in Karachi in the early 20th century under the masthead “Thakur, Aiyar & Associates”, which paid 97 per cent in income tax.

Infographic: courtesy The Economic Times

Read the full article: Market boom not led by Modi‘s cronies

***

Also read: H.R. Ranganath declares assets, liabilities on TV

Ravi Belagere: Income, outgo, assets, liabilities, profit, loss

Aditya Nigam: Editors must declares assets, liabilities

How to launch a TV channel at half the cost

17 May 2012

On the New York Times site India Ink, Raksha Kumar writes on how the Kannada news channel Public TV got launched:

“I got these lights for just 40 rupees each (76 U.S. cents) when Wipro closed one of its branches in Bangalore,” said H.R. Ranganath, chairman and managing director, pointing at the ceiling.

“These cubicles, which my reporters and editors use, were bought from a shut-down office of Kingfisher,’’ he added, while doors were purchased from a Siemens branch that closed….

“We bought the cameras we use for 200,000 rupees each,” said Shashi Deshpande, facilities manager at Public TV. “Each of them would have cost us one million or more if purchased new….

“According to Mr Ranganath, the cost of starting up a regional television news channel in Karnataka is anywhere from 45 to 50 crores, or 450 million to 500 million rupees ($8.5 million to $9.4 million). He figured that if he could cut capital and operational costs at least in half, then he would be able to build a network without any outside financial help.”

Photograph: courtesy The New York Times

Also read: Editor declares assets, liabilities on live TV

Is there room for another Kannada news channel?

This is your chief minister and here is the news

Editor declares assets, liabilities on live TV

27 February 2012

Even as a question mark hangs over the heads of many editors and journalists, H.R. Ranganath, the chairman and managing director of the newly launched Kannada news channel, Public TV, has declared his assets and liabilities on live television, with his tax consultant sitting alongside him and reading out the list.

Ranganath—former editor of the New Indian Express owned daily Kannada Prabha and the Rajeev Chandrasekhar owned news channel Suvarna News—says he provided the list of his assets and liabilities to his proprietors at his previous ports of call each year, but was only now putting it in the public domain.

Any piece of property over and above those listed by him can be auctioned and the proceeds used for public use, declares Ranganath.

The editor’s assets, as read out by his tax consultant of 15 years, Vijay Rajesh:

# A gift from his mother of four guntas of land in Arkalgud, Hassan

# 1991-92: Partnership in a plot of 13,980 square feet in Mysore

# 2002-03: A house constructed on a 30×40 site in Bangalore

# 2005: A Hyundai Accent car bought on loan

# 2009: A Honda Activa scooter

# 2011: A second-hand 1975 jeep bought last year

# 11,000 shares in Mindtree, 12 shares in Reliance Industries, 15 shares in Kairon

# 250 grams of gold belonging to his wife, 100 grams gifted at the time of marriage, the rest bought over the last 20 years.

Also read: Income, outgo, assets, liabilities, profit, loss

Aditya Nigam‘Editors and senior journalists must declare assets’

***

Is there room for another Kannada news channel?

This is your chief minister and here is the news

This is the chief minister, and here’s the news

12 February 2012

Karnataka chief minister D.V. Sadananda Gowda inaugurates the Kannada news channel, Public TV, in Bangalore on Sunday by reading a news item from a laptop computer. The channel is headed by H.R. Ranganath, the son of a southern railway employee in Mysore, who rose to be editor of Kannada Prabha and Suvarna News.

PhotographKarnataka Photo News

Also readIs there space for another Kannada news channel?

Porngate: How BJP MLA blacked out TV, papers

9 February 2012

A battle royale has broken out between the two leading Kannada news channels over who broke the porn video scandal, involving ministers in the BJP’s “gateway to the south”, Karnataka.

Market leader TV9 ran a news item on its 9 pm primetime news show on Wednesday, complete with a visual of its head honcho, Mahendra Mishra. The news item contained an interview with its cameraman in the legislature who caught the ministers prying into their cellphones and who then sent off an SMS to the reporter, Laxman Hoogar.

Not to be outdone, the Rajeev Chandrasekhar owned Suvarna News claimed it was the first with the story. All evening it ran news of the scandal with mnemonics and a “super” shouting “Naave First” (we were first). Its news item had one of the errant ministers referring to a Suvarna News reporter by name, which the channel played in a loop as to validate its claim.

All this breast-beating comes a day ahead of the launch of another news channel, Public TV, to be edited by former Suvarna News head, H.R. Ranganath.

More importantly, The Times of India reports that one of the three ministers caught with his pants down, Laxman Savadi, ensured that visuals of his watching the porn visuals was blacked out in his constituency, Athani, by ordering that electricity be cut off.

No newspaper of any language reached the town as most bundles were booked and purchased by his supporters en route.

Image: courtesy The Times of India

Also read: One more claimant for 2G spectrum scam

Everybody loves (to claim credit for) an expose

Times Now. Times Now. Times Now. Times Now.

Guess what I bought my girlfriend on Feb 14?

24 February 2011

Ordinary mortals buy roses for their beau on Valentine’s Day. Sons of the soil buy TV news channels.

Well, that’s what Bangalore Mirror, the tabloid from The Times of India stable is reporting.

Former Karnataka chief minister H.D. Kumaraswamy, son of the former prime minister and “humble farmer” H.D. Deve Gowda, already runs a general entertainment channel called Kasturi through his legislator-wife Anitha Kumaraswamy.

HDK is now reported to have bought the struggling 24×7 Kannada news channel, Samaya, for Rs 60 crore, as a “gift” for chhoti memsaab, the former movie actress Radhika.

Kumaraswamy told Bangalore Mirror, “Samaya channel is up for sale, and I am in talks with its owner. We still have not completed the deal.”

When we asked the ex-CM whether he was buying the channel for Radhika, he guffawed and hung up.

Kumaraswamy, a former film producer, no longer makes the pretence of keeping his relationship with the actress secret. The two have appeared as a “couple” in religious ceremonies.

Kasturi channel has already begun running “Coming Soon” promos of its news channel—tentatively titled Newz24. The rumour is that a former print journalist reported to be close to Kumaraswamy and currently heading a news channel is likely to take charge of the news channel operations.

Samaya, launched by Karnataka MLA Satish Jharkiholi, has been struggling since launch. Former Suvarna News editor Shashidhar Bhat recently joined the channel but what happens to him under the new owner will be breaking news.

The change of ownership of Samaya is only the latest evidence of a massive shakeup in Kannada media which has seen Vijaya Karnataka editor Vishweshwar Bhat join Kannada Prabha and Suvarna News editor Ravi Hegde join Udaya Vani. Tourism minister N. Janardhana Reddy—one of the infamous Reddy brothers—recently launched a news channel called JanaSri.

Read the full article: HDK is buying a news channel for his party—and for Radhika

Image: courtesy Bangalore Mirror

Vishweshwar Bhat, new editor of Kannada Prabha

7 February 2011

Vishweshwar Bhat, the former editor of the mass-circulation Vijaya Karnataka belonging to The Times of India group, has joined the State’s fourth largest paper, Kannada Prabha, as editor-in-chief, in a move that is likely to shake up the Kannada newspaper market in more ways than one.

Bhat was introduced to the editorial staff and management team of Kannada Prabha by Manoj Kumar Sonthalia, chairman and managing director of The New Indian Express group which owns Kannada Prabha, in Bangalore this evening.

On his newly launched blog, Bhat called the shift to Kannada Prabha a “homecoming”, having served it for four years as sub-editor in the initial stages of his career and then having done another four years at the Asian Schoool of Journalism when it was launched by the Express group.

Bhat confirmed the shift to sans serif. (An announcement of the appointment was made on the front page of Kannada Prabha on Tuesday, February 8)

The popular yet controversial Bhat quit Vijaya Karnataka on 8 December 2010, and the market had since been abuzz about his next port of call. Bhat himself wrote on his blog that he briefly considered launching a new newspaper but had to abandon the idea of a startup because of the constraints of printing presses.

There were also rumours that Bhat was headed towards Udayavani, the Kannada newspaper published by the Pais of Manipal, but clearly Kannada Prabha‘s reach and reputation—not to mention the deep pockets (and ambitions) of its owner in waiting, phone baron-turned-parliamentarian, Rajeev Chandrasekhar—tilted the balance.

Both Bhat and Chandrasekhar appear to be similarly politically aligned.

Bhat served as an officer on special duty to the former Union minister Ananth Kumar of the BJP, and Chandrasekhar, an independent MP elected with BJP support, has been seen with both Ananth Kumar and the leader of the Opposition in the Rajya Sabha, Arun Jaitley, on a “Friends of BJP” platform.

***

Bhat’s decision to join Kannada Prabha, however, shows that an official Times VPL internal circular, issued in the name of CEO Sunil Rajshekhar that said he was leaving Vijaya Karnataka to pursue “higher studies“, was merely for public consumption.

Kannada Prabha, which currently belongs to The New Indian Express group of Sonthalia, is set to come into the control of Rajeev Chandrasekhar by June this year.

Chandrasekhar had entered into a “strategic partnership alliance” with Express publications in March 2009, and picked up a minority stake. His stake in Kannada Prabha Publications (valued at Rs 250 crore) currently stands at 48%. The grapevine has it that he will obtain a majority controlling stake of 76% by June.

So far, the fight for the Kannada advertising pie has been between Vijaya Karnataka (average issue readership 34.25 lakh readers, IRS round 3) and No.2 Praja Vani (29.10 lakh readers) belonging to the Deccan Herald group. But the Bhat-Chandrasekhar combination at Kannada Prabha (11.15 lakh readers) is likely to muddy the scene.

Vijaya Karnataka is said to be mulling the launch of a Bangalore Mirror-style Kannada tabloid to be issued free with Vijaya Karnataka to blunt the Bhat effect at Kannada Prabha, and also to overcome recent circulation and readership losses to Praja Vani.

***

Bhat’s entry into Kannada Prabha is also poised create a ripple in Rajeev Chandrasekhar’s media stable.

Chandrasekhar already has a sizeable media presence in Karnataka through his Suvarna and Suvarna News channels. He had successfully wooed Kannada Prabha editor H.R. Ranganath to the Suvarna News camp at the expense of incumbent Shashidhar Bhat two years ago.

Ranganath came to Suvarna News with his band of print journalists under the belief that Rajeev Chandrasekhar would start his own newspaper. That plan first came unstuck with his purchase of a minority stake in KP.

Now, with the arrival of Vishweshwar Bhat and his own band of print journalists from VK, the former Kannada Prabha journalists in the Suvarna stable are in a dilemma about their future course of action. One of them, Ravi Hegde, is reported to have left Suvarna News and joined Udayavani as editor.

K. Shiva Subramanya, who took over from Ranganath as editor of Kannada Prabha, is reported to have indiciated his decision to leave Kannada Prabha, with the entry of Vishweshwar Bhat, even as Vijaya Karnataka looks around for a full-time Kannada editor.

Whether Bhat will also have a say in Suvarna News or not will be clear in June when both the channel and the newspaper come under a common owner, but it is more likely than not that Bhat will be projected as a face on Suvarna News, both to push Kannada Prabha as a paper and to lend the channel more journalistic gravitas.

The editorial-musical chairs in Bangalore had set the Kannada tabloids and blogs on fire over the last couple of months, with allegations, counter-allegations, innuendos and insinuations, all showing Kannada journalistic egos in very poor light.

Bhat’s resignation also resulted in an ugly war of words with his longtime friend, Ravi Belagere, editor of the popular Hi! Bangalore tabloid. Till recently fought from the shoulders of the former Vijaya Karnataka columnist Pratap Simha, the squabble has increasingly become personal, with Bhat reportedly even sending off a legal notice.

Pratap Simha welcomed Bhat’s decision on his blog thus:

“Our dear editor VISHWESHWAR BHAT has joined “KANNADA PRABHA” just now!! He is the man who gave different dimension to Kannada Journalism, he is the man who captured the imagination of us through his journalistic skills, he is the man who changed the way v all used to think, he is the man who made stars out of writers, he is the man who gave forum to nationalistic views which were unheard until his arrival. I have reason to believe that, his new innings will set new standards and new parameters in Kannada Journalism. Just WATCH OUT…”

Also read: ToI group editor in a flap over honorary doctorate

A blank editorial, a black editorial & a footnote

Is the management responsible for content too?

Is Vijaya Karnataka ready for a Dalit editor?

Bangalore journos named in site allotment scam

27 November 2010

It’s raining scams across the country—and the media is increasingly getting caught in the downpour with its pants down. In just the last few weeks, newspapers, magazines and TV stations have stood accused of conflict of interest, outright plagiarism, questionable business practices, and equally questionable journalistic practices.

In the backdrop of the Adarsh scam in Bombay which claimed the head of Maharashtra chief minister Ashok Chavan, the preferential allotment of vacant plots and houses to media houses and mavens as a form of favouritism, if not subtle bribery, has drawn attention too.

Last week, in Tehelka magazine, the BJP’s Ravi Shankar Prasad raised the issue of media houses pontificating on ethics while sitting on land leased at one rupee (yes, Re 1).

Hundreds of plots around the country have been given to big media houses in Delhi, Noida and Greater Noida on Re. 1 lease. What about them? If you want to raise a question on discretionary quota, then please check every allotment.

In its latest issue, Tehelka runs a cover story titled “Land Scam 2.0“, in which it carries a “partial list” of Karnataka journalists who have been allotted expensive house plots in Bangalore under the controversial “G” category of the chief minister. And if the buzz is to be believed, one of those on the list has already had to pay a price for his apparent indiscretion with his job.

If Ashok Chavan’s relatives and B.S. Yediyurappa‘s could return their allotments after being caught, will the journalists?

Screenshot: courtesy Tehelka

Also read: ‘Media houses are sitting on plots leased at Re 1′

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,696 other followers

%d bloggers like this: