Posts Tagged ‘J. Gopikrishnan’

Did Chidambaram walk out of Express awards?

23 January 2012

The grapevine is that some ministers boycotted events in which media houses had chosen members of Team Anna for awards last year. Now, this item appears in the gossip columns of The Sunday Guardian.

Apparently home minister P. Chidambaram vamoosed from the Ramnath Goenka excellence in journalism awards function organised by The Indian Express after he found that 2G scam-buster J. Gopikrishnan of The Pioneer had been picked for the best print journalist f the year.

Orders have been reserved for February 4 on Janata Party leader Subramanian Swamy‘s plea seeking to make Chidambaram a party in the 2G scam, alongside A. Raja, who was felled by Gopikrishnan.

Image: courtesy The Sunday Guardian

Also read: The Pioneer journo who brought A. Raja to book

Everybody loves (to claim credit for) an expose

SMS IPUB4 TO 51818 for journalist of the year

One more claimant for the 2G spectrum scam

8 February 2011

It is the year of the lord, 2011, but it is still not too late to claim credit for the 2G spectrum allocation scam.

Nearly a week after the disgraced telecom minister A. Raja was arrested, marking the end of the beginning of the scam, today’s Indian Express carries a five-ad campaign saluting its sister business daily, The Financial Express, for its role in busting the scandal that takes a new dimension every single day.

Using headlines from pieces carried by it in the October 2009 to November 2010 period, the low-circulation FE proclaims its punchline: “It pays to know before those in the know”.

Two FE reporters— associate editor Rishi Raj and senior special correspondent Anandita Sigh Manhotia—get their spot under the sun for the stories, as indeed does FE managing editor M.K. Venu for an opinion piece.

# 2009: The Financial Express exposes the 2G scam

# October 24, 2009: “DoT deviated from TRAI’s notes and cherry-picked its counsel”

# October 26, 2009: “Raja faced objections from then DoT secy Mathur

# November 6, 2009: “CBI now exposes procedural lapse by telecom dept”

# November 9 and 12, 2009: “Raja tweaked norms to help Swan, Unitech”; “Spectrum of Raja’s innocence”

# November 16, 2010: CAG indictment nails Raja’s lies

Those who came in late will be pleased to know that (so far), The Pioneer, The Times of India, CNN-IBN and Times Now have put their hands up.

Mail Today had crowned Janata Party president Subramaniam Swamy and rediff.com chose the (BJP-aligned) member of Parliament, Rajeev Chandrasekhar, for exposing the scam that now seems to have reached outer space with the S-band scam reported by The Hindu and its business daily, Business Line.

Image: courtesy The Indian Express

Also read: Everybody loves (to claim credit for) an expose

Times Now. Times Now. Times Now. Times Now.

Journalist’s house raided in 2G scam

Nakkheeran journo denies wife worked for Radia

Have Tatas blacklisted The Times of India again?

The Pioneer journalist who brought A. Raja to book

SMS IPUB4 to 51818* for Journalist of the Year

4 December 2010

The Pioneer's special correspondent, J. Gopikrishnan (second from left, with mike in hand), who brought the 2G scam-tainted telecom minister A. Raja to book, at a colloquium at the Asian College of Journalism in Madras on Wednesday, 1 December 2010 (photo courtesy: The Hindu)

 

The publication of the Niira Radia tapes by Outlook* and Open magazines has seen the usual clutch of usual suspects—and “suspects” many of them truly are—hog the limelight and shine in reflected glory.

All, except J. Gopikrishnan of The Pioneer, the journalist who (aside from Paranjoy Guha Thakurta) kept pegging away at the 2G spectrum allocation scam, story after story, eventually bringing about the resignation of the telecom minister, A. Raja.

Thankfully, a small correction is on the way.

On Wednesday, Gopikrishnan took part in a colloquium on the Radia tapes organised by the Asian college of journalism (ACJ) in Madras, where he lamented that he had been on the 2G case for nearly two years with very little response, before the tapes burst on the scene and grabbed the attention of the entire nation.

Gopikrishnan has also been nominated for the CNN-IBN “Indian of the Year” in the “public service” category. To vote for him, sms IPUB4 to 51818. Conditions apply!

* Conditions apply

Photograph: courtesy The Hindu

Image: courtesy IBNLive.com

Also read: The Pioneer journo who brought A. Raja to book

Everybody loves (to claim credit for) an expose

Everybody loves (to claim credit for) an expose

17 November 2010

Indian television news channels, whose fortunes rise and fall each week, routinely advertise their ratings “victory” after each major event: the Union budget, the general elections, the Obama visit, etc.

It looks like newspapers are quickly following in the footsteps of television in the 2G spectrum allocation scam, and this even as the Supreme Court was commenting acidly on the “morality of the modern media“.

The day after the “King of Corruption”, A. Raja, resigned as Union telecommunications minister, The Pioneer, Delhi, went to town in its lead story, patting the back of special correspondent J. Gopikrishnan for his 70 incisive stories that launched the crusade to get the corrupt minister out.

On day two, the paper’s editor, Chandan Mitra, wrote a glowing front-page piece on Gopikrishnan, titled “The man who felled a king”:

“For a long time, I did not even know that J. Gopikrishnan was a stringer based in Thiruvananthapuram working for The Pioneer‘s now-aborted Kochi edition. So when he came to Delhi pleading for a job at the headquarters once the Kochi edition shut in 2007, I was rather sceptical.

“I told bureau chief Navin Upadhyay that although I had noticed a few bylined stories by him, Gopi had no exposure to Delhi and, therefore, was unlikely to have any worthwhile contacts here. Navin, however, persuaded me to try him out for three months. In fact, the letter of appointment specifically mentioned this along with a “stipend” that was truly laughable by Delhi standards.

“Gopi did not break any earth-shaking stories during the trial period. But his sincerity, diligence, dogged pursuit of stories and pleasing personality made up for that. He was given a proper appointment letter after three months although his salary remained rather low.

“My opinion began to change after friends in Left parties began to mention him to me in Parliament’s Central Hall, pointing to the depth of his knowledge of the telecom sector. Officially, he was on the Left beat so I still did not attach too much significance to that.”

On day three, today, a two-column  page one story in The Pioneer (in picture, above), authored by Gopikrishnan, proclaims: “CAG report vindicates Pioneer report”:

“The CAG findings confirm every aspect of the scam The Pioneer has reported over two years in its sustained effort to build public opinion and create political pressure on the government to act against Raja.”

On day three, again, The Times of India (which has in the past week claimed credit for outing Ashok Chavan in the Adarsh housing society scam, a story which Samar Halarnkar of Hindustan Times said he wrote in the Indian Express in 2003), has stepped in to claim the honours, with a front-page box titled “TOI on the DoT“:

“Since end-2007, The Times of India has carried many reports, first by Shalini Singh, later joined by Josy Joseph and Pradeep Thakur, detailing how the manner of award of telecom licences would—and now has—cost the nation a staggering sum in the form of lost revenue. Indeed, in our edition of May 31, 2010, we carried a very detailed report headlined, ‘Not auctioning 2G spectrum costs govt over 1 lakh crore’, which has now been borne out by the CAG in its report….”

Meantime, there is a flurry among politicians, too, to claim credit.

Mail Today gives the gadfly of Indian politics, Janata party president Subramaniam Swamy, his due, for it was his petition to the prime minister in November 2008 for sanction to prosecute the corrupt ministe, that seems to have recoiled on the squeaky clean image of Manmohan Singh.

“Thankfully for Indian journalists, Subramanian Swamy, who is in hot pursuit of former telecom minister A. Raja in the 2G spectrum scam, doesn’t often break into Mandarin — a language he is fluent in…. Though married to Supreme Court advocate Roxna, Swamy has often chose to argue his cases without the help of lawyers. His two daughters — one of them a TV journalist — know that quite well!”

On rediff.com, the Rajya Sabha member  Rajeev Chandrasekhar, who has a stake in the Kannada Prabha newspaper and the Suvarna News channels in Karnataka, gets credit for raising the issue as far back as in 2007.

“In my letter to the prime minister on November 14, 2007, I reiterated that the spectrum allocation process must pass the twin tests of public interest and transparency and questioned why the licence award or spectrum award procedure did not following a tender process — a route adopted to disburse all previous licences including FM (radio) licences. The prime minister responded with a letter saying he would examine the issue.”

CNN-IBN, meantime, says it has been lauded for making public the CAG report on the 2G spectrum scam.

In this video, preceded poetically by a Tata Docomo commercial for its new 3G services, editor-in-chief Rajdeep Sardesai says:

“…parliamentarians cutting across party lines were fulsome (sic) in praise for the CNN-IBN expose”.

One newspaper that can proudly claim to have not broken the 2G spectrum allocation scam, though, is The Hindu. When it got a chance to buttonhole the condemned minister twice whle the rest of the media were chasing him in vain, R.K. Radhakrishnan opted to lob softball questions.

Not once, but twice.

For the record, The Hindu employees’ union is DMK-run, and A. Raja belongs to the party in question.

‘The Pioneer’ journo who brought Raja to book

15 November 2010

So, who gets the credit for the resignation, at long last, of Union telecommunications minister A. Raja in the 2G spectrum allocation scam?

The Pioneer, Delhi, has put its hand up–first.

Its front-page lead story today says:

“Two years after The Pioneer first exposed the 2G spectrum scam, pegged at Rs 1.70 crore by the Comptroller and Auditor General (CAG), the DMK Minister became a casualty of sustained Opposition pressure, intense media scrutiny and public debate….

“The one man who gets full credit for the fall of Raja is undoubtedly The Pioneer’s special correspondent J. Gopikrishnan, who first blew the whistle on the 2G spectrum scam in December 2008. Thereafter, he wrote as many as 70 incisive stories on the scam, exposing various facets of Raja’s murky designs in spectrum allotment. Gopi launched the crusade and kept it going when few others dared to take on the ‘mighty’ Raja.”

Read the full story: The Pioneer

Also read: The best editor The Pioneer, Delhi, never had?

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,520 other followers

%d bloggers like this: