Posts Tagged ‘Mrinal Pande’

’3 out of 4 women’s mags are bought by men’?

8 March 2013

rstv

On international women’s day, the newspapers are replete with advertisements and supplements marking the occasion.

Rajya Sabha TV, however, takes the cake with an advertisement (above) in most newspapers that shows the faces of all 42 women employees of the channel, from peon to boss, from reporters to editors (and guest co-ordinators).

***

In the Indian Express, Prasar Bharati Corporation chief Mrinal Pande (a former editor of the now-defunct Hindi magazine Vama and the Hindi daily Hindustan), writes :

“When I was about to launch a Hindi monthly for women, men in charge of the marketing section in a major publishing house explained to me between much clearing of throats and sideways glances that it was fine if I insisted my magazine would not promote Miss India contests but that a good and saleable women’s magazine must not give women disturbing notions about self-worth, etc.

“What women actually want from their magazines, they said, was readable and brightly illustrated material on food, child rearing, knitting, stitching and some romantic fiction. They also confirmed that since over three-quarters of women’s magazines were bought by men (they had better access to the vending joints and liked to vet what the mothers and sisters read at home), the faces on the covers must be fair and female.

“A cover story on rape experienced by girls in middle-class families was bitterly criticised as being fictional. These barbaric things, madam, I was told, happen only in the jhuggi-jhopris, not among people like us.”

Read the full article: Myth of bra-burning feminists

‘Why Barkha Dutt needn’t return her Padma Sri’

5 February 2011

Anurag Batra, editor-in-chief of the exchange4media group, in the industry journal, Impact:

Prabhu Chawla was awarded the Padma Bhushan in 2003. What’s fascinating is that between 2006 and 2009, six journalists were awarded the Padma Sri: Sucheta Dalal, Mrinal Pande, Vinod Dua, Rajdeep Sardesai, Barkha Dutt and Abhay Chhajlani, and one Padma Bhushan, Shekhar Gupta in 2009.

“Three out of the six Padma Sris were awarded in 2008 itself, the penultimate year of the UPA government before the elections in 2009. I remember laughing out loud when the awards were announced, as these leading journalists held debates on their respective channels about the authenticity of these awards. Not to mention that when they got it, nobody denied them or denounced them, instead the channels hailed their achievements.

“The latest on the grapevine is that the AIADMK and a few other parties are running a campaign to get Barkha Dutt to give back her Padma Sri award because of the Niira Radia controversy. I personally don’t see the point in that as in my view, Barkha has done good work in the past and continues to do so and should be judged on that. I also feel that journalists have always been influencers so there is nothing new in that.”

Also read: Padma Shri VD, Padma Shri RDS and Padma Shri BD

2008: Why Rajdeep and Barkha must decline the Padma Sri

2009: Third highest civilian honour for Shekhar Gupta

2010: Newsweek’s Fareed Zakaria gets Padma Bhushan

2011: Padma Awards for Homai Vyarawala, T.J.S. George

 

When Rajdeep Sardesai got it left, right & centre

3 December 2010

PRITAM SENGUPTA writes from New Delhi: There were two “key takeaways”—as TV anchors remind us every night, two “key takeaways”—from the post-Niira Radia chintan baithak organised by  the Editors Guild of India, the Press Club of India, and the Indian Women’s Press Corps (IWPC) in New Delhi on Friday.

The first takeaway is what the mainstream media (MSM) will report happily. Which is that senior editors in India (as the BBC’s Sanjoy Majumder who attended the meeting reports) are “considering putting in place systems to ensure ethical practices in journalism”.

Meaning: aal iz well.

In other words, the grey hairs bowing before their Old Monk™ have fully grasped the import of the scandal that has enveloped the profession, following the publication of tapes and transcripts of conversations Radia had with Barkha Dut, Vir Sanghvi, Prabhu Chawla et al, and are poised to act.

The other takeaway is what only the tabloids would waste ink on (feel free to stop right here if your choice is broadsheet or berliner).

Which is that the president of the Editors’ Guild of India, Rajdeep Sardesai—whose favourite offline excuse for  ethical concerns in the profession is “Hamaam mein sab nange hain (everybody is naked in the public bathroom)”—actually had to stand unprotected under a very heavy downpour on a winter afternoon in Delhi today, for an hour if not more.

A downpour of criticism, that is.

The joint EGI-PCI-IWPC meeting started off well, as most introspection meetings do, with Outlook* chief editor Vinod Mehta not taking the names of the accused (because the matter is now in court and also because “my wife told me to be careful”) and striking the right balance of common sense and pragmatism, two commodities that have generally been in short supply.

“I keep hearing that this issue is sensitive and complicated, that it is not a black and white issue. I can’t understand what is so complex here. It doesn’t require an Albert Einstein or a rocket scientist.

“If you are talking to a hotel PRO and he tells you, ‘our hotel is the no.1 hotel in Asia’, it doesn’t mean you come and write that his hotel is the no.1 hotel in Asia. You check and verify before you report.

“The claim that they [Barkha and Vir] were stringing along their sources is complete bullshit. Do you think somebody like Radia would keep on giving information knowing that her instructions weren’t being followed?”

Rajdeep Sardesai, editor-in-chief of CNN-IBN, who took the mike next, rightly spoke of the dichotomous times we live in—when the media which has been behind some of the most impactful stories this year stands accused in the public eye of betraying their trust, a point he had made in his HT column earlier in the day.

Sardesai’s sage wisdom would have earned a few plaudits had he stopped right there.

But, as the cameras rolled, he launched into what seemed like a set piece, enlightening the captive audience comprising largely of journalists of his “problems” with the Outlook* expose—not contacting Barkha and Vir and giving them a chance to reply; running raw footage on the website (which also incidentally features his name a couple of times); the use of pictures of journalists not connected with the 2G scam on the cover and so on.

“This is shock and awe journalism… This is bad journalism inverting the principles of basic journalism…. This rot is not new, it has been around for three decades…. In this competitive age, access is information….”

“There is no proven quid pro quo…. The concerned journalists are guilty of professional misjudgement not professional misconduct… Reputations have been damaged…,” said Sardesai in a thinly disguised defence of his former NDTV colleague Barkha Dutt.

“I think what Outlook and Open have done is completely unethical…. A lot of criticism, let us admit, is also because of a certain envy.”

Hardly had Sardesai placed the mike on the table than Poornima Joshi of Mail Today was on her belligerent feet, urging him to spare the audience his pontification.

“I find it absolutely disturbing and disheartening that the president of editors’ guild is not only condoning but also justifying carrying of messages from a corporate to Congress,” Joshi, a former Outlook staffer, said.

Radhika Ramaseshan of The Telegraph [where Sardesai worked before he joined NDTV], took objection to Sardesai’s claim that this was all old hat, that there was nothing new in what was happening, that this has been happening, so why bother.

Neena Vyas [of The Hindu] has been covering BJP for 30 years. Nobody ever accused her of misusing her access. Likewise, there are a number of journalists who have never succumbed,” she said to applause.

Vyas, daughter of former Times of India editor Sham Lal, contradicted Sardesai in his face of  a statement he attributed to her of a BJP politician’s tacit condition that he would go soft on him in exchange for information.

When Vyas regaled the audience of Gujarat chief minister Narendra Modi “blackmailing” BJP bosses to throw RSS leader Sanjay Joshi out—after a sting operation of Joshi in a sexual act was shown on India TV (which Vyas alleged was owned by Narendra Modi),—CNN-IBN cameras telecast her allegation “live”.

“If Rajdeep Sardesai is so concerned about the raw footage of the Radia conversations being shown or reported, without giving the other side the chance to reply, how come he is showing this,” hissed a member of the audience audibly.

Vidya Subrahmaniam, also of The Hindu, contested Sardesai’s claim that there was no quid pro quo. The tapes, she said, carried enough evidence of quid pro quo since the journalists appeared to be doing exactly what they promised.

From that point on, it was downhill at top speed all the way for Sardesai, in front of several of his senior colleagues, including Bhupendra Chaubey, Vivian Fernandes and Ashutosh who had assembled in the front rows for what they had presumed would be a champagne show by their boss.

# One unidentified voice from the back rows asked, “How can you hold forth on ethics after CNN-IBN’s dubious role in the infamous cash-for-votes scandal [when it reportedly went back on a promise to telecast a sting operation commissioned by the BJP during the vote on the civilian nuclear bill].”

# Another demanded mandatory declaration of assets and liabilities by editors. “How do journalists manage to become owners of channels,” shouted the young voice, echoing former Hindustan Times‘ editor and Prasar Bharati chief Mrinal Pande‘s call for greater transparency in ownership.

# “Amitabh Bachchan read the news on your channel when he was trying to promote his film Rann, without CNN-IBN ever revealing that it was a promo for his film. You should have just said no, if you want to take the high moral ground on ethics,” said Akshay Mukul of The Times of India.

The restive audience wanted more time to question Sardesai but he beat a hasty exit before the meeting ended, citing lack of time and a prior engagement. And as he left, another voice shouted, within earshot of his wife Sagarika Ghose, “Did we just hear the president of the editors guild of India, or the editors’ guilt of India?”

Inside, at the bar, as the old residents reassembled, a young reporter chipped in: “Twitter and Facebook and all the social media have been delivering a simple message to old media in India: look within. Looks like someone’s just too happy listening to his own loud voice.”

Also read: Rajdeep Sardesai heckled over defending Vir, Barkha

The Hindu coverage of the Editors’ Guild debate

The New Indian Express: Heated debate

How a newspaper’s prank exposed websites

9 April 2010

Mrinal Pande, the chairperson of the Prasar Bharati Corporation and former editor of the Hindi daily, Hindustan, throws light on an April 1 prank by a Hindi newspaper (click on the image for a larger frame).

Newspaper facsimile: courtesy The Indian Express

Also read: How a giant pig fooled American media

The classic April fool prank played by The Guardian

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,699 other followers

%d bloggers like this: