Posts Tagged ‘N.J. Nanporia’

Why N.J. Nanporia bought a carved table

27 August 2012

sans serif records with regret the demise of N.J. Nanporia, the half-Parsi, half-Japanese former editor of The Times of India and The Statesman in Poona. He was 88 years old.

Sunanda K. Datta-Ray pays a warm tribute in Business Standard:

“No other Indian I have known in 54 years in journalism has been so reluctant to push himself into the limelight. George Arthur Johnson, my first editor, and Nanporia were both silent men whose power lay in their pens. Neither was a pretentious phony prancing around the country and world. Both knew everything that happened without venturing out of the editor’s room. Nanporia’s editorial maturity, wisdom and breadth of knowledge were sorely missed in the vacuum after he was pushed out in 1975.

“One manifestation of his catholicity was the expansion into other fields of his collection of Chinese porcelain. A Ming vase needed a carved table, so he bought one. The table couldn’t stand on the bare floor. He got the right period carpet. The wall behind called for suitable decoration. And so it went on. I didn’t see his treasures. But he showed me photographs and letters from Christie and Sotheby authenticating his pieces.”

In his recent memoir, Kuldip Nayar wrote about Nanporia:

“I was unhappy in the Statesman. C.R. Irani had reduced me to the position of consulting editor from resident editor. He then wanted me to vacate my room as well, and asked me to sit somewhere else. Subsequently, he withdrew my peon and telephone too.

“The only person who stood by me during those days was my secretary, G. Barret. She refused to work with Nihal and preferred to stay on with me. I was reduced to writing only my weekly column, ‘Between the Lines’. Irani tried to stop that too but did not succeed because the editor N.J. Nanporia refused to permit that.”

Photograph: courtesy The Times of India

Kuldip Nayar on Shekhar Gupta, N. Ram & Co

5 July 2012

Kuldip Nayar, 89, the grand old lion of Indian journalism—former editor of the Statesman in Delhi, former managing editor of the United News of India news agency, former correspondent of the London Times, former media advisor to the late prime minister Lal Bahadur Shastri, former high commissioner of India to the United Kingdom, and above all a secular, liberal peace monger—has just published his memoirs.

Titled Beyond the Lines (Roli Books, Rs 495), the book brings home a man who can legitimately claim to have seen Mahatma Gandhi at prayer, quizzed Jawaharlal Nehru, watched Mohammed Ali Jinnah closely, worked with Shastri and Govind Ballabh Pant, all figures who are part of history books to whole generations.

The book also throws light on Nayar, the lionhearted journalist who opposed the Emergency and rubbed shoulders with generations of journalists and proprietors:

***

SHANTI PRASAD JAIN, The Times of India: T.T. Krishmachari was still in the cabinet when Shastri assigned to me the task of findings out from Shanti Prasad Jain whether he would be willing to sell Bennett Coleman, which published the Times of India, Nav Bharat Times and other publications. They were being run by a board that the government had appointed when TTK told Nehru that the owners had been found indulging in malpractices.

Shanti Prasad and his talented wife, Rama Jain, were known to me as we played bridge together. Shanti Prasad had told me to start a Hindi UNI service which he promised to subsidize. I was embarrassed to have to carry Shastri’s message to him. He was upset. He told me that even if he had to sell all his business, including the house in which he was living, he would never sell the Times of India. Shastri returned Bennett Coleman to him.

***

C.R. IRANI, The Statesman: I was unhappy in the Statesman. Irani had reduced me to the position of consulting editor from resident editor. He then wanted me to vacate my room as well, and asked me to sit somewhere else. Subsequently, he withdrew my peon and telephone too.

What hurt me most was that a colleague and a friend S. Nihal Singh, tried to effect the changes. It was in fact he who conveyed Irani’s decision to me. Nihal’s attitude exuded authority which was humiliating. I could understand Irani’s action but not those of Nihal who himself subsequently suffered at Irani’s hands and had to leave the Statesman.

The only person who stood by me during those days was my secretary, G. Barret. She refused to work with Nihal and preferred to stay on with me. I was reduced to writing only my weekly column, ‘Between the Lines’. Irani tried to stop that too but did not succeed because the editor N.J. Nanporia refused to permit that.

***

SHEKHAR GUPTA, The Indian Express: I hired many journalists but two of the recruits, Shekhar Gupta and Madhu Kishwar, became celebrities. Shekhar Gupta called me his ‘guru’ but showed no respect when he stopped my fortnightly column. By then he had become all in all in the Express, circumstances having helped him to occupy the position of editor-in-chief. He also became abnormally affluent as well as arrogant.

I liked him when he was a simple straightforward journalist at Chandigarh. Now, Shekhar Gupta was infatuated with himself. His personal views and other considerations shaped the Indian Express which was once India’s most anti-establishment newspaper.

(Update: On its website, Roli Books has issued this clarification: “The new edition of Kuldip Nayar’s widely popular autobiography, Beyond the Lines, now comes with several changes including his remarks relating to Shekhar Gupta, Editor, the Express Group, and his reference to a former president of Sikh Student’s Union, both of which he retracted and regretted for at the launch. All subsequent editions of the book come with these changes.”)

***

RAMNATH GOENKA, The Indian Express: What shocked me was that RNG removed V.K. Narasimhan, who as editor-in-chief had kept the defiant stance of the Indian Express intact, a couple of days after Indira Gandhi lost power. His name was removed from the print line and substituted by S. Mulgaonkar’s, without Narasimhan’s knowledge.

He resigned to register his protest. The entire senior editorial staff signed a petition against Goenka’s action. I was approached to sign it. I told them that I would not do so but after speaking to Goenka who was in the guest-house. I asked if the news about Narasimhan’s removal was correct.

He said he had to restore Mulgaonkar to his position to correct the wrong done to him. ‘Was it necessary to do so in the manner you have,’ I asked. He said that he should have reverted Narasimha to his original position at the Financial Express and seemed regretful.

When I told him about the revolt in the office he said they should not forget what he has gone through during the Emergency. I could see repentance on his face. He wanted me to go to Narasimhan’s house and bring him back. I went there and found him sitting in the floor having a cup of coffee his wife had prepared. I requested him to rejoin as editor of the Financial Express and assured him that RNG was apologetic.

For Narasimhan, the question of joining the Express group again did not arise. He asked me how long had I known RNG. Before I could reply, he said: ‘Kuldeep, I have known him for 30 years. Goenka has not changed. He is as selfish as ever.’

How courageous and noble a man was Narasimhan, I thought. He had no job to go to and yet took a stand whenever there was attack on his dignity. I had close relations with the Deccan Herald family and got him posted as editor-in-chief of the newspaper.

***

AVEEK SARKAR, Ananda Bazaar Patrika: I resumed my syndicated weekly column, ‘Between the Lines’ after my return from the UK. Even within the brief period of a year when I was in London, Indian journalism had changed dramatically and become owner-driven.

For instance, Anand Bazar Patrika reflected Aveek Sarkar’s views. His father, Asok Sarkar, was a friend of mine so I treated Aveek like a member of the family. He once told me that he was the second most important person in West Bengal after Jyoti Basu, who was then alive.

Much earlier the Rajasthan Patrika had stopped publishing my column. The owner, R.C. Kulish, was a personal friend but could not tolerate my criticism of the BJP position. ‘I am not against Muslims and I have one servant from the community but they have to be kept in their place,’ he told me once. Never did I suspect that he would go so far as to stop the publication of the column. I vainly tried to meet him in Jaipur. Once when in the city, I learnt he was critically ill, so I went to his house and waited to see him but he refused to meet me.

In the case of Dainik Bhaskar, I stopped my columns because it refused to publish my piece on ‘paid news’. Although I did not name anyone the newspaper still refused to publish the column. I wrote a letter of protest to the owner and received no response.

***

N. RAM, The Hindu: My experience with N. Ram, the editor of the Hindu was disappointing. I used to write an opinion piece for the newspaper twice a week and a human rights column once a month. He stopped them because I was a friend of Malini Parthasarthy who, along with N. Ravi, was pushed out of editorial control when they were reduced to a minority in the public limited company that the Hindu is.

Ram joined G. Kasturi and a few others to constitute a majority. Ravi, modest and unassuming, and Malini, a talented journalist, suffered the most but stoically bore the humiliation. When newspapers turn themselves into companies and the majority begins to prevail, the newspaper becomes a purely commercial proposition like any corporate house.

***

SAMIR JAIN, The Times of India: Sham Lal once told me that he as the editor of the Times of India, was never rung up by Shanti Prasad Jain, the then owner of the newspaper, and that the latter did not even remotely suggest to him which line he should adopt on any particular subject. Throughout Shamlal’s long tenure, Shanti Prasad never expressed his disapproval of anything the editor wrote.

By contrast, the attitude of his son, Ashok Jain, who inherited Bennett Coleman & Co, was quite different. He was committed to commercial success and would ensure that the newspaper did not come into conflict with his business interests or those he promoted.

Girilal Jain, the then editor of the Times of India, rang me up one day to ask whether I could speak to Ashokj Jain, whom I knew well, to get Samir Jain, his son, off his back. Giri said that Ashok Jain, whatever his preferences, treated him well but Samir’s attitude was humiliating.

Inder Malhotra once recounted to me how senior journalists were made by Samir to sit on the floor in his room to write out the names of invitees on cards sent by the organization.

I flew to Bombay and spoke to Ashok who frankly said he would have no hesitation in supporting his son because the latter had increased the revenue tenfold, from Rs 8 lakhs to 80 lakhs. ‘I can hire many Giri Lal Jains if I pay more but not a Samir,’ said Ashok. I conveyed this to Giri who did not last long with the newspaper.

Photograph: courtesy Jitender Gupta/ Outlook

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,697 other followers

%d bloggers like this: