Posts Tagged ‘N. Ravi’

10 reasons why ‘The Hindu’ returned to its past

22 November 2013

N. Ram, chairman of Kasturi & Sons Limited and the former editor of The Hindu, on why the “family” reverted to its past after a brief flirtation with “professionals”, in an interview with Shougat Dasgupta of Tehelka:

“Editorialising in news reports, editorialising in the guise of news, which is strictly prohibited by the binding code of editorial values adopted by the Board of Directors of our company in 2011 and displayed on the home page of The Hindu‘s website.

“The Editor being away from our headquarters and most important edition centre and market, Chennai, far too often and far too long, sometimes for events in India and abroad that were peripheral, or completely unrelated, to the work of the newspaper.

“Weakening local coverage in key edition centres, especially our home base, and undertaking campaign journalism.

“Going for a surfeit of personalised columns at the expense of news coverage when space was under great pressure and pagination was being reduced.

“A lack of attention to detail and a failure to put in place an orderly system of editorial decision-making, which was aggravated by the fact that the Editor was frequently away from the headquarters.

“Letting strongly held personal opinions and prejudices get in the way of professional news coverage, so that it became impossible to keep the necessary professional distance in covering and presenting the news.

“Going for ‘soft design’ – chaotic, loud, sometimes garish, lacking any internal consistency or logic – and virtually doing away with the pure design that Mario Garcia, one of the world’s leading newspaper designers, and his team, working with our designers, had put in place for us.

“Making a number of inappropriate or maladroit editorial appointments, which culminated in the appointment of a totally unsuitable Executive Editor in the national capital.

“Resentment grew in some of our major news bureaus and a divide began to appear between the long-timers, who had spent decades of their professional lives with our newspaper and were familiar with its core values, and some of the higher-paid new-comers, often for no fault of the latter.”

Read the full interview: Family vs outsider

Photograph: courtesy The Hindu

Also read: In family-owned paper, only furniture is fixed

The Hindu issue is more complex than you think’

Hindu‘ family chucks out ‘professional’ redesign

The Hindu situation had become irremediable’

The Hindu redesign was a mishmash, an eyesore’

‘The Hindu redesign was a mishmash, an eyesore’

8 November 2013

The Spanish designer Mario Garcia (in picture, right), who redesigned The Hindu eight years ago before it was “abandoned” by Siddharth Vardarajan upon his appointment as editor, has opened a dialogue with the Madras-based paper now that the 2005 redesign has been restored following the return of the “family” to the helm.

Garcia, who is reputed to have designed hundreds of newspapers around the world, writes that he couldn’t recall any previous instance where a design was resurrected similarly.

“The true test of editorial design is its sustainability and longevity.”

hinduo

On his blog, Garcia, who redesigned The Hindu with Jan Kny,  says that rather than respond to individual queries from designers, friends and acquaintances on the paper’s return to his design from Deepak Harichandan‘s “chic design” under Varadarajan, he entered into a dialogue with the Hindu family.

Their responses:

N. Ram, chairman, Kasturi & Sons: “It’s great to have you back at The Hindu through the return of your pure design after an embarrassing period of eclectic, free-for-all experimentation, which brought ‘clutter and chaos’ (and mishmash) to the pages and was, net, an eye-sore (fortunately, it lasted only a couple of years).”

N. Murali, co-chairman, KSL: “The changeover to your original design is also a metaphor for the journalistic values for which The Hindu was renowned, returning to the iconic newspaper.”

N. Ravi, editor-in-chief, The Hindu:  “The decision to return to the pure, classic look that you had brought to The Hindu was easy and obvious and has given us all immense satisfaction. Your pure design had served us admirably since it was adopted in 2005 and had won wide appreciation from readers.  In the last two years, there had been a gradual but noticeable departure from the design and four months ago, new elements and colours that were totally out of line with the concepts and look that you had introduced were introduced.  In the result, the pages looked mangled and chaotic and the newspaper had lost its distinctive character.  The mix of colours introduced was far removed from your palette and made the pages garish.  Designers and page layout editors did not have definite design templates to work on and it became a free for all.  Navigating the content became very difficult, and instead of maintaining the content-related hierarchy on the pages, stories that offered more play for design elements dominated. It was after a hard look at this distortion of the design that we decided to restore your pure design.

“As for the reactions of readers, many had complained before the restoration of your design that The Hindu had lost its distinctive character and was beginning to look like the other newspapers around. After the change, there has been a general and widespread appreciation, with one long time reader saying that it was once again The Hindu that he had admired and enjoyed. The neat, classic look with a well-defined hierarchy and easy navigation as well as the use of your distinctive, classic colour palette are the specific features that have won appreciation.”

Photograph: courtesy The Hindu Business Line

Also read: In family-owned paper, only furniture is fixed

The Hindu issue is more complex than you think’

Hindu‘ family chucks out ‘professional’ redesign

N. Ravi: ‘The Hindu situation had become irremediable’

***

Another boiler-plate redesign from Mario Garcia

Good heavens, another Mario Garcia redesign

Yet another paper redesigned by Mario Garcia

How come Mario Garcia didn’t redesign this one?

Finally, a redesign not done by Mario Garcia

”The Hindu’ situation had become irremediable’

29 October 2013

ram1

ram2ram3ram4ram5ram6

The “professional” editor may have been eased out by redesignating him; the services of the “professional” CEO may have been summarily terminated; and the front page of the paper may have returned to its past.

But The Hindu saga is not over yet.

After six board members on the 11-member board of Kasturi & Sons (K. Balaji, K. Venugopal, Ramesh Rangarajan, Lakshmi Srinath, Vijaya Arun and Akhila Vijay Iyengar) wrote to the other five against the removal of Siddharth Varadarajan and Arun Anant, the chairman of the board N. Ram has responded in kind through a seven-page response, with the operative paragraphs on pages 3 and 4.

“The discussions on the performance of Mr Siddharth Varadarajan as Editor of The Hindu was in fact a continuation of the discussions in the Board meeting held on August 20, 2013 as reflected clearly in the minutes of the meeting approved unanimously at the meeting on October 21, 2013. Not a single Director had any words of praise for or defence of his performance. Mr Siddharth Varadarajan had been informed in detail by me as Chairman of the previous meeting Board meeting of the view of the Board and some Directors had raised such issues with him periodically. Mr N. Murali, Mr. N. Ravi, Ms Malini Parthasarathy, and I referred to many instances of gross and continued violation of the binding Code of Editorial Values in terms of editorialising in the guise of news coverage, unfair and exaggerated reporting, banning or downplaying coverage of certain personalities with personal preference and prejudice, overriding professional news judgement, unsatisfactory coverage in the in main Chennai market, frequent absences from Chennai, and inadequate time and commitment to the overall task of editing the newspaper. Some of you wanted these issues address with Mr Siddharth Varadarajan. I pointed out that these issues had been taken up with him repeatedly to no effect and Mr. N Ravi expressed the view that the situation had become irremediable.

“Mr. K. Venugopal made the suggestion at the meeting that the Board should vote on reposing confidence in the then CEO and the erstwhile business and editorial arrangement. I then put the following resolution to vote: “Resolved that the present structure be retained”. Mr K. Venugopal declared that he was voting for his resolution and five others voted in favour. As rightly noted in your letter, six Directors opposed the resolution and the motion consequently failed in the absence of a sufficient majority. It was therefore evident that the erstwhile management structure had become untenable and the Company could not continue to repose trust and confidence in the then Editor and the then CEO. Of necessity and solely with a view to preventing the newspaper’s activities from coming to a grinding half, the managerial supervision of the business and editorial affairs of the Company had perforce to be reorganised.

“It was in this vacuum that I circulated the draft of a resolution of the new structure and allowed the Directors time to go through it before starting discussions on it. The main elements of the proposed structure had been discussed repeatedly in Board meetings as well as outside. Thereafter, discussions on the proposed structure followed with some Directors expressing support and others expressing opposition to it. When the draft resolution assigning that I, in my capacity as Chairman, out of necessity and in the interest of the Company, exercised my casting vote to approve the resolution. Failing this, not only would an unacceptable crisis have arisen in leadership but the very citadel of the newspaper built over more than a century would have been grievously threatened. Such a situation would certainly have been exploited by the Company’s competitors to the obvious disadvantage of the newspaper’s loyal readers. Consequently, the management of the Company who undoubtedly have tremendous experience and credentials in this regard….”

Also read: In family-owned paper, only furniture is fixed

The Hindu issue is more complex than you think’

Hindu‘ family chucks out ‘professional’ redesign

‘Hindu family’ chucks out ‘professional’ redesign

25 October 2013

hindu

Four days after The Hindu board summarily decided to pause its ongoing “professionalisation” process, the Mount Road Mahavishnu has reverted to its previous design, as promised by chairman N. Ram in a tweet (below).

On the left (top) is the October 21 issue, the last with Varadarajan at the helm, and on the right is the October 24 issue with editor-in-chief N. Ravi back in the editorial saddle.

Very little of Deepak Harichandan‘s “chic new design” is left in the new “old” paper, which was designed by India’s favourite Spanish designer, Mario Garcia after Ram’s return as editor.

The banner-panels are gone; the story slugs are gone; the “Short Takes” on the left have shifted to the right as “Briefly”; the font of the lead story is back to the past; the emblematic blue colour for story jumps gives way to beige, etc.

Only the tagline “India’s National Newspaper since 1878″ remains, although its colour too has changed from blue to red.

***

deepak Like all redesigns, Harichandan’s visualisation for The Hindu—a “pastiche‘ of The Times of India and The New Indian Express, where he had worked—had its fans and foes, amongst journalists within The Hindu and, more importantly, readers.

While the younger lot said it was the way to go if it had to catch up with the times, the “old school” squirmed at design taking precedence over text, while older readers complained of how difficult it was to navigate through the paper and virtually impossible to read the graphics.

Photograph: courtesy newspaper design

Also read: The great grandmother of all newspaper battles

Another boiler-plate redesign from Mario Garcia

Good heavens, another Mario Garcia redesign

Yet another paper redesigned by Mario Garcia

How come Mario Garcia didn’t redesign this one?

Finally, a redesign not done by Mario Garcia

In a family-owned paper, only furniture is fixed

21 October 2013

sv

Nothing is what it appears to be in the thicker-than-water but funnier-than-fill-your-metaphor-here world of family-owned newspapers.

Siddharth Varadarajan, installed as editor of The Hindu in a G.Kasturi-N.Ram putsch in 2011, ostensibly to professionalise the paper but allegedly to prevent Malini Parthasarathy from ascending the throne, has resigned dramatically via a Twitter announcement.

“With The Hindu‘s owners deciding to revert to being a family run and edited newspaper, I am resigning from The Hindu with immediate effect.”

The resignation came after a meeting of the board of Kasturi & Sons removed Arun Anant as CEO, and redesignated editor Varadarajan as “Contributing Editor and Senior Columnist”.

Only two days ago, on 19 October 2013, the well-regarded Varadarajan had posted a picture of his renovated office in Madras, in what seemed likely a preparation for the long haul.

At 3.40 pm, roughly two hours before Varadarajan announced his decision to quit, the Janata Party-turned-BJP leader Subramanian Swamy, whose petition on Varadarajan, an American passport holder, helming a newspaper is hanging fire, tweeted:

“Will US citizen turned Naxal survive as editor. Just read Company law which states even NRI editor is FDI for a newspaper.”

The reactions were mixed.

Siddharth’s elder brother, former Newsweek International editor Tunku Varadarajan, who called thambithe best journalist in India” in a recent magazine interview, tweeted on his brother’s exit:

“The only decent editor The Hindu has had in nearly a decade has been ousted in a squalid boardroom putsch. Hey Ram!”

In contrast, Anant Goenka, the scion of the family-owned Indian Express, tweeted:

“Happy the family seems to be sorting their issues out—stability at The Hindu, especially before elections, will benefit India.”

***

A statement put out by N. Ram, who was appointed chairman of Kasturi & Sons Limited at Monday’s board meeting, read:

N. Ravi has taken over as Editor-in-Chief of The Hindu, and Malini Parthasarathy as Editor of The Hindu. Arun Anant is no longer the Chief Executive Officer of Kasturi & Sons Limited, the company that owns and publishes The Hindu Group of publications. N. Ram has become Chairman of KSL and Publisher of The Hindu and Group publications; and N. Murali, Co-Chairman of the company. These decisions were taken by the Board of Directors of the Company at its meeting on Monday.

“In consequence, Siddharth Varadarajan, who was made Contributing Editor and Senior Columnist, The Hindu, has submitted his resignation.

“The Board also decided to allocate specific responsibilities to other Directors.

“The decision to make deep-going changes was made chiefly on the ground that there were recurrent violations and defiance of the framework of the institution’s longstanding values on the business side, and recurrent violations and defiance of ‘Living Our Values’, the mandatory Code of Editorial Values applicable to The Hindu. The whole effort is to restore employee morale, good industrial relations, and the trust of this newspaper’s more than two million readers.

“The existing editorial arrangements for Business Line, Frontline, Sportstar, and The Hindu (Tamil) will continue unchanged and the process of professionalisation, now involving a mix of shareholder-Directors and other professionals, will continue.

“The 135-year-old institution reaffirms its commitment to its core editorial and business values, and excellence in journalism.”

Below are the facsimiles of the board resolution:

20131022-122128 AM.jpg

20131022-122811 AM.jpg

***

For the record, G. Kasturi, who played a pivotal role in the last round of blood-letting in the paper (several members of the family including N. Ram’s brothers N. Murali and N. Ravi, and cousins Malini Parathasarathy and Nirmala Lakshman resigned at Varadarajan’s appointment), passed away in September 2012.

At the time of quitting, Malini Parathasarathy (who now runs The Hindu centre for policy and public policy) had tweeted:

Siddharth [Varadarajan] far junior to me appointed as Editor makes it untenable to continue“… “Tremendous family jealousy and misogyny

Kasturi’s sons—K. Balaji and K. Venugopal—have, among others, reportedly put on record their opposition to the latest changes.

Also, for the record, the Bangalore-based family-owned newspapers Deccan Herald and Praja Vani have seen a similar rearrangement of the editor, depending on board-room dynamics, but all within the family.

First, the eldest of the three brothers K.N. Hari Kumar was ousted as editor after his younger brothers K.N. Tilak Kumar and K.N. Shanth Kumar joined hands. Then the first and second joined hands to remove the third. Eventually, the second and the third joined hands to restore status quo ante.

***

Photograph: via Facebook

Also read: N. Murali: Hindu is run like a banana republic

N. Ravi: Why I quit The Hindu

Malini Parathsarathy: Why I quit The Hindu

Nirmala Lakshman: Why I quit The Hindu

‘Licensing journos: recipe for total state control’

22 August 2013

Ravi_pic_ram_leiceL1000002_croppedThe following is the full text of the statement issued by N. Ravi, president of the Editors’ Guild of India, on the proposal mooted by minister of state for information and broadcasting, Manish Tewari, on a “common examination” for student-journalists and a “licence” for journalists to perform their function:

“The suggestion of the Union minister for information and broadcasting, Manish Tewari, that journalists should be tested and licensed to practice the profession is a recipe for the total state control of the media.

“Licensing of journalists is an obviously undemocratic practice that has been condemned repeatedly by international human rights organisations including the Inter American Court of Human Rights. Requirements such as membership of a particular organisation, specific qualifications and licences issued by the government are tools used by totalitarian states to control the media.

“The right to freedom of expression is guaranteed under Article 19 (1) of the Constitution and it is open to every citizen to practise it through the media subject only to restrictions on the grounds specified in Article 19 (2).  The reporting of facts and the expression of ideas is the right of every citizen and to require the passing of a test and the possession of a licence issued by the government would be a violation of the very concept of freedom.

“People with varying qualifications, ideas and interests should be allowed unrestricted access in the exercise of their right to free speech through the media.

“Besides, the media deal with the whole gamut of issues touching on the society– from political, economic and social issues to health, religion, art, literature, cinema, music and travel– and unlike in the case of some of the professions such as law and medicine, there is no fixed or identifiable collection of works or coherent body of knowledge on which journalists could be tested.

“In this age of citizen journalists, bloggers and social media and Internet users, it would be ridiculous to introduce any restriction on who should practise journalism even if it were possible to enforce it.”

***

Business Standard has an editorial on the topic:

“Charitably, Tewari’s point could be taken as an opportunity for the media to introspect as to why there are many calls for it to improve the quality of its output. There is little doubt that, as the media space has exploded, much has been produced that is not of sufficient quality or reliability or even credibility.

“Of course, whether this requires a licence-permit Raj to be introduced for journalism is another question altogether—though a reflexive belief in the virtues of control is the hallmark of the Indira Gandhi-loving United Progressive Alliance, which is in so many fields apparently desirous of returning India to the 1980s.

“Actually, it is diversity that should be prized in an open society with free expression, not uniformity and “standardisation”. It is ridiculous to imagine that an examination, however tough, would, in any case, weed out the corrupt and the incompetent. If that were the case, India would have had the most incorruptible and most efficient bureaucracy in the known universe.”

***

Madhavankutty Pillai in Open magazine:

“The exam and licence for journalists is couched as a measure for the benefit of the profession. It comes on the back of the Press Council of India Chairman, Markandey Katju, floating a similar proposal some months ago. Both are symbolic of our great faith in question papers despite overwhelming evidence that it is possibly the worst way to create an institution.

“IAS and IPS officers, the frame that rules India, are selected on the basis of one exam and what it churns out is an effete, morally compromised, characterless group. People with high IQ and a good memory can clear these exams but it guarantees nothing in terms of either integrity, efficiency or common sense.

“Both Katju and Tewari were lawyers and it is probably the Bar Council exam that they have as a model. Which makes what they propose even more ridiculous if you consider the state of the legal profession in India. The standardisation it has created is in the art of perpetually delaying a case, bribery as a legal strategy and the fleecing of clients.

Also read: Poll: common exam, licences for journalists?

A “license” for journalists is not a ‘sine qua non’

External reading: How licensing journalists threatens independent news media

Forbes purge is a ‘freedom’ issue: Editors Guild

10 June 2013

20130610-104004 PM.jpg

The editors guild of India has reacted to the “termination” of services of Forbes India editor Indrajit Gupta, and the “resignation” of his colleagues Charles Assisi, Shishir Prasad and Dinesh Krishnan.

The guild has termed Network 18′s summary decision as lacking in “elementary courtesy” and that it cuts at the “very root of editorial independence”.

Below is the full text of the statement issued by guild president N. Ravi, former editor of The Hindu:

****

“The editors guild of India is deeply concerned over the abrupt termination of four senior editorial team members of Forbes India including its editor Indrajit Gupta, managing editor Charles Assisi, executive editor Shishir Prasad, and director photography Dinesh Krishnan.

“The four senior journalists had worked with the magazine since its inception as part of the launch team, and their sudden removal without reasonable notice and even elementary courtesy cuts at the very root of editorial independence. (emphasis added)

“Basic security and protection from arbitrary action are essential if senior journalists are to go about their task with courage and fairness.

“Whether their termination is a reaction to their insistence on exercising their contractual rights to employee stock options (ESOPS) or is the result of an overall restructuring exercise undertaken by the company is a question to be settled in another forum, and preferably by way of negotiations leading to an agreed solution.

“Considering that senior journalists are involved in this dispute with a media house, the guild would reiterate at this stage that it is essential that all contracts should be honoured.”

***

Photograph: Network 18 boss Raghav Bahl (courtesy Forbes)

***

Also read: How the Forbes India editors were forced out

Bombay Press Club blasts Forbes India purge

Hindu’s longest serving editor G. Kasturi: RIP

21 September 2012

sans serif records the demise of Gopalan Kasturi aka G. Kasturi, the longest-serving editor of The Hindu in Madras, early today. He was 87.

Although he was the helmsman of a supposedly “orthodox, conservative” newspaper, Kasturi was renowned in the industry as a torchbearer, showing the way with his knowledge of fonts, photography and printing technology, and using aeroplanes and satellites to make copies available from multiple centres.

N. Ram, the former editor-in-chief of The Hindu, who noisily squabbled with his uncle before the two joined hands in the Hindu boardroom, paid a glowing tribute on the paper’s website:

“Earlier and more clearly and determinedly than most of his media contemporaries and fellow Editors, he saw the need for the newspaper industry and journalism to embrace new and state-of-the-art technology and adapt it to our conditions while preserving the core values of journalism.

“Many a leap in newspaper technology – offset printing, facsimile transmission of whole newspaper pages, photocomposition, full-page pagination, colour scanning – found its first Indian champion in my uncle, who was always hands-on, side by side with the technical experts.

“He was enthusiastic about internet journalism and digital technology and almost till the end was regularly on his iMac working on page design and photographs and savouring the best of international newspaper websites. He believed that Indian newspapers had to raise their game in terms of production values and must not take their readers for granted.”

***

A low-profile editor of the old school, Kasturi also, sadly, suffered from the perception of being seen as an “establishment” man through much of his tenure, especially during the darkest phase of the Indian media, the Emergency.

In a 2010 article, Kuldip Nayar, the veteran editor and author, wrote that The Hindu under Kasturi (alongside The Hindustan Times) was the worst offender under Indira Gandhi‘s censorious regime:

“Hindu’s editor G. Kasturi became a part of the establishment. He headed Samachar, the news agency that was formed after the merger of PTI, UNI and Hindustan Samachar. He obeyed the government diktat on how to purvey a particular story or suppress it. He could not withstand government pressure.”

***

In 1989, when the Bofors scandal was at its peak, Kasturi got into a public spat with his nephew and then associate editor, N. Ram, as the shadow of the scam lengthened.

In October that year, The Hindu published the first part of a three-page article (authored by Ram and Chitra Subramanian) with the promise “To be continued”. However, Kasturi blocked the second instalment and published a front-page note explaining the discontinuation.

It read:

“Enough has been written supported by extensive documentation in The Hindu to establish the face of the cover-up and the non-serious pursuit of the investigation by the official agenies and give the lie to the government’s latest assertions.”

Miffed, Ram went public and issued a statement against his uncle (G.Kasturi is Ram’s father, G. Narasimhan‘s brother) for acting “arbitrarily, capriciously and in a manner highly derogatory of the traditions, norms and values of independent, ethical journalism,” and calling the editor’s note “a conspicuous insult to the traditions of independent, intellectually and socially serious, and ethical journalism.”

***

In 2003, Kasturi backed Ram in overthrowing his brother N. Ravi and their cousin Malini Parthasarathy as editor and executive editor, respectively, of The Hindu.

And in 2010 and 2011, Kasturi again backed Ram in a messy board-room battle for “professionalising” the paper that resulted in the exit of his brothers N. Murali and N. Ravi from their positions in the family-owned newspaper—and stalled Malini Parthasarathy’s bid to become the paper’s first woman editor.

Photograph: courtesy The Hindu

Graphic: courtesy Forbes India

***

Also read: The four great wars of N. Ram on Hindu soil

Why N. Ravi quit The Hindu after 20 years as editor

Nirmala Lakshman: I didn’t step down; I resigned

Malini Parthasarathy quits as Hindu‘s executive editor

N. Murali: The Hindu is run like a banana republic

Kuldip Nayar on Shekhar Gupta, N. Ram & Co

5 July 2012

Kuldip Nayar, 89, the grand old lion of Indian journalism—former editor of the Statesman in Delhi, former managing editor of the United News of India news agency, former correspondent of the London Times, former media advisor to the late prime minister Lal Bahadur Shastri, former high commissioner of India to the United Kingdom, and above all a secular, liberal peace monger—has just published his memoirs.

Titled Beyond the Lines (Roli Books, Rs 495), the book brings home a man who can legitimately claim to have seen Mahatma Gandhi at prayer, quizzed Jawaharlal Nehru, watched Mohammed Ali Jinnah closely, worked with Shastri and Govind Ballabh Pant, all figures who are part of history books to whole generations.

The book also throws light on Nayar, the lionhearted journalist who opposed the Emergency and rubbed shoulders with generations of journalists and proprietors:

***

SHANTI PRASAD JAIN, The Times of India: T.T. Krishmachari was still in the cabinet when Shastri assigned to me the task of findings out from Shanti Prasad Jain whether he would be willing to sell Bennett Coleman, which published the Times of India, Nav Bharat Times and other publications. They were being run by a board that the government had appointed when TTK told Nehru that the owners had been found indulging in malpractices.

Shanti Prasad and his talented wife, Rama Jain, were known to me as we played bridge together. Shanti Prasad had told me to start a Hindi UNI service which he promised to subsidize. I was embarrassed to have to carry Shastri’s message to him. He was upset. He told me that even if he had to sell all his business, including the house in which he was living, he would never sell the Times of India. Shastri returned Bennett Coleman to him.

***

C.R. IRANI, The Statesman: I was unhappy in the Statesman. Irani had reduced me to the position of consulting editor from resident editor. He then wanted me to vacate my room as well, and asked me to sit somewhere else. Subsequently, he withdrew my peon and telephone too.

What hurt me most was that a colleague and a friend S. Nihal Singh, tried to effect the changes. It was in fact he who conveyed Irani’s decision to me. Nihal’s attitude exuded authority which was humiliating. I could understand Irani’s action but not those of Nihal who himself subsequently suffered at Irani’s hands and had to leave the Statesman.

The only person who stood by me during those days was my secretary, G. Barret. She refused to work with Nihal and preferred to stay on with me. I was reduced to writing only my weekly column, ‘Between the Lines’. Irani tried to stop that too but did not succeed because the editor N.J. Nanporia refused to permit that.

***

SHEKHAR GUPTA, The Indian Express: I hired many journalists but two of the recruits, Shekhar Gupta and Madhu Kishwar, became celebrities. Shekhar Gupta called me his ‘guru’ but showed no respect when he stopped my fortnightly column. By then he had become all in all in the Express, circumstances having helped him to occupy the position of editor-in-chief. He also became abnormally affluent as well as arrogant.

I liked him when he was a simple straightforward journalist at Chandigarh. Now, Shekhar Gupta was infatuated with himself. His personal views and other considerations shaped the Indian Express which was once India’s most anti-establishment newspaper.

(Update: On its website, Roli Books has issued this clarification: “The new edition of Kuldip Nayar’s widely popular autobiography, Beyond the Lines, now comes with several changes including his remarks relating to Shekhar Gupta, Editor, the Express Group, and his reference to a former president of Sikh Student’s Union, both of which he retracted and regretted for at the launch. All subsequent editions of the book come with these changes.”)

***

RAMNATH GOENKA, The Indian Express: What shocked me was that RNG removed V.K. Narasimhan, who as editor-in-chief had kept the defiant stance of the Indian Express intact, a couple of days after Indira Gandhi lost power. His name was removed from the print line and substituted by S. Mulgaonkar’s, without Narasimhan’s knowledge.

He resigned to register his protest. The entire senior editorial staff signed a petition against Goenka’s action. I was approached to sign it. I told them that I would not do so but after speaking to Goenka who was in the guest-house. I asked if the news about Narasimhan’s removal was correct.

He said he had to restore Mulgaonkar to his position to correct the wrong done to him. ‘Was it necessary to do so in the manner you have,’ I asked. He said that he should have reverted Narasimha to his original position at the Financial Express and seemed regretful.

When I told him about the revolt in the office he said they should not forget what he has gone through during the Emergency. I could see repentance on his face. He wanted me to go to Narasimhan’s house and bring him back. I went there and found him sitting in the floor having a cup of coffee his wife had prepared. I requested him to rejoin as editor of the Financial Express and assured him that RNG was apologetic.

For Narasimhan, the question of joining the Express group again did not arise. He asked me how long had I known RNG. Before I could reply, he said: ‘Kuldeep, I have known him for 30 years. Goenka has not changed. He is as selfish as ever.’

How courageous and noble a man was Narasimhan, I thought. He had no job to go to and yet took a stand whenever there was attack on his dignity. I had close relations with the Deccan Herald family and got him posted as editor-in-chief of the newspaper.

***

AVEEK SARKAR, Ananda Bazaar Patrika: I resumed my syndicated weekly column, ‘Between the Lines’ after my return from the UK. Even within the brief period of a year when I was in London, Indian journalism had changed dramatically and become owner-driven.

For instance, Anand Bazar Patrika reflected Aveek Sarkar’s views. His father, Asok Sarkar, was a friend of mine so I treated Aveek like a member of the family. He once told me that he was the second most important person in West Bengal after Jyoti Basu, who was then alive.

Much earlier the Rajasthan Patrika had stopped publishing my column. The owner, R.C. Kulish, was a personal friend but could not tolerate my criticism of the BJP position. ‘I am not against Muslims and I have one servant from the community but they have to be kept in their place,’ he told me once. Never did I suspect that he would go so far as to stop the publication of the column. I vainly tried to meet him in Jaipur. Once when in the city, I learnt he was critically ill, so I went to his house and waited to see him but he refused to meet me.

In the case of Dainik Bhaskar, I stopped my columns because it refused to publish my piece on ‘paid news’. Although I did not name anyone the newspaper still refused to publish the column. I wrote a letter of protest to the owner and received no response.

***

N. RAM, The Hindu: My experience with N. Ram, the editor of the Hindu was disappointing. I used to write an opinion piece for the newspaper twice a week and a human rights column once a month. He stopped them because I was a friend of Malini Parthasarthy who, along with N. Ravi, was pushed out of editorial control when they were reduced to a minority in the public limited company that the Hindu is.

Ram joined G. Kasturi and a few others to constitute a majority. Ravi, modest and unassuming, and Malini, a talented journalist, suffered the most but stoically bore the humiliation. When newspapers turn themselves into companies and the majority begins to prevail, the newspaper becomes a purely commercial proposition like any corporate house.

***

SAMIR JAIN, The Times of India: Sham Lal once told me that he as the editor of the Times of India, was never rung up by Shanti Prasad Jain, the then owner of the newspaper, and that the latter did not even remotely suggest to him which line he should adopt on any particular subject. Throughout Shamlal’s long tenure, Shanti Prasad never expressed his disapproval of anything the editor wrote.

By contrast, the attitude of his son, Ashok Jain, who inherited Bennett Coleman & Co, was quite different. He was committed to commercial success and would ensure that the newspaper did not come into conflict with his business interests or those he promoted.

Girilal Jain, the then editor of the Times of India, rang me up one day to ask whether I could speak to Ashokj Jain, whom I knew well, to get Samir Jain, his son, off his back. Giri said that Ashok Jain, whatever his preferences, treated him well but Samir’s attitude was humiliating.

Inder Malhotra once recounted to me how senior journalists were made by Samir to sit on the floor in his room to write out the names of invitees on cards sent by the organization.

I flew to Bombay and spoke to Ashok who frankly said he would have no hesitation in supporting his son because the latter had increased the revenue tenfold, from Rs 8 lakhs to 80 lakhs. ‘I can hire many Giri Lal Jains if I pay more but not a Samir,’ said Ashok. I conveyed this to Giri who did not last long with the newspaper.

Photograph: courtesy Jitender Gupta/ Outlook

N. Ram to resign as The Hindu editor-in-chief

9 January 2012

After a long and bitter battle with his brothers and cousins, Narasimhan Ram, the editor-in-chief of The Hindu, has finally called it a day.

In a letter to the directors of Kasturi & Sons Limited (KSL), the holding company of the paper at 12.19 pm today, N. Ram, 66, has indicated that the time has finally come to go.

And that 19 January 2012 will be his final day as the helmsman.

***

Confidential

January 9, 2012

For the Board of Directors, Kasturi & Sons Ltd

In keeping with the relevant resolutions adopted by the board of directors and the shareholders of KSL on editorial succession, I have decided to step down from my position as Editor-in-Chief of The HinduBusiness Line, Frontline and Sportstar with effect from January 19, 2012.

In consequence, the Board may pass the necessary resolutions declaring, with effect from January 19, 2012, Siddharth Varadarajan, Editor, The Hindu, as the Editor of The Hindu (inclusive of the annual publications, The Hindu Survey Of Indian Industry; The Hindu Survey Of Indian Agriculture; and The Hindu Survey Of the Environment) responsible for selection of news under the PRB Act; D. Sampathkumar, Editor, Business Line as the Editor of Business Line responsible for selection of news under the PRB Act; R. Vijayasankar, Editor of Frontline, as the Editor of Frontline responsible for selection of news under the PRB Act; and Nirmal Shekar, Editor of Sportstar, as the Editor of Sportstar responsible for selection of news under the PRB Act.

I have also decided to step down, with effect from January 19, 2012, as publisher of The Hindu, Business Line, Frontline and Sportstar, and printer of our publications where applicable. In consequence, the board may pass the necessary resolutions declaring K. Balaji, managing director, KSL, as publisher of The Hindu, Business Line, Frontline and Sportstar, and also as printer of our publications where applicable, with effect from January 19, 2011 until we have in place a CEO who can take over as publisher of the above-mentioned publications and as printer as applicable….

I will continue as wholetime director of Kasturi & Sons Ltd.

I thank the board for giving me the opportunity to serve as editor-in-chief of our publications for eight years and also as publisher and printer as applicable.

N. Ram

Photograph: courtesy Mint

***

Also readWhy N. Ravi quit The Hindu after 20 years as editor

Nirmala Lakshman: I didn’t step down; I resigned

Malini Parthasarathy quits as Hindu‘s executive editor

The four great wars of N. Ram on The Hindu soil

N. Murali: The Hindu is run like a banana republic

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,526 other followers

%d bloggers like this: