Posts Tagged ‘NewsX’

Can the Indian media ask Modi tough questions?

3 April 2014

Interviews of Narendra Modi are like city buses. There is not one for ages, and then two come along at the same time.

The first with the journalist-academic and undisguised Modi shill, Madhu Kishwar, for India News and NewsX; and the other for the Mukesh Ambani-owned ETV Rajasthan.

In the Indian Express, Shailaja Bajpai compares the Modi powwows with Rahul Gandhi‘s faceoff with Arnab Goswami for Times Now:

“The media is either unwilling or unable to ask Modi penetrative questions. In these two interviews, he swatted away softball questions with a hard bat. Perhaps he only agreed to be interviewed on condition that he not be asked uncomfortable questions.

“If you compare this interview with Rahul’s on Times Now, the contrast is stark: Rahul was asked at least some hard-hitting questions, cornered on issues like the 1984 Sikh riots, although he was allowed to have his say on his pet themes.

“In Modi’s case, he simply had his way throughout. Not once was anything he said challenged. It made for poor TV. If he continues to give soft interviews, they will be viewed as plugs for him — another strategy in the marketing of Modi.”

Read the full review: How Modi faced the nation

***

Also read: Is Modi media biased against Rahul Gandhi?

 How Narendra Modi buys media through PR

Has a ‘desperate party’ paid huge sums to TV?

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feat, a promo’

On TV, Congress loses to BJP, Left to AAP

Is “Modi Media” paving the way for soft Fascism?

Signature campaign against CSDS election tracker

Signature campaign against CSDS poll tracker

1 April 2014

As the Chinese might say, the Indian media is living in strange times even before the advent of Narendra Modi.

The Aam Aadmi Party accuses TV stations of being bought over by Modi. Sting operations reveal that opinion pollsters are willing to up their estimates of Modi for a price.

News channels show unedited feeds from Modi’s own cameras as if they were their own. Editorial changes are being made in newspapers and magazines with a change in government in prospect.

Etcetera.

Now, even the Centre for Study of Developing Societies (CSDS) with its formidable reputation as a credible pollster for CNN-IBN, is facing the music.

Yogendra Yadav, for long CSDS’s face on TV during election time, is now a member of AAP, standing from Gurgaon; Madhu Kishwar is a prominent BJP votary, whose interviews with Modi are now being aired on India News and NewsX.

As CNN-IBN (now owned by Mukesh Ambani of Reliance Industries) airs its “Election Tracker“*, a signature campaign has been launched which scurrilously alleges that the CSDS survey is “a campaign for BJP, not research work”.

Launched by “Manjeet Singh” who claims to be from Patna, the petition on change.org headlined “CSDS poll survey for CNN-IBN will take BJP close to 272 in next 3 days. Is this Research?”, reads (uncorrected):

“It’s not news anymore that the Sanjay Kumar‘s contractors who has funding coming in to their media houses from the big corporates are forcing  Sanjay Kumar reach a figure of close to 272 in the survey.

“CSDS’s credibility is being used for this agenda. Seems that the sting operation on the survey agencies was done to enhance the credibility of CSDS’s survey just before Sanjay Kumar’s closer to 272 projections for the BJP was to appear on Television.”

For the record, CSDS’s surveys for CNN-IBN have seen the BJP numbers go up from 156-164 in July 2013 to 171-179 in November, and 192-210 in January 2014.

* The CNN-IBN election tracker is in association with Week magazine. Disclosures apply.
Also read: Is Modi media biased against Rahul Gandhi?

 How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feat, a promo’

On TV, Congress loses to BJP, Left to AAP

Is “Modi Media” paving the way for soft Fascism?

Jessica Lal, Tehelka, Bina Ramani & the media

15 February 2014

bird-in-a-banyan-tree-bina-ramani

It was in South Delhi socialite Bina Ramani‘s Tamarind Court restaurant that Jessica Lall, a “model who worked as a celebrity barmaid”, was shot dead in 1999 by Manu Sharma, the son of Congress politician Venod Sharma.

Initially exonerated of the charges, the case turned full turtle for Sharma following a sting operation by Harinder Baweja, then with Tehelka magazine. Manu Sharma was eventually found guilty.

As the owner of the restaurant which was the scene of the crime, Bina Ramani spent nine days in jail in the case. She has an interview with Tehelka this week following the release of her book Bird in a Banyan Tree:

You have been sharply critical of the role media played in the aftermath of the Jessica Lal trial. Yet, it was a Tehelka investigation that brought out the truth. Do you think media can ensure justice?

It is not a guarantee that the media can ensure justice but it can certainly carve the path to it. Conversely, it can derail justice when it becomes over-zealous about its point of view. The media in India is extremely powerful and can wield a lot of influence—it should therefore be thorough i its investigation.

For the record, the news channel NewsX is now owned by Kartikeya Sharma, brother of Manu Sharma, through his company Information TV.

The Sharma family’s Piccadilly group also now owns M.J. Akbar-founded The Sunday Guardian, whose chairman is Ram Jethmalani, whose interview with Karan Thapar is must-watch television.

Also read: Note to directors: It was Shammy, nor Barkha

‘Media’s Modi-fixation needs medical attention’

31 October 2013

modibse

The relationship between Gujarat chief minister Narendra Damodardas Modi and the media, especially “English maedia” as he puts it, has followed two distinct trends over the last ten years.

The first trend was of unbridled distrust on either side. Modi had nothing but contempt for those who sought to buttonhole him on the ghastly incidents of 2002. He walked out of TV interviews or stared blankly at interviewers who reminded him of his role, if any. Ours was not to question.

The media, not surprisingly, responded with circumspection bordering on suspicion.

The second trend emerged in the run-up to the 2012 assembly elections in Gujarat, which Modi used as his launchpad, first to become the chairman of the BJP campaign committee and thereafter as the BJP’s self-proclaimed “prime ministerial candidate”. Suddenly, influential sections of the media were eating out of his hands.

International news agencies were getting soft-ball interviews, top journalists were asking if there was a middle-ground; media groups with corporate backing host tailor-made conferences; friendly newspapers were getting 16-page advertising supplements; “bureau chiefs” were finding stories that showed Modi’s detractors in poor light.

Why, the coverage of Modi seems to have been a key editorial driver in the recent change of guard at The Hindu, and—pinch yourself—Modi was launching an edition of Hindu Business Line.

The key player in the turnaround of the Modi-media relationship, however, has been television, which has unabashedly been used and turned into a soapbox for advertising the latest detergent from the land of Nirma that promises to wipe Indian democracy clean.

To the exclusion of all else.

As Modi—decidedly more macho, muscular, articulate and telegenic than the Congress’s Rahul Gandhi—drives his brandwagon around the country, most news TV channels have dropped any pretence of trying to stay non-partisan, covering every speech or parts of it, conducting opinion polls, setting up nightly contests, etc, as if the end of the world is nigh.

All this, of course, is before the Election Commission’s model code kicks in.

In the Indian Express, Shailaja Bajpai asks an important question: has the time has come to consider “equal coverage”—where all players, not just Modi and Rahul but even leaders of smaller parties get equal space and time—so that the field is not unduly distorted?

“Countries such as the United States try to follow the idea of equal coverage especially in the run-up to an election — and especially after a politician is declared as the official candidate, as Modi has been.

“Recently, the Republicans threatened that TV channels, NBC and CNN, would not be allowed to telecast the party’s next presidential debates because NBC had planned a TV series and CNN a documentary about Democrat Hillary Clinton.

“Indian news channels don’t let minor matters like equality trouble them. They’re obsessed with the man, to the point that Modi-fixation has become a clinical condition which may soon require treatment.”

Read the full story: The chosen one

Photograph: courtesy NewsX

Also read: Is Modi media biased against Rahul Gandhi?

How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feast, a promo’

For cash-struck TV, Modi is effective  TRP

Now, NewsX says it is the ‘No.1 English channel’

20 May 2013

If our TV stations cannot even put out numbers of their viewership which have a faint whiff of credibility, can they real put out news and views that news consumers can trust and believe?

NewsX, the news channel which has already seen three sets of owners since its launch, is running crawlers on its screens and advertisements on websites, claiming that it was the “most watched English channel” on May 8, when the Karnataka election results came out.

By splicing and dicing TAM data, NewsX manages to show that Times Now was the least watched of the five major English news channel.

On the other hand, Times Now too is running print advertisements of its viewership on results day. Not surprisingly, this shows that Times Now was the most watched, with NewsX not even in the frame.

timesnow

Also read: The most-watched TV news show at 9 pm is…

Lots of people watch Lok Sabha TV. Surprised?

Headlines Today claims it has overtaken Times Now

India’s most-watched TV news show at 9 pm is…

16 April 2013

India’s most-watched TV news show at 9 pm is, pinch yourself, DD News!

Hindustan Times reports in its gossip columns that News Night:

“the primetime news show [on DD News] between 9 pm and 10 pm topped the TAM ratings last week with 66% market share, four times the channel which comes next.”

Interesting, if true.

And if true, the numbers below, which also use TAM ratings, become interesting.

tn

Also read: Lots of people watch Lok Sabha TV. Surprised?

Sharp, sensitive, substantive (conditions apply)

The poll straws. They are a-blowing at DD News

The sudden rise of media mogul Mukesh Ambani

3 January 2012

Mukesh Ambani (left) went to sleep last night as India’s richest man and woke up this morning as also India’s biggest media mogul. That, in a nutshell, is the sum and substance of the dramatic announcement by Reliance Industries Limited (RIL) that it was getting into a tie-up with Raghav Bahl‘s Network18.

The tie-up means an RIL subsidiary will pump funds into a rights issue by Bahl’s Network18 that is deep in the red. This will help the latter pare down its debts and it will also help it pick up RIL’s stake in the Eenadu Television (ETV) channels owned by southern media strongman, Ramoji Rao.

Although RIL has said the investment will be done by way of an independent trust and that Raghav Bahl and team will have full control, in effect, it means overnight Mukesh Ambani’s direct and indirect shadow will be over at least three English news channels (CNN-IBN, NDTV, NewsX), a top flight business news channel (CNBC TV18), and a clutch of language channels.

With younger brother Anil Ambani too reported to be in the media in ways unseen and unreportable, and with the two warring brothers doing a recent jig together, the RIL-Network 18 tieup raises troubling questions over the hold of India’s biggest corporate house on the media and the potential for the creation of a media duopoly.

Today’s RIL announcement of a tie-up with Network 18 confirms a Business Standard story last month and makes nonsense of a Times of India story the following day that Rajeev Chandrasekhar was picking the ETV channels. The announcement also confirms a Wall Street Journal report which had been vehemently denied by RIL.

The only official previous RIL involvement with the media was when it bought the Sunday Observer and launched the Business and Political Observer in 1991. Both those ventures were soon shut.

Below is the full text of the RIL press release:

***

MUMBAI, 3 January 2012: RIL today announced that a part of the interest owned by it in the ETV Channels is being divested to TV18 Broadcast Limited (TV18). As a part of the deal, Infotel Broad Band Services Limited (“Infotel”), a subsidiary of RIL, has entered into a Memorandum of Understanding with TV18 and Network18 Media and Investments Limited (Network18) for preferential access to all their content for distribution through the 4G Broadband Network being set up by it.

As per the Memorandum of Understanding, Infotel shall have preferential access to (i) the content of all the media and web properties of Network 18 and its associates and (ii) programming and digital content of all the broadcasting channels of TV18 and its associates on a first right basis as a most preferred customer.

Infotel is setting up a pan India world class 4th Generation Broadband Network using state of the art technologies. Infotel expects to take a leadership position in content distribution through broadband technology through a host of devices. Digital content from entertainment, news, sports, music, weather, education and other genres will be a key driver to increase consumption of broadband.

RIL, through investments of about Rs.2600 crores, by its group companies, currently holds interest in various ETV Channels being operated and managed by Eenadu Group viz. (i) 100% economic interest in regional news channels, namely ETV Uttar Pradesh, ETV Madhya Pradesh, ETV Rajasthan, ETV Bihar and ETV Urdu channel (“News Channels”) (ii) 100% economic interest in ETV Marathi, ETV Kannada, ETV Bangla, ETV Gujarati and ETV Oriya (“Entertainment Channels”) and (iii) 49% economic interest in ETV Telugu and ETV Telugu News (“Telugu Channels”).

A part of the above investments comprising of 100% interest in News Channels, 50% interest in Entertainment Channels and 24.50% interest in Telugu Channels is being profitably divested to TV18 Broadcast Limited.

Network18 and TV18 have today announced that both the companies are raising funds for the acquisition of ETV Channels through a Rights Issue.

Independent Media Trust (“Trust”), a trust set up for the benefit of Reliance Industries Limited, has agreed to fund the Promoters of Network 18 and TV18 to enable them to subscribe to the proposed Rights Issue announced by both the companies today. The Promoter Companies of Network18 and TV18 and the Trust have entered into a Term Sheet under which the Trust would be subscribing to the Optionally Convertible Debentures to be issued by the Promoter Companies.

Reliance will leverage its deep understanding of the Indian markets – consumer insights, technological expertise, and the ability to build & manage scale – to make this a “win win” partnership. This will create value and be accretive to the shareholders of RIL.

Raghav Bahl and his team will continue to have full operational and management control of both the companies. Raghav Bahl and the current Promoter Entities of Network18 and TV18 will continue to retain control over Network 18 and TV18. RIL reposes full faith in the current leadership and management team of Network18 and TV18.

The investments in these media properties are being made by RIL through an independent trust which will have eminent individuals as Trustees, thus preserving the management, operational and editorial independence of these media companies.

The investment by the Trust in the Promoter Companies of Network18 and TV18, and the arrangement between Network18/TV18 and Infotel for the acquisition and distribution of content on the Infotel platform, is one of many such partnership initiatives being undertaken by Infotel.

The combination of India’s leading TV content provider, with a bouquet of nearly 25 channels, and Infotel, will be a significant step in bringing a high quality “live TV” experience to broadband customers across the country. Likewise, Network18’s market-leading web portals and e-commerce operations will provide several value added services to Infotel’s broadband subscribers. This unique alliance is expected to differentiate Infotel and create value for all stakeholders.

External reading: The column The Hindu didn’t publish

Medianama on the RIL-Network 18 deal

***

Also read: Why the Indian media doesn’t take on the Ambanis

The Indian Express, Reliance & Shekhar Gupta

Niira Radia, Mukesh Ambani, Prannoy Roy & NDTV

‘Business journos deserve credit for reforms’

10 December 2011

India’s second oldest business magazine, BusinessWorld, is celebrating its 30th anniversary this month. A special issue to mark the occasion features all the  editors of the fortnightly turned weekly magazine from the Ananda Bazaar Patrika (ABP) stable talking about their respective tenures:

Dilip Thakore (now editor, Education World): I served as editor of BusinessWorld for seven years (1981-87) during which — together with a strong and reliable country-wide team — I produced 166 issues of this then fortnightly magazine, and wrote over 100 cover stories which I believe transformed the national mindset about the character and potential of private sector business and industry.

Looking back in retrospect, I believe it was the missionaries of BusinessWorld (and Business India) who deserve a greater share of the credit for the 1991 liberalisation and deregulation of the Indian economy — than Dr Manmohan Singh and his over-hyped lieutenant Montek Singh Ahluwalia who were enthusiastic executives, if not architects, of licence-permit-quota raj for several decades and who were at the time earning unmerited dollar fortunes in the World Bank and Asian Development Bank.

***

R. Jagannathan (now editor, First Post): My predecessor Dilip Thakore had made the magazine a hit with big business by pioneering personality-oriented writing…. Thakore reported on personalities, accompanied by large, professionally shot pictures. Critics sometimes rubbished this approach as soft PR, but I believe it was an important stage in the development of business journalism in India. He humanised business writing…. Thakore helped businessmen get comfortable with the camera, and coaxed them to bare their souls to the media….

BusinessWorld saw the growing interest in share investment and created a 16-page ‘InvestmentWorld’ section — perhaps the first general business magazine to do so. A bonus: if I recollect right, an amateur technical analyst called Deepak Mohoni also debuted in BusinessWorld, and was the first one to coin the term Sensex for the Bombay Stock Exchange Sensitive Index….

Another change that looked big then, but now appears routine, is colour. For the first time ever, BusinessWorld introduced 32 pages of colour during my watch. It was a bold statement to make to our readers, but we needed that to capture the bright new tapestry of Indian business. The black-and-white dullness of the Indian economy was about to change forever. But we didn’t know it then.

***

T.N. Ninan (now chairman, Business Standard):  My time at BusinessWorld (1993-96) was a productive and satisfying period when we ran some really good stories and profiles, introduced prize columnists like P. Chidambaram and Ashok Desai, and saw the over-all development of the magazine and (if memory is not playing tricks) a trebling of circulation in those four years.

Two other points are sources of satisfaction today: how well some colleagues of the time have done in their subsequent careers, in India and overseas — leading publications and TV channels, and winning awards — here and internationally; and the warmth and mutual regard that members of the team still have and share.

Unfortunately, there are no photographs of the Sarkar brothers doing a gentle jig, along with everyone else including Shobha Subrahmanyan who was the chief executive, around an evening campfire above a Goa beach, where we had gone for an editorial conference but played water-polo. Those pictures might have undermined the staid image of Aveek, Arup and Shobha, back home in Calcutta (as it was then), and were confiscated!

***

Tony Joseph (now heads MindWorks): No sooner had I taken over than the Vajpayee government decided to shake up the sands of Pokhran with a nuclear explosion. We were discussing how to handle that week’s issue and I remember the advice one senior colleague gave me.

“Ask yourself what Ninan would do,” he said, referring to T.N. Ninan, my predecessor, former boss and probably the most influential business journalist in the country. If that comment implied a certain lack of confidence in the new editor, I pretended not to notice! With a novice at its helm, I think we pulled off that issue without disaster, but soon other bombs were to go off.

A few weeks into my editorship, a consultancy firm that ABP had hired was considering what to do with BusinessWorld — let it go, or let it grow…. We started with a staff of about 71 in April 1998 and about a year and a half later, that number was down to 51, made up mainly of new recruits. Of the original staff, barely seven or so remained. I can only say that my communication skills must have been remarkable for it to have produced that dramatic an effect. Talk about inspirational leadership!

I would come into the office every morning wondering who was going to leave that day — and what would be up on the office notice board. Those who thought the magazine was going downhill despite the rising circulation would put up newspaper cartoons depicting clueless bosses making bone-headed decisions. I still wince at the sight of Dilbert cartoons!

However, we managed to retain some senior staff and build a core team of editors and writers who together shaped a new Businessworld, one that captured the zeitgeist of changing India. The change was not just in terms of what stories we covered, but also how they were covered.

***

Jehangir S. Pocha (now co-promoter, NewsX): When I joined BW, my peerless predecessor, Tony Joseph, had already turned it into India’s most sold, most read business magazine…. But the best products re-invent themselves before they are forced to. With India transforming, ABP’s editor-in-chief Aveek Sarkar wanted to refresh and re-think BW.

Given that charter, I felt BW had to transcend the traditional business news weekly formula of summing up the previous seven days. Instead, I wanted BW to become a forward-looking magazine, a kind of soothsayer and sentinel
for business.

Convinced that BW had to be world-class, New York-based designer Francesca Messina was commissioned to redesign the magazine. In-house art director Jyoti Thapa Mani, her team and I spent many hours bringing Francesca’s design to life, giving BW the look and new sections it boasts today. Though a new edit team also formed at the magazine, we remained committed to BW’s inimitable mixture of clever thinking and clear writing.

Around 2.40 pm, Wednesday, 2 September 2009

2 September 2009

AP-CM

Screenshots of four English news channels (NDTV, CNN-IBN, Times Now, News X) and four Telugu news channels (Saakshi, TV9, TV5, Gemini News), around 2.40 pm on the day the Andhra Pradesh chief minister Y.S. Rajashekhara Reddy‘s helicopter went missing.

The top screen proclaiming the missing chief minister “safe” is of Saakshi, the channel owned by Reddy’s son, Jagan Mohan Reddy, now a member of Parliament. Gemini News too had come to the same conclusion, while among the English channels, NewsX claimed the chopper carrying the CM had been found.

The top-23 Google searches at 6.10 pm were all related to the news of the chief minister whose whereabouts were unclear eight hours after he went missing.

Also read: Why Andhra Pradesh is epicentre of biggest scam

Biggest corporate fraud is now biggest coverup

Why 33% reservation for women isn’t a reality yet

Vir Sanghvi lashes out at Mint “censorship”

21 January 2009

It’s all happening at Mint, the business daily launched by the Hindustan Times barely two years ago.

Founder-editor Raju Narisetti left under a cloud of rumours at the turn of the year. And now, star-columnist Vir Sanghvi, a former editor of HT, has ended his column in Lounge, the Saturday magazine of Mint, with a piece on his website that hits out at the fledgling paper and its new editor, Sukumar Ranganathan.

“I will not write for a publication that censors its columnists and denies them the right to free speech while writing long, impassioned pieces about the freedom to criticize others from the Prime Minister downwards. All of us exhibit double standards to some degree. But Mint‘s hypocrisy takes my breath away.”

Sanghvi’s dispute with Mint apparently arose after Lounge did not carry his “Pursuits” column last week on business journalism in the aftermath of the Satyam fraud.

Reason: it took a swipe at Mint for the manner in which it covered the drama surrounding NewsX, a start-up TV channel that Sanghvi headed till he quit before its launch.

“I believe that the ability to carry criticism of yourself is the mark of a competent editor and a confident publication. Sadly, the new editor of Mint—after Raju’s departure—does not appear to share this view. He refused to carry the article,” writes Sanghvi, while showering praise on Priya Ramani, the editor of Lounge.

Sanghvi’s website also carries the original article which Lounge did not carry. It contains these paragraphs on Mint‘s coverage of the NewsX episode, which ironically appeared in Raju Narisetti’s tenure.

“Easily the worst was Mint—-ironic because I am a columnist—-which managed to get basic details wrong, running biased and inaccurate reports and then following them up with a series of wildly speculative (always attributed to “a source close to the situation”) stories which (long after I had left and other NewsX issues were being featured) nearly always demonstrated a total misunderstanding of the situation.

“As Mint is not a newspaper that carries much news and specializes in thoughtful, analytical reports, these lapses were surprising. One theory  is that the paper likes running Stardust-type media-gossip stores which are either of no consequence (the Delhi Press Club elections ) or just wrong (Pradeep Guha to join Big TV), in the hope that people will talk about them. When NewsX was eventually sold, Mint which had identified the wrong suitors, failed again as Exchange4Media scooped the story.

“But at least it proves one thing. When journos get it wrong, we even get media stories wrong!”

Also read: How come media did not spot Satyam fraud?

Pseudonymous author spells finis to Mint editor?

VIR SANGHVI: Does the Indian reader care for integrity?

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,523 other followers

%d bloggers like this: