Posts Tagged ‘Subhash Chandra’

The media Marwari who’s a ‘proper Tam-Brahm’

8 March 2014

goenka

After a long period away from the arclights, Viveck Goenka, the scion of one of India’s most influential newspapers, The Indian Express, is slowly bouncing into the main frame.

He is now playing an increasingly hand’s-on role at his own paper, making key decisions; is seen at media events, is making his presence felt on industry bodies—and is starting to give interviews.

In his first formal powwow in 20 years, in a special issue on Marwaris in the business magazine Forbes India, the chairman of the Express group, talks fondly of his grandfather, the late Ramnath Goenka, and even poses with his son Anant Goenka in a photograph (above) in the paper’s presses.

Viveck Goenka tells Forbes India:

# “Ramnathji taught us never to compromise on editorial values and freedom… to be fearless and not to be aligned to any political party. I have had a whole lot of people threatening me.”

# “There was one thing clear about Ramnathji. ‘If I have an end-goal, I don’t care how I reach that…’ I agree with him but not everyone does.”

# “I see myself as a proper Tamilian Brahmin [Goenka grew up in Tamil Nadu], that’s my upbringing.”

***

The chairperson and editorial director of Hindustan Times, Shobhana Bhartia; Subhash Chandra and his son Punit Goenka of Zee; Gulab Kothari and his sons Nihar Kothari and Siddharth Kothari of Rajasthan Patrika, are the other media Marwaris featured.

The interviews give an inside view of the austere and conservative business and management ethic of the original media Marwaris, which later generations are eagerly dismantling.

# Shobhana Bhartia: “When we started innovative advertisements, my father [K.K. Birla] was taken aback. ‘No, we can’t do this. You can’t affect page one, can’t place something in the middle of it.’ I can understand that his generation was not used to these things. He felt colour pages would be more like a comic book.”

# Anant Goenka: “[As a Marwari, I have] an inherent drive to spend wisely and to build wealth. Whether large or small, [the 2,500 sq ft bachelor pad he bought after running up hefty hotel bills] is our own. It’s a Marwari thing. We are obsessed with appreciation.”

# Punit Goenka: “It is clear that we are in the business to make money; we are not here for charity or for building power or influence.”

# Gulab Kothari: “If you borrow money for growth, I believe you can’t reverse that decision. The question is, do I give my children 100 per cent of the business or leave them to deal with an outsider who I sold a stake to? My view is, expand less and gradually… we don’t need to jump the gun by taking debt.”

The Marwaris who own The Times of India group, Dainik Bhaskar and Dainik Jagran “did not participate in the story or were not available”.

Photograph: courtesy Forbes India

Also readWhen Samir served a thali, Vineet served a scoop

‘Zee is the only news channel making money’

Not just a newspaper, a no-paid-news newspaper!

1 November 2013

bhaskarnews

It speaks for the level of distrust that the media has managed to earn for itself that the front page of the Hindi daily Dainik Bhaskar carries an emblem in Hindi (right) alongside the masthead, in the space usually reserved for ear-panel advertisements, proclaiming “No Paid News”.

dna

Two years ago, the Bombay newspaper DNA, in which the Dainik Bhaskar group held a stake (which it later divested in favour of Subhash Chandra‘s Zee) too carried a similar logo.

When The Hindu started printing an edition from Mohali in 2011, its then editor-in-chief N. Ram made a front-page declaration that it would not serve up news that somebody else has paid for”.

***

Dainik Bhaskar‘s “No Paid News” emblem, however, does not appear in Divya Bhaskar, the Gujarati paper owned by the group.

The paper was in the news last Sunday when it carried a front-page, eight-column flyer-interview by Dhimant Purohit on Sunday, quoting the State’s chief minister Narendra Modi as saying that India’s first prime minister Jawaharlal Nehru had not attended the funeral of home minister Vallabhbhai Patel.

Dainik Bhaskar too carried the Divya Bhaskar story as a page-one, eight-column flyer, but two days later, Divya Bhaskar later printed a front-page “clarification”

Soon after the clarification, Modi tweeted, “Divya Bhaskar has clarified on a statement about Sardar Patel’s funeral wrongly attributed to me. I thank them for it.”

et

In a simple but smart use of archival material, The Economic Times ran a graphic, containing the front-page of The Times of India, which called Modi’s (and Divya Bhaskar‘s) bluff.

Images: courtesy Divya Bhaskar, Dainik Bhaskar, The Economic Times

Also read: Good morning, your paper is free of paid news

A paper without paid news for North Indians

***

‘Media’s Modi-fixation needs medical attention’

How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feast, a promo’

For cash-struck TV, Modi is effective TRP

Subhash Chandra: 7 rules for media success

29 June 2013

In the seventh anniversary issue of Outlook Business*, Zee TV bossman Subhash Chandra offers seven rules for success in the media:

1) Don’t take your position for granted: Even if you’ve been No.1 for a long while, always remember to guard your turf

2) Don’t ignore the rural market: Through its direct-to-home business, Zee reached out to a market that had no access to television

3) Look for opportunities in allied businesses: Over the years, along with television broadcasting, Zee has entered online lotteries, cricket, cable TV and DTH

4) Be ready to constantly improvise your convergence strategy: Over the years, Zee has stepped up the cable distribution game and it has paid off for the group

5) Ensure your programming is always cost-effective

6) Make sure one revenue stream is always robust: Steady growth in subscription revenue will reduce the dependence on advertising

7) There is always an opportunity in sports

* Disclosures apply

Photograph: courtesy Forbes

***

Also read: Ramachandra Guha‘s 12 and a half steps for journalists

Vinod Mehta‘s seven rules for young journalists

V.S. Naipaul‘s seven rules for writers

Garrison Keillor‘s seven rules for reading the newspaper

William Safire‘s 18 steps to better writing

Prashant Panjiar‘s eight steps to better photography

Raghu Rai‘s five tips for photographers

Shekhar Gupta storms into India Today powerlist

19 April 2013

Thirteen out of India Today magazine’s 2013 ranking of the 50 most powerful people in India have interests in the media, but only two of them (former Indian Express editor Arun Shourie, Times Now editor-in-chief Arnab Goswami, Indian Express editor-in-chief Shekhar Gupta) are pure-play journalists.

The chairman of the press council of India, Justice Markandey Katju, is a new entry at No. 50, just as Gupta is at No. 45, Hindustan Times bosswoman Shobhana Bhartia at No. 39 and Star India CEO Uday Shankar at No. 26.

***

No. 1: Mukesh Ambani, chairman, Reliance Industries and “virtual owner” of TV18 (up from No. 3 in 2012)

No. 4: Kumaramangalam Birla, chairman Aditya Birla group, and 27.5% stake holder in Living Media (up from No. 5): “sings Hindi film songs, although only in close family circles”

No. 7: Samir Jain and Vineet Jain, The Times of India, down from No.6 last year

No. 26: Uday Shankar, CEO, Star India (new entry)

No. 28: Kalanidhi Maran, chairman and MD of Sun Group (up from 49 last year)

No. 31: Mahendra Mohan Gupta and Sanjay Gupta, chairman and CEO, Dainik Jagran (No. 31 last year)

No. 35: Subhash Chandra, chairman, Zee television and DNA (No. 35 last year)

No. 39: Shobhana Bhartia, chairman and editorial director, HT Media (new entry): Her home in Friends Colony (West) in Delhi was acquired from the erstwhile royal family of Jind.

No. 36: Raghav Bahl, MD, Network 18 (up from No. 44)

No. 38: Arun Shourie (new entry): His dictum: “We must learn to be satisfied with enough and enough is what we have at the moment.”

No. 41: Arnab Goswami (up from 46): “Plays loud music on his iPod before every show to unwind.”

No. 45: Shekhar Gupta (new entry)

No. 50: Justice Markandey Katju, chairman, press council of India (new entry): The Ph.D. in Sanskrit asked Lucknow lawyer S.K. Kalia who entred his court, ‘Ab tera kya hoga Kalia‘?

***

Photograph: courtesy Indian Express

***

Also read: 12 media barons worth 2,962, 530,000,000

10 media barons in India Today 2010 power list

26% of India’s most powerful are media barons

An A-list most A-listers don’t want to be a part of

Blogger breaks into Businessweek most powerful list

***

The Indian Express power list

2012: N. Ram, Arnab Goswami crash out of power list

2011: Arnab Goswami edges out Barkha Dutt

2010: Arun Shourie more powerful than media pros

2009: 11 habits of highly successful media people

Why Aditya Sinha suddenly exited from DNA

10 December 2012

Aditya Sinha, the editor-in-chief of the Bombay newspaper DNA has resigned, within weeks of former Times of India response chief Bhaskar Das joining the Zee group, which now wholly owns the paper. (Sinha’s departure had been preceded by the exit of K.U Rao, the long-serving publisher of DNA.)

Coming at a time when the Zee group is involved in a messy battle with Jindal Steel, with two of the television channel’s editors behind bars for alleged extortion and the group’s own Subhash Chandra and his son Punit Goenka being interrogated, Sinha’s exit has set tongues wagging.

On his microblog account, Sinha has tweeted that he left the paper he edited for two years to concentrate on writing novels. But in an interview with the media website MxM, he leaves little to the imagination as to why he moved on (update: an inference since denied by Sinha).

On the timing of his resignation: “It could have been done at some other time, but why should I follow other people’s timelines?”

On his replacement: “Ravi Joshi, the recently appointed Mumbai resident editor, suddenly finds himself incharge. Bhaskar Das may find an alternative if he can convince someone from his old place of employment to join.”

On DNAs upcoming redesign: “The paper is going through a slight redesign because Bhaskar Das wants to change the look-and-feel of the paper to a template that is familiar to us all. He is keen on an edit page, so I guess my departure strengthens his hands in some ways.”

On his lowpoints as editor: “The only lows were realizing that people working in the company did not even read your newspaper! It shows you that most non-journalists in the media industry have zero passion for their jobs.”

Read the full interview: Jaldi5 with Aditya Sinha

Also read: Does Swamy‘s DNA column amount to incitement?

Is UPA hitting back at TOI, India Today, DNA?

Are journalism’s best practices in your DNA?

Good morning, your paper is free of paid news

How Bombay is skewing the media worldview

12 media barons worth Rs 2,962,530,000,000

6 November 2012

Twelve media barons in Forbes India‘s list of the 100 richest Indians are worth $54.6 billion, in other words Rs 2,962,530,000,000.

There are five pure-play media barons in the Forbes list: Subhash Chandra of Zee (total worth $2.9 billion) at No. 22, Kalanidhi Maran of Sun ($2.8 billion) at No. 24, Indu Jain of The Times of India ($1.9 billion) at No. 31, Shobhana Bharatia of Hindustan Times ($620 million) at No. 93 and Ramesh Agarwal of Dainik Bhaskar ($580 million) at No. 95,

There are seven others with partial media interests: Mukesh Ambani of TV18-ETV ($21 billion) at No. 1, Shashi and Ravi Ruia of TimeOut ($8.1 billion) at No. 8, Kumar Mangalam Birla of Living Media ($7.8 billion) at No. 10, Anil Ambani of Bloomberg ($6 billion) at No. 11, Rajan Raheja of Outlook* ($2.2 billion) at No. 29 and Sanjiv Goenka of Open ($725 million) at No. 80.

***

The Forbes special issue features a four-page profile of Satyan Gajwani, the son-in-law of The Times of India‘s bossman Samir Jain and CEO of Times Internet Limited (TIL), the group’s digital arm.

“It was in the last year of Stanford that Satyan’s life took a turn when he met Trishla Jain. “I didn’t know anything about Trishla’s family. We dated through college. We both moved to New York, she was doing other work at NYC.”

# Samir Jain told Gajwani that he really should think about coming to India. “He said a lot of strategic decisions are going to be made in next six months that may have long term impact, so you should be part of them.”

# “Fortunately, Trishla’s dad was very progressive, both in terms of intellect and culturally. He was convinced that we would have married anyways. He said, you are already my son for all practical purposes. So I moved here as her boyfriend and lived with them in Delhi for six months. And then when I was comfortable, we got engaged, and a year-and-a-half later, we got married in 2011.”

# “I have the autonomy to make a big change in our culture and processes. It’s partially because I am the family.”

# That Gajwani has come into Times Internet Limited at the top, as CEO, has had many people saying his success was not earned. That includes his own father. “My dad says you should work your way up a company, slog it out for five years first, so he’s like, you’ve just got put in this position so soon.”

# “In India there is a hierarchical perception: They will agree because I am the boss. That is not what I want, my intention is to stimulate debate.”

# “Digital media is different from other media. Most media companies suck at it.”

# Trishla is now carrying their baby and in a few months, they’ll be parents. “So I have got four more months of being able to work very hard and then life goes normal. He does not want to ‘outsource’ parenting. “I am excited to have kids, but if it’s too much to handle then I can just give them to Samir Uncle.”

* Disclosures apply

***

Also read: Forbes can name India’s second richest woman

External reading: How did Satyan Gajwani become CEO at 27?

The Ambani brothers, TOI, Medianet & paid news

30 October 2012

The “reverse-swing” done on Zee News by Jindal Steel is one of the most intriguing media stories in recent memory.

The steel company says it is suing the Subhash Chandra-owned network for Rs 200 crore for the demand of Rs 100 crore in lieu of advertisements allegedly made by its editors, Sudhir Chaudhary and Sameer Ahluwalia, to not telecast shows in relation to the coal allocation scandal.

In turn, Zee says it will sue Jindal Steel for Rs 150 crore for defaming the network by holding a press conference, releasing a CD containing video evidence of the reverse-sting, and making allegations of extortion against it and its editorial staff.

Meanwhile, The Times of India group, whose business paper The Economic Times and its advertorial supplements like Bombay Times and Delhi Times, were happily mentioned in passing by Chaudhary and Ahluwalia as indulging in “paid news” in the Jindal “reverse-sting” says Zee will hear from them.

Not surprisingly, Times CEO Ravi Dhariwal was on the mat at a CII event on Monday, with Amit Khanna of Anil Ambani-owned Reliance Entertainment saying his company had been asked to approach Medianet by TOI for coverage of an film festival.

The last bit of news, published in the gossip column of the Indian Express on Tuesday, has been happily reproduced by First Post, whose parent organisation TV 18 is now part of the Mukesh Ambani group, as evidence of the “media-corporate war”.

Image: courtesy The Indian Express

Zee News, Jindal Steel & silence of the media

22 October 2012

Swapan Dasgupta on the silence of much of the media on the Zee News-Jindal Steel extortion case, in which the editorial staff of the Subhash Chandra-owned channel allegedly demanded Rs 100 crore in lieu of advertisements from the steel major to not publish stories in the coal scam, in The Pioneer, Delhi:

“The media didn’t react to the JSPL sting with the same measure of breathless excitement that greets every political corruption scandal because it is aware that this is just the tip of the iceberg. A thorough exploration of the media will unearth not merely sharp business practices but even horrifying criminality….

“Since the Press Council of India chairman Justice (retired) Markandey Katju is desperate to make a mark, he would do well to suo moto establish a working group to inquire into journalistic ethics. He could travel to a small State in western India where there persistent rumours that those who claim to be high-minded crusaders arm-twisted a Chief Minister into bankrolling an event as the quid pro quo for not publishing an investigation into some dirty practices.

“The emphasis these days is on non-publishing. One editor, for example, specialised in the art of actually commissioning stories, treating it in the proper journalistic way and even creating a dummy page. This dummy page would be sent to the victim along with a verbal ‘demand notice’. Most of them paid up. This may be a reason why this gentleman’s unpublished works are thought to be more significant than the few scribbles that reached the readers and for which he received lots of awards.”

Sudhir Chaudhary, Zee’s business head, has been removed as a member and office-bearer of the broadcast editors’ assocition (BEA) following the incident, of which Jindal Steel claims it has audio and video evidence.

Subhash Chandra too is named in the Jindal FIR along with his son Punit Goenka, and a Zee staffer Samir Ahluwalia.

Read the full column: Media, turn the mirror inwards

Read Sudhir Chaudhary response: Dear Shazi

Also read: Rs 50 crore? Rs 100 crore? It’s all in the business

Rs 50 crore? Rs 100 crore? It’s all in the business

8 October 2012

The coal scam claims its first journalistic victim: Zee Business from Subhash Chandra‘s Zee Network.

The Indian Express reports a Rs 50 crore extortion claim from member of Parliament Naveen Jindal’s company for not doing a story. The Times of India pegs it at Rs 100 crore. Zee Business head Sudhir Chaudhary denies the charge in both newspapers.

Images: courtesy The Times of India (top) and The Indian Express

What your settop box says abour your newspaper

7 June 2012

The perils of cross-media ownership are obvious and the Bombay daily DNA demonstrates it in ample measure today on its business pages.

The news-you-can-use story is ostensibly aimed at empowering TV viewers on the various options before them as the country’s four metros go digital from July 1. It lists the comparative advantages of Tata Sky, Airtel and Videocon D2H settop boxes.

But the “news” item carries what amounts to an advertisement for Dish TV, which costs the least, which allows unlimited recording, and which of course is owned by Subhash Chandra, who started DNA in collaboration with Dainik Bhaskar but is now said to be inching closer to taking complete charge.

Link via M.V.J. Kar

Also read: Good morning! Your paper is free of paid news!

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,978 other followers

%d bloggers like this: