Posts Tagged ‘Sun’

10 media barons in India Today power list of 50

12 March 2010

Ronnie Screwvala of UTV, and Prannoy Roy and Radhika Roy of NDTV, are the three prominent media names missing in India Today magazine’s annual ranking of the 50 most powerful people in India for the year of the lord, 2010.

Otherwise, this year’s list comprise the usual barons: Samir Jain and Vineet Jain of The Times of India group at No.8; Kalanidhi Maran of Sun TV at No. 16 (up eight places from last year); Raghav Bahl of TV18 at No. 17 (down from No. 15); Subhash Chandra of Zee at No. 22; Ramesh Agarwal and Sudhir Agarwal of Dainik Bhaskar and DNA at No. 30 (up five places from last year); Mahendra Mohan Gupta and Sanjay Gupta of Dainik Jagran at No. 33 (up from 39) ; and Rajeev Chandrasekhar of Asianet and Suvarna at No. 37 (up from 46, although India Today strangely claims he is a new entrant).

But the printer’s devil is in the details.

India Today says Vineet Jain is obsessive about the photogallery of Indiatimes, Samir about the layout of ToI‘s editorial page (an obsession that began in 1989); Maran, an amateur radio operator, is the highest-paid executive in India earning Rs 37 crore per annum; Bahl will publish a book on the political economy of India and China this August; Mahendra Mohan Gupta has acquired an Audi Q7; and Rajeev Chandrasekhar wears Canali suits or jackets, Stemar shoes and Jaeger le Coultre watches.

Also read: 26% of India’s most powerful are media barons

The 11 habits of India’s most powerful media pros

A columnist more powerful than all the media barons

A house for Dr & Mrs Roy at Rs 270,000,000

An A-list most A-listers don’t want to be a part of

A columnist more ‘powerful’ than all media pros

31 January 2010

There are 12 media professionals—proprietors, promoters, publishers, editors—in the Indian Express list of the 100 most powerful Indians in 2010, but an irregular columnist is listed to be more powerful than all of them.

The quirky list, which makes no mention of the methodology or the jury, has two newcomers from the 2009 list—columnist Arun Shourie and TV anchor Barkha Dutt—and shows the door to three others.

Like last year, the IE list chronicles the kinks of the boldfaced names. And like year, Express has diligently kept editor-in-chief Shekhar Gupta‘s name out of the reckoning.

***

# No. 38: Arun Shourie, journalist turned politician: “He asks all visitors to his library to take off their shoes before they enter.” (new entry)

# No. 53: Sameer Jain and Vineet Jain, chairman and managing director, Bennett, Coleman & Co Ltd: “Sameer’s daughter and son-in-law are being groomed to take leadership positions.”

# No. 70: N.Ram, editor-in-chief, The Hindu: “He is very fond of western classical music.”

# No. 72: Kalanidhi Maran and Dayanidhi Maran, Sun network: “Daya never misses his evening walk; Kalanidhi owns a Lamborghini.”

# No. 73: Raghav Bahl, founder Network 18: “The TV veteran is terribly camera-shy.”

# No. 76: Shobhana Bhartia, Hindustan Times: “Owns one of the finest sari collections among women entrepreneurs.”

# No. 77: M.M. Gupta and Sanjay Gupta, Dainik Jagran: “Sanjay is a fitness freak, uncle sets agenda at work.”

# No. 79: Aveek Sarkar, editor-in-chief, Ananda Bazaar Patrika Group: “He is in the business of news but doesn’t like to speak to the media.”

# No. 82: Barkha Dutt, group editor, NDTV: “A blogger who slammed her 26/11 coverage had to say sorry.” (new entry)

***

# Out from the 2009 list: Prannoy Roy, founder, NDTV (No. 61) ; Prabhu Chawla, editor, India Today (No. 71); Ramesh Chandra Agarwal, chairman, Daink Bhaskar (No. 88)

Also read: 26% of India’s most powerful are media barons

The 11 habits of India’s most powerful media pros

Arun Shourie: ‘Intolerant. Abusive. Dictatorial.’

26% of India’s most powerful are media barons

6 March 2009

The latest issue of India Today magazine carries the annual ranking of the 50 most powerful people in the country, and 13 media worthies find a mention.

All but two of them have shown an improvement over last year’s ranking. Remarkably, only one major English newspaper group is on the list.

The brothers Samir and Vineet Jain who run The Times of India group, come in at No.8 (up one place from No. 9 last year); Raghav Bahl of Network 18 is at 15 (up from No.18); Ronnie Screwvala of UTV is at No. 20 (up from No. 24); Subhash Chandra of Zee Network is at No. 22 (up from No. 20); Kalanidhi and Dayanidhi Maran of Sun Networkare at No. 24 (up from No. 31); Ramesh and Sudhir Agarwal of Dainik Bhaskar are at No. 35 (up from No. 37);  uncle and nephew Mahendra Mohan and Sanjay Gupta are at No. 39 (up from No. 45); Rajeev Chandrashekhar of Asianet and Suvarna is at No 46 (up from No. 50).

The only media barons whose stock has gone down are Prannoy and Radhika Roy of NDTV who are at No. 42, down 20 places from No. 22 last year.

Missing from last year’s list is T. Venkattram Reddy of Deccan Chronicle and Asian Age.

As always, though, the masala is in the fineprint.

Indu Jain, we are told, no longer visits office. Samir’s daughter Trishala‘s soon-to-be-husband is already ensconced on the fourth floor of Times House in Delhi. Raghav Bahl watches Balika Vadhu. Screwvala has moved into a home in Breach Candy in Bombay that he and his wife Zarina Khote worked on for five years. Subhash Chandra practises Vipassana for 45 minutes every day. Kalanidhi’s “centre of gravity” is his daughter Kaviya. Rajeev Chandrasekhar has Ferraris, BMWs and India’s largest collection of Land Rovers in his fleet, although his favourite is a red Lamborghini.

Also read: The 11 habits of India’s most powerful media pros

Forbes can name India’s second richest woman

Is this man the next media mogul of India?

Who decides what we should/shouldn’t watch?

24 June 2008

News has not been in short supply in the global village in the satellite age.

There are the “Indian” English news channels: NDTV 24×7, CNN-IBN, Times Now, Headlines Today. And the Hindi news channels: Aaj Tak, Star News, NDTV India, IBN 7, DD News, India TV. And the language news channels: Udaya, Sun, Suvarna, TV9, Teja, IBN Lokmat. And the business news channels: CNBC-TV18, NDTV Profit, UTVi. And the “foreign” English news channels: CNN, BBC, Fox.

Why, in this veritable welter of vaartha, do we not receive Al Jazeera?

The ground-breaking Qatar-based Arabic channel launched an English version more than a year-and-a-half ago. Staffed with big names, not short of resources, and not short of good ideas, “Al-Jazeera English” provides a much-needed respite from the stuffiness of its western competitors and from the itsy-bitsyness of their Indian counterparts. Yet, few Indian homes receive the Arab view of the world.

And so, it transpires, don’t homes in the land of the free and the independent.

America’s ultra-patriotic cable networks have steadfastly refused to carry “Al Jazeera English”. Result: the channel is only available to those who choose to sample its fare online on YouTube, or buy a dish antenna.

The channel has been accused of “hate-mongering” towards Americans; of inciting “violence, hatred and murder” against Israelis and Jews; of waging a “soft, subtle, cultural jihad”; of being a propaganda tool—charges that could be flung on those making them with equal efficacy. Nonetheless, the manner in which Al Jazeera English has been blacked out in the United States raises the simple question: who decides what we should watch, and what we shouldn’t?

The tiny town of Burlington (population 39,000) in “liberal” Vermont is an exception (along with Toledo, Ohio). There, the City owns the cable network, and has been offering subscribers “Al Jazeera English”. After complaints from pro-Israeli groups, public hearings have been held, where those in favour of the channel outnumbered those against 6-1 and a decision will soon be made.

“Al Jazeera is an opportunity for us to learn more. If anyone doesn’t want to learn more, there is a simple solution: they can switch to a different channel.”

“There is a cable news network that I personally think if full of hatred, full of propaganda, full of half-truths, and that is Fox News.”

Cross-posted on churumuri

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,522 other followers

%d bloggers like this: