Posts Tagged ‘Vishveshwar Bhat’

Journalists vs journalist in Bangalore free-for-all

11 April 2012

The page one story in 'Kannada Prabha' on Tuesday, in which a journalist claims to have broken a story before a Bangalore tabloid editor who is claiming credit for it.

PALINI R. SWAMY writes from Bangalore: A veritable dogfight has broken out in Bangalore between a 24×7 Kannada news channel owned by the MP, Rajeev Chandrasekhar, and the owner-editor of a weekly Kannada newspaper.

On the surface, the dispute is over credits for a recently released Kannada film.

But, deep down, the spat has served as a platform for some unabashed shadow-boxing between two leading Kannada journalists that has already seen plenty of bile being spilled on the tabloid editor’s parentage, his sexual exploits and financial dealings, not to mention his journalistic vocabulary and targets.

And everybody from film folk to co-journalists have been happily indulging in a slugfest that has also become a TRP battle between the two leading Kannada news channels.

***

When the Kannada film “Bheema Teeradalli” opened last Friday, Ravi Belagere, the editor of the popular Hi! Bangalore  tabloid popped up on the No.1 Kannada news channel TV9.

He claimed it was he who had unearthed the story of Chandappa Harijan, on whom the film had allegedly been based, but he had neither been consulted by the film makers nor acknowledged in the credits or compensated for it.

All through the TV9 show, the film’s producer, director and actor hemmed and hawwed on where they had suddenly found the inspiration for the film while Belagere, a regular face on Ramoji Rao’s ETV, tore into them.

***

The moment the two-hour TV9 show ended on Saturday, the scene of action shifted to Suvarna News 24×7, Rajeev Chandrasekhar’s news channel whose editor-in-chief is Vishweshwar Bhat and whose friendship with Ravi Belagere has seen better times.

(Belagere used to write a weekly column for Vijaya Karnataka edited by Bhat and Bhat played a guest role in a film produced by Belagere that didn’t quite see the light of day.)

Ravi Belagere (centre), editor of Hi! Bangalore, with Suvarna News and Kannada Prabha editor-in-chief, Vishweshwar Bhat (left), in happier times

***

For months, the two Bangalore journalist-friends turned foes had been at each other throats, more in private than in public. It’s been open season since the film row broke.

On one night on Suvarna News, Pratap Simha, the news editor of Kannada Prabha (a Kannada daily owned by Chandrasekhar and edited by Bhat) and who had been the attacked in a cover story in Belagere’s publication earlier, threw a series of challenges to the tabloid editor.

On another night, the publisher of a competing tabloid pulled out love letters allegedly written by Belagere. A telephone caller, who claimed he was a police inspector, called Belagere “loafer” and “420” on-air.

***

Ravi Belagere again reappeared on TV9 to explain the many photographs and videos he had shot to prove his “intellectual property rights” over the disputed film, but the film’s key men had parked themselves in the Suvarna studios.

In between, Kannada Prabha jumped in to the action.

On page one on Tuesday, it led with the account of another journalist T.K. Malagonda, who claimed he had written about Chandappa Harijan long before Belagere, and that he had provided all the information and photographs to him and that he had not been acknowledged for his effort—the very claim Belagere was making.

On Tuesday night, Suvarna News went one step further. As the two-hour show went on, a crawler ran on TV screens: “If who have been harassed by Ravi Belagere, please dial 080-40977111.”

A long and famous friendship, it seemed, had come to an end.

Vishweshwar Bhat quits Vijaya Karnataka

8 December 2010

Vishweshwar Bhat, the popular yet controversial editor of Vijaya Karnataka, the mass-circulation Kannada daily owned by The Times of India group, has resigned.

Bhat’s decision was announced to his staff this afternoon after a meeting with ToI chief executive officer Ravi Dhariwal and chief marketing officer Rahul Kansal who had flown down to Bangalore.

Bhat confirmed the resignation to churumuri.com, adding that, although he had no negative feelings for the company, he had begun to feel “slightly uncomfortable” in the last few months.

“I decided to quit when things were all right,” he said.

There is no word how long his name will appear on the imprintline or who his replacement is likely to be, although there is a rumour that E. Raghavan, who retired as editor of the Economic Times editions in the south and currently edits the Kannada weekend broadsheet Vijaya Next, may fill the breach.

The charitable version for the exit is that Bhat, who took over the reins of the paper 10 years ago, wanted a three-year sabbatical to go abroad and study which the Jains, who picked up the paper from Vijay Sankeshwar of the logistics company VRL four years ago, were disclined to give.

Bhat says he intends to pursue higher education now that he has been freed of his commitments, although the buzz is he may join a soon-to-be-started Kannada news channel. The no-compete clause in Sankeshwar’s deal with Bennett, Coleman & Co Ltd also ends next year opening up new possibilities on the Kannada media map.

However, the press club gossip is less than charitable. This version has it that Bhat had reached the end of the long rope that had been extended him, during which period the paper veered overtly to the right, attracting the ire of Muslims, Dalits and Christians.

In a petition earlier this year, when Bhat was nominated for an honorary doctorate, the Karnataka chapter of Transparency International dashed off a petition, accusing the editor of being “primarily responsible for instigating and fuelling communal hatred by regularly publishing extremely volatile and offensive articles and editorials.”

Recent surveys also showed that Vijaya Karnataka‘s readership and circulation were moving southwards, to the discomfiture of the bosses, necessitating the change of guard.

All things considered, to Bhat goes the credit of turning a fledgling daily into a market leader and opinion maker, overtaking the 60-year-old Praja Vani from the Deccan Herald group in next to no time with a series of innovations and reader-friendly initiatives.

The prolific Bhat churned out a weekly Sunday diary, a Saturday media column, a Thursday edit-page piece, and wrote on a range of issues each week, besides regularly publishing books, compilations and translations. There was no inkling of the coming end even in Wednesday’s paper which carries a tribute by Bhat on page 7.

Bhat’s resignation is the third reorganisation exercise undertaken by VPL president Sunil Rajshekhar after shutting down The Times of India Kannada edition and launching Vijaya Next.

Also read: Bhat in a flap over honorary doctorate

Is the management responsible for content too?

A blank editorial, a black editorial & a footnote

External reading: That’s Kannada.com

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,520 other followers

%d bloggers like this: