Tag Archives: Narendra Damodardas Modi

When NaMo joins hands with a journo, it’s news

Photo Caption

The BJP’s “prime ministerial candidate” Narendra Modi has, at best, enjoyed a tenuous relationship with the media and media professionals.

Although media houses which he spurned are now eating out of his hands, the Gujarat chief minister continues to be generally more comfortable with owners, whom he gives helicopter rides or calls on personally while visiting their cities.

But in Mysore, on Tuesday,  Modi made space for journalist Pratap Simha, the 36-year-old columnist of Kannada Prabha, who is the official BJP candidate from Mysore.

Simha, who created a stir with his blazing Saturday columns at the Rajeev Chandrasekharowned Kannada Prabha and previously at the Times of Indiaowned Vijaya Karnataka, was the alleged target of a “terror” plot in 2012, in which a journalist was named. The police claim, however, fell flat.

Let the record show that a journalist who had never seen the sun rise, now begins his day at 6 am.

Let the record also show that at extreme left is the former Karnataka minister S.A. Ramadas, whose threat to commit suicide was caught on live television.

Photograph: Karnataka Photo News

Also read: Bangalore journo in plot to kill editor, columnist?

Anti-minority bias in plot to kill editor, columnist?

Can the Indian media ask Modi tough questions?

Interviews of Narendra Modi are like city buses. There is not one for ages, and then two come along at the same time.

The first with the journalist-academic and undisguised Modi shill, Madhu Kishwar, for India News and NewsX; and the other for the Mukesh Ambani-owned ETV Rajasthan.

In the Indian Express, Shailaja Bajpai compares the Modi powwows with Rahul Gandhi‘s faceoff with Arnab Goswami for Times Now:

“The media is either unwilling or unable to ask Modi penetrative questions. In these two interviews, he swatted away softball questions with a hard bat. Perhaps he only agreed to be interviewed on condition that he not be asked uncomfortable questions.

“If you compare this interview with Rahul’s on Times Now, the contrast is stark: Rahul was asked at least some hard-hitting questions, cornered on issues like the 1984 Sikh riots, although he was allowed to have his say on his pet themes.

“In Modi’s case, he simply had his way throughout. Not once was anything he said challenged. It made for poor TV. If he continues to give soft interviews, they will be viewed as plugs for him — another strategy in the marketing of Modi.”

Read the full review: How Modi faced the nation

***

Is ‘Modi media’ paving way for ‘soft-Fascism’?

In an opinion piece in The Times of India, the academic and international affairs analyst Kanti Bajpai says an India under Narendra Modi will be marked by “soft-fascism—a society marked by slightly less extreme levels fo authoritarinism, intimidation, chauvinism, submission and social Darwinism as classical fascism—and he includes the media as being among the four factors responsible for it.

“Big business and middle classes are helping line up media behind soft fascism. Media is influenced by big business, which funds it through its advertising, and by the middle classes, who work in it.

“Today, both stand behind Modi and together they have helped rally millions of Indians behind Modi-ology.

“It is another matter that media may well come to regret its role. Those who were in the media when BJP was last in power seem to have forgotten that this is a party that is not particularly interested in, or indulgent of, journalistic independence.”

Read the full article: Journey towards soft fascism

Photograph: courtesy Wall Street Journal
***

 

On TV, Congress loses to BJP, Left loses to AAP

yechury

Sitaram Yechury addressing the Left rally in Hissar, but without the “Jimmy Jib” cameras

The point has been made before, that the current political coverage, especially on television, is more than somewhat skewed, tilting unabashedly towards Narendra Damodardas Modi of the BJP vis-a-vis Rahul Gandhi of the Congress.

Now, the CPI(M) leader Sitaram Yechuri explicates it a bit more in the Hindustan Times, comparing the TV coverage of Arvind Kejriwal‘s Aam Aadmi Party vis-a-vis the Left parties and unions.

“Two days ago, the Left held a Haryana-level people’s rally for a political alternative at Hissar. On the same day, AAP held a rally called much after the Left rally announcement at nearby Rohtak. The latter was widely covered by the corporate media while the former was hardly mentioned notwithstanding larger participation.

“This is not surprising. Earlier, when Anna Hazare’s anti-corruption movement was on in the Capital, over two lakh workers organised by the central trade unions had converged at Parliament against corruption and price rise. While the former hogged 24/7 media coverage, the latter hardly found any mention.

“Clearly, for the corporate media, a so-called ‘morally’ upright alternative that does not adversely affect profit maximisation is always better than an alternative that aims at improving people’s livelihood while not excessively promoting profit maximisation!”

For the record, though, Kejriwal launched into the media at the Rohtak rally, inviting a statement from the editors guild of India.
Photograph: courtesy Ganashakti
Read the full article: Sitaram Yechuri in HT

When journo dedicates book to journo, it’s news

Tens of Indian journalists are writing books these days and there are all manner of dedications. But Manoj Mitta‘s The Fiction of Fact-finding: Modi and Godhra stands out from the crowd for who it remembers.

The Times of India‘s senior editor, who co-authored a seminal book on the 1984 pogrom in Delhi, dedicates his latest work on the 2002 massacre in Gujarat, to his mother Indira

“and in the memory of the journalist Shoebullah Khan, who paid with his life in 1948 for advocating the merger of Hyderabad, my native place, with an India he had trusted would remain pluralist.”

Shoebullah Khan was in his 20s and editor of the Urdu newspaper Imroze, which he had launched because there was no space in the existing Urdu newspapers of the time to advocate the nationalist line.

Most Urdu newspapers back then either advocated independence or merger with Pakistan.

Shoebullah Khan published Imroze from the backyard of the house of Burgula Ramakrishna Rao, who would soon become the first elected chief minister of the liberated Hyderabad state. Rao’s nephew Burgula Narasing Rao, who saw him off at the gate, was the last person to talk to Khan.

He was killed in August 1948 by suspected Razakars as he stepped on to the road and his right palm was chopped off for defying their line.

An archived paper notes:

“On the 19th August, 1948, Kasim Razvi commemorating the “Nanaj Day” in the Zamarrud Mahal condemned the Indian leaders and uttered threats at the so called puppets of India.

“In the course of his speech he declared, ” The hand that rises against the the Muslims should either drop down or would be cut off”.

“This speech was literally taken by one Munim Khan and his associates who on the 21st August, 1948 shot down Shoebulla Khan, the editor of the nationalist paper,  Imroze  which criti­cised the Razakars, and when he fell down attacked him with swords and cut off his hands.”

The murder of the heroic journalist provided, in many ways, the impetus for “police action” that led to the liberation of Hyderabad the following month. Kasim Razvi was later convicted for the killing of Khan.

Shoebullah Khan saw the Congress’s Pandit Jawaharlal Nehru as his hero but in recent times, Khan has been appropriated by the BJP. He was remembered by L.K. Advani in 2003, and when Narendra Modi addressed a public meeting in Hyderabad recently, one of the gates was named after Khan.

Osmania University awards a medal in the name of Shoebullah Khan to the best student of journalism each year.

External reading: The Manoj Mitta interview*

* Disclosures apply

***

Also read: When a Delhi journo joins New Yorker, it’s news

When an editor draws a cartoon, it’s news

If The Economist looks at Tamil News, it’s news

When a stringer beats up a reporter, it’s news

When the gang of four meets at IIC, it’s news

When a politician weds a journalist, it’s news

When a magazine editor marries a starlet, it’s news

When dog bites dog, it’s news—I

When dog bites dog, it’s news—II

Narendra Modi, Mukesh Ambani & Network 18

In the latest issue of Open magazine, former NDTV and Headlines Today journalist-turned-academic Sandeep Bhushan, throws light on how the television media is covering the BJP’s “prime ministerial candidate” Narendra Modi:

“Several past and serving employees of the media behemoth Network 18 have told me that a heavy-duty ‘go-soft-on-Modi’ campaign is underway within the group.

“The editorial line is allegedly emanating from the ‘top’.

“A former anchor with IBN7 traces the changes in the network’s ‘line’ to a specific event. They came about only after Mukesh Ambani picked up a stake in the media group. “Arvind Kejriwal was virtually blacked out after he hurled charges at Mukesh. On the news floor, in both CNN-IBN and IBN7, every journalist knows that there are orders to rein in anti-Modi stories,” he adds.

“There are standing instructions to cut live to any Modi rally or speech”, says another journalist.

“However, Rajdeep Sardesai, editor-in-chief of CNN-IBN, trashes all this. “This is all cock and bull,” he says, “There has been no change in line at any time. Both Rahul [Gandhi] and Modi are top contenders for the PM’s post. We neither deify nor demonise either of them, but analyse their pluses and minuses in great detail.”

“But if Sardesai is right, then how does one explain the cloyingly pro-Modi chant on the group’s news portal, Firstpost.com? Here is a gem masquerading as reportage: ‘Delhi on Sunday witnessed a public the likes of which it had not seen in decades’, thanks to Modi’s ‘rock-star’ image that created a ‘maddening frenzy’.

“Another story headline screams; ‘JD(U) MP makes Nitish [Kumar] squirm: Are you jealous of Modi?’ This article, on Shivanand Tewari’s recent speech in Rajgir praising Modi’s ascent, has little explanation of the ‘jealously’ angle. Yet another so-called report on the website gushes. ‘Patna blasts showed Modi’s leadership, Nitish’s ineptness.’

R. Jagannathan, editor-in-chief of First Post, defends the group website by saying. “We are essentially an opinion portal. We also carry news. We have different editors who are free to air their own views. As the editor-in-chief, I don’t interfere.” On the Ambani factor, Jagannathan says, “I report to Raghav Bahl and there are no specific editorial instructions from him.”

The Open article also punches holes in the coverage of Narendra Modi by Times Now.

Photograph: courtesy Reuters via First Post

Also read: ‘Media’s Modi-fixation needs medical attention’

How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feast, a promo’

For cash-struck TV, Modi is effective TRP

Not just a newspaper, a no-paid-news newspaper!

Has a ‘desperate party’ bought TV channels?

Not just a newspaper, a no-paid-news newspaper!

bhaskarnews

It speaks for the level of distrust that the media has managed to earn for itself that the front page of the Hindi daily Dainik Bhaskar carries an emblem in Hindi (right) alongside the masthead, in the space usually reserved for ear-panel advertisements, proclaiming “No Paid News”.

dna

Two years ago, the Bombay newspaper DNA, in which the Dainik Bhaskar group held a stake (which it later divested in favour of Subhash Chandra‘s Zee) too carried a similar logo.

When The Hindu started printing an edition from Mohali in 2011, its then editor-in-chief N. Ram made a front-page declaration that it would not serve up news that somebody else has paid for”.

***

Dainik Bhaskar‘s “No Paid News” emblem, however, does not appear in Divya Bhaskar, the Gujarati paper owned by the group.

The paper was in the news last Sunday when it carried a front-page, eight-column flyer-interview by Dhimant Purohit on Sunday, quoting the State’s chief minister Narendra Modi as saying that India’s first prime minister Jawaharlal Nehru had not attended the funeral of home minister Vallabhbhai Patel.

Dainik Bhaskar too carried the Divya Bhaskar story as a page-one, eight-column flyer, but two days later, Divya Bhaskar later printed a front-page “clarification”

Soon after the clarification, Modi tweeted, “Divya Bhaskar has clarified on a statement about Sardar Patel’s funeral wrongly attributed to me. I thank them for it.”

et

In a simple but smart use of archival material, The Economic Times ran a graphic, containing the front-page of The Times of India, which called Modi’s (and Divya Bhaskar‘s) bluff.

Images: courtesy Divya Bhaskar, Dainik Bhaskar, The Economic Times

Also read: Good morning, your paper is free of paid news

A paper without paid news for North Indians

***

‘Media’s Modi-fixation needs medical attention’

How Narendra Modi buys media through PR

Modi‘s backers and media owners have converged’

‘Network18′s multimedia Modi feast, a promo’

For cash-struck TV, Modi is effective TRP