Tag Archives: Prasar Bharati Corporation

Tarun Tejpal, Manish Tewari and relief at PBC

From Off the Record, the Monday gossip column in Deccan Herald:

Tehelka editor Tarun Tejpal‘s fall from grace has brought a sense of “divine justice” in Prasar Bharati, where the invisible presence of Tejpal—thanks to his closeness to the information and broadcasting minister Manish Tewari—was one of the contributing factors behind a long-standing “difference of opinion” behind Tewari and Prasar Bharati CEO Jawhar Sircar.

“Tejpal is believed to be one of the outsider journalists, whom Tewari wanted to rope in Doordarshan in an attempt to revamp the image of the public broadcaster. Sircar opposed the move and favoured full time government employee in the DD.

“The public broadcaster’s experiment with journalists from outside like defence analysts Ajai Shukla ended in a whimper as Shukla too resigned within days. Later a Tejpal company reportedly received contracts to prepare two different programmes for the DD and there was pressure on the top brass of Prasar Bharati to air those programmes in slots with high viewership.”

For the record, Tarun Tejpal’s name was removed from the board of Prasar Bharati after the alleged sex scandal felled him, and the Indian Express reported that just before the fall, Amaraman India Pvt. Ltd, a firm owned by him, had bagged a contract for 52 shows.

Photograph: courtesy Jitender Gupta/ Outlook*

Also read: Tarun J. Tejpal steps aside as editor of Tehelka

Life yourselves up, dearie, or get into my elevator

POLL: Is sexual harassment rampant in Indian media?

Online petition to protect Tehelka journalist’s privacy

Tarun Tejpal was trapped in a skin not his own’

Tarun Tejpal: Fear and self-loathing in Goa

Aroon Purie and Vinod Mehta on Tarun Tejpal

***

Tarun Tejpal on the five facets of his life

How Congress regime stepped in to help Tehelka

A magazine, a scam, a owner & his Goan house

NYT, WSJ weigh on Tehelka‘s Goa controversy

Tehelka promoter says he didn’t turn off FW tap

Advertisements

‘3 out of 4 women’s mags are bought by men’?

rstv

On international women’s day, the newspapers are replete with advertisements and supplements marking the occasion.

Rajya Sabha TV, however, takes the cake with an advertisement (above) in most newspapers that shows the faces of all 42 women employees of the channel, from peon to boss, from reporters to editors (and guest co-ordinators).

***

In the Indian Express, Prasar Bharati Corporation chief Mrinal Pande (a former editor of the now-defunct Hindi magazine Vama and the Hindi daily Hindustan), writes :

“When I was about to launch a Hindi monthly for women, men in charge of the marketing section in a major publishing house explained to me between much clearing of throats and sideways glances that it was fine if I insisted my magazine would not promote Miss India contests but that a good and saleable women’s magazine must not give women disturbing notions about self-worth, etc.

“What women actually want from their magazines, they said, was readable and brightly illustrated material on food, child rearing, knitting, stitching and some romantic fiction. They also confirmed that since over three-quarters of women’s magazines were bought by men (they had better access to the vending joints and liked to vet what the mothers and sisters read at home), the faces on the covers must be fair and female.

“A cover story on rape experienced by girls in middle-class families was bitterly criticised as being fictional. These barbaric things, madam, I was told, happen only in the jhuggi-jhopris, not among people like us.”

Read the full article: Myth of bra-burning feminists

How a newspaper’s prank exposed websites

Mrinal Pande, the chairperson of the Prasar Bharati Corporation and former editor of the Hindi daily, Hindustan, throws light on an April 1 prank by a Hindi newspaper (click on the image for a larger frame).

Newspaper facsimile: courtesy The Indian Express

Also read: How a giant pig fooled American media

The classic April fool prank played by The Guardian