Everybody loves (to claim credit for) an expose

17 November 2010

Indian television news channels, whose fortunes rise and fall each week, routinely advertise their ratings “victory” after each major event: the Union budget, the general elections, the Obama visit, etc.

It looks like newspapers are quickly following in the footsteps of television in the 2G spectrum allocation scam, and this even as the Supreme Court was commenting acidly on the “morality of the modern media“.

The day after the “King of Corruption”, A. Raja, resigned as Union telecommunications minister, The Pioneer, Delhi, went to town in its lead story, patting the back of special correspondent J. Gopikrishnan for his 70 incisive stories that launched the crusade to get the corrupt minister out.

On day two, the paper’s editor, Chandan Mitra, wrote a glowing front-page piece on Gopikrishnan, titled “The man who felled a king”:

“For a long time, I did not even know that J. Gopikrishnan was a stringer based in Thiruvananthapuram working for The Pioneer‘s now-aborted Kochi edition. So when he came to Delhi pleading for a job at the headquarters once the Kochi edition shut in 2007, I was rather sceptical.

“I told bureau chief Navin Upadhyay that although I had noticed a few bylined stories by him, Gopi had no exposure to Delhi and, therefore, was unlikely to have any worthwhile contacts here. Navin, however, persuaded me to try him out for three months. In fact, the letter of appointment specifically mentioned this along with a “stipend” that was truly laughable by Delhi standards.

“Gopi did not break any earth-shaking stories during the trial period. But his sincerity, diligence, dogged pursuit of stories and pleasing personality made up for that. He was given a proper appointment letter after three months although his salary remained rather low.

“My opinion began to change after friends in Left parties began to mention him to me in Parliament’s Central Hall, pointing to the depth of his knowledge of the telecom sector. Officially, he was on the Left beat so I still did not attach too much significance to that.”

On day three, today, a two-column  page one story in The Pioneer (in picture, above), authored by Gopikrishnan, proclaims: “CAG report vindicates Pioneer report”:

“The CAG findings confirm every aspect of the scam The Pioneer has reported over two years in its sustained effort to build public opinion and create political pressure on the government to act against Raja.”

On day three, again, The Times of India (which has in the past week claimed credit for outing Ashok Chavan in the Adarsh housing society scam, a story which Samar Halarnkar of Hindustan Times said he wrote in the Indian Express in 2003), has stepped in to claim the honours, with a front-page box titled “TOI on the DoT“:

“Since end-2007, The Times of India has carried many reports, first by Shalini Singh, later joined by Josy Joseph and Pradeep Thakur, detailing how the manner of award of telecom licences would—and now has—cost the nation a staggering sum in the form of lost revenue. Indeed, in our edition of May 31, 2010, we carried a very detailed report headlined, ‘Not auctioning 2G spectrum costs govt over 1 lakh crore’, which has now been borne out by the CAG in its report….”

Meantime, there is a flurry among politicians, too, to claim credit.

Mail Today gives the gadfly of Indian politics, Janata party president Subramaniam Swamy, his due, for it was his petition to the prime minister in November 2008 for sanction to prosecute the corrupt ministe, that seems to have recoiled on the squeaky clean image of Manmohan Singh.

“Thankfully for Indian journalists, Subramanian Swamy, who is in hot pursuit of former telecom minister A. Raja in the 2G spectrum scam, doesn’t often break into Mandarin — a language he is fluent in…. Though married to Supreme Court advocate Roxna, Swamy has often chose to argue his cases without the help of lawyers. His two daughters — one of them a TV journalist — know that quite well!”

On rediff.com, the Rajya Sabha member  Rajeev Chandrasekhar, who has a stake in the Kannada Prabha newspaper and the Suvarna News channels in Karnataka, gets credit for raising the issue as far back as in 2007.

“In my letter to the prime minister on November 14, 2007, I reiterated that the spectrum allocation process must pass the twin tests of public interest and transparency and questioned why the licence award or spectrum award procedure did not following a tender process — a route adopted to disburse all previous licences including FM (radio) licences. The prime minister responded with a letter saying he would examine the issue.”

CNN-IBN, meantime, says it has been lauded for making public the CAG report on the 2G spectrum scam.

In this video, preceded poetically by a Tata Docomo commercial for its new 3G services, editor-in-chief Rajdeep Sardesai says:

“…parliamentarians cutting across party lines were fulsome (sic) in praise for the CNN-IBN expose”.

One newspaper that can proudly claim to have not broken the 2G spectrum allocation scam, though, is The Hindu. When it got a chance to buttonhole the condemned minister twice whle the rest of the media were chasing him in vain, R.K. Radhakrishnan opted to lob softball questions.

Not once, but twice.

For the record, The Hindu employees’ union is DMK-run, and A. Raja belongs to the party in question.

About these ads

6 Responses to “Everybody loves (to claim credit for) an expose”

  1. Samanth Says:

    This is not the first time, The Hindu has shamefully avoided exposing the guilty. Its interview with Raja was more in the nature of justifying the ministers actions rather a serious attempt to clarify facts. This is the second big instance where the party has softpedalled serious crimes committed by DMK men….remember the apologetic non-substance editorial when Azhagiris goons attacked a killed a couple of newspaper employees…
    All this from an organisation that touts propriety and freedom of expression as its pillars…at least with TOI and others, you pretty much get what you see (oops, minus paid news)

  2. Mahesh Vijapurkar Says:

    Every success has multiple fathers.

    And The Hindu’s philosophy – what touches Caeser most, don’t touch it at all.

  3. Venkat Says:

    Sir, out of all the papers that u have mentioned, the daily pioneer is the true expose. Pls check out Mr.J.Gopikrishnan’s blog – where he has been writing out his investigations since early 2009

  4. Vijaya Raghavan Says:

    J Gopikrishnan of The Pioneer deserves credit for exposing the corruption in spectrum allocation with solid facts. He was the first exposed Raja’s shell companies, Karunanidhi’s connection, PM’s leters, Law-Finance Minsitry’s objections, role of Nira Radia and Telephone tapping. He is the real crusader who brought the hard hidden facts. He deserves the credit for exposing the Telecom scams

  5. Kerala Varma Says:

    Sir,
    All that a common man like myself want to remember is that I still use my brothers BSNL land line because unlike all other services the telephone tariffs if anything has been stable for the last ten years.
    In these days of double digit inflation that is a record.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 7,220 other followers

%d bloggers like this: